Amsterdam/Diemen,
10
september
2020
|
09:06
Europe/Amsterdam

In actie komen tegen online discriminatie

#datmeenjeniet wil online norm veranderen

Hoe grijp je in als je op sociale media discriminatie ziet langskomen? En hoe laat je zien dat online discriminatie niet normaal is? Bij het project #datmeenjeniet worden jongeren en jongvolwassenen getraind om voor elkaar op te komen als ze online op discriminatie stuiten. Doel: de sociale norm vergroten dat online discriminatie niet acceptabel is. De campagne #datmeenjeniet is deze week officieel van start gegaan.

Met seksistische comments, racistische uithalen of homofobe posts is online discriminatie aan de orde van de dag. Het aantal meldingen blijft toenemen. Om deze ontwikkeling een halt toe te roepen krijgen jongeren die online actief zijn begeleiding vanuit #datmeentjeniet. Zo leren ze hoe zij online (nog meer) het verschil kunnen maken en in actie kunnen komen tegen online discriminatie. Veel jongeren zien discriminerende content namelijk wel voorbijkomen, maar weten niet goed wat ze ertegen kunnen doen. Door in te grijpen, zijn zij niet langer een zwijgende omstander, maar eerder een ‘upstander’.

Ingrijpen heeft zin
En ingrijpen heeft zin, blijkt uit onderzoek van Movisie en Kennisplatform Integratie & Samenleving (KIS). De reacties van omstanders bij discriminatie zijn erg belangrijk. Zo past de dader mogelijk zijn reactie aan, voelt het slachtoffer zich gesteund en wordt er een sociale norm gecommuniceerd waaruit blijkt dat online discriminatie niet normaal is.

De campagne #datmeenjeniet vloeit voort uit een onderzoeksproject waarin Hogeschool Inholland samenwerkt met kennisinstituut Movisie en Diversity Media. Actieve rol in het project spelen studenten van de opleidingen Creative Business, Business Innovation en Business Studies. Voor studenten van deze opleidingen zijn media en communicatie (en hoe je je op mediaplatformen moet gedragen) onlosmakelijk onderdeel geworden van beroepen waarvoor ze worden opgeleid. Studenten Business Innovation richten zich bijvoorbeeld op ‘wicked problems’, zoals online ‘hate speech’ en discriminatie. "Ik word erg blij van het enthousiasme waarmee studenten zich inzetten voor dit project. Mooi zoals ze het komen tot een fijnere wereld vertalen in een professionele uitdaging en andersom", reageert Joke Hermes, als lector Media, Cultuur & Burgerschap betrokken bij het project.

Wat werkt wel en wat werkt niet?
Tijdens workshops krijgen upstanders informatie over wat wel en niet werkt bij online reageren en ontwikkelen of verscherpen ze een eigen strategie om (een vorm van) discriminatie aan te pakken. Ze doen ook mee met een campagne om de boodschap uit te dragen dat online discriminatie onacceptabel is.

De aanpak wordt gedurende drie jaar tussentijds geëvalueerd en bijgestuurd. In het najaar van 2022 wordt alle kennis gebundeld in een e-learning, te gebruiken voor in het onderwijs en jongerenwerk. Ook wordt de kennis geborgd in opleidingen van Hogeschool Inholland.

Campagne
Afgelopen dinsdag is de campagne officieel gelanceerd op sociale media. Sinds dat moment trekken upstanders samen met bekende influencers het #datmeenjeniet T-shirt aan om mensen bewust te maken van online discriminatie en hen op te roepen om daartegen in opstand te komen.

Reacties (0)
Het bericht is verzonden, deze zal worden geplaatst na goedkeuring.