
#datmeenjeniet wil discriminatie op sociale media tegengaan door bij jongeren de sociale norm dat online discriminatie niet acceptabel is te vergroten en hen vaardigheden en tools aanreiken om hier iets tegen te doen. Het hoofddoel is dat jongeren de sociale norm uitdragen dat online discriminatie niet acceptabel is en dat zij vaker in actie komen tegen online discriminatie op sociale media.
Subdoelen:
Bij #datmeenjeniet wordt jaarlijks een groep jongeren getraind om via hun eigen sociale media kanalen in actie te komen tegen discriminatie. Via deze upstanders willen we de sociale norm verspreiden onder andere jongeren in Nederland dat discriminatie onacceptabel is en hen vaardigheden en tools geven om hiertegen in actie te komen. #datmeenjeniet kent een looptijd van drie jaar. De upstanders vormen daarbij het hart van onze aanpak om het projectdoel te bereiken.
Met de ontwikkelde en getoetste kennis over hoe jongeren in actie kunnen komen tegen discriminatie op sociale media, maken we een e-learning. Jongeren die deze e-learning volgen leren hoe zij zelf upstander kunnen worden, i.e. in actie komen tegen online discriminatie. De e-learning wordt gepilot en getest onder een diverse groep jongeren binnen en i.s.m. met studenten van Inholland.
In de studieloopbaan- en professionaliseringstrajecten van Inholland-studenten is vraag naar krachtige manieren om om te gaan met sociale verantwoordelijkheid in de gemediatiseerde samenleving. In de domeinen Creative Business en Business Studies en in samenwerking met het domein Sport, Zorg en Welzijn kan na de pilotfase binnen Inholland, de e-learning worden gebruikt in alle Inholland-domeinen.
Om het project #datmeenjeniet tot een succes te maken, werken Movisie (penvoerder), Inholland en Diversity Media samen. Deze organisaties hebben eerder samengewerkt en vullen elkaar aan in expertise en netwerken. Zo heeft Movisie als hét landelijke kennisinstituut voor het sociaal domein jarenlange ervaring en kennis in de aanpak van een groot maatschappelijk probleem als discriminatie. De Inholland-onderzoekers hebben een sterke trackrecord van projecten met studenten in en op online omgevingen. Gecombineerd met de media-expertise van Diversity Media maken de partners van het project #datmeenjeniet een succes.
Aan het einde wordt er een borgingsplan opgesteld waarin concreet wordt ingegaan op hoe de resultaten worden geborgd voor de lange termijn. Hierbij wordt voortgeborduurd op ‘Intervention Mapping’. Dit betekent dat ook hier wordt bekeken welk concreet gedrag nodig is voor borging en hoe dit het beste bereikt kan worden (op basis van de gedragswetenschappen).
In een slotconferentie delen we de opgedane kennis en aanpak met vertegenwoordigers van organisaties en onderwijs- en (semi)overheidsinstellingen die zich bezighouden met het vergroten van de sociale stabiliteit in de samenleving en het verminderen van vooroordelen en discriminatie. Movisie heeft goede contacten met Platform JEP, Stichting School en Veiligheid, Vereniging Hogescholen, MBO Raad, Antidiscriminatievoorzieningen (ADV’s), Amnesty International, Anne Frank Stichting en organisaties voor jongerenwerkers (o.a. BVJong, NJI, Sociaal Werk Nederland). Via deze organisaties kan de kennis en inzet van #datmeenjeniet verder geïmplementeerd worden. Ook de e-learning kan via deze platforms aangeboden worden. De e-learning wordt ook openbaar gemaakt en verder onder de aandacht gebracht via o.a. de Movisie Academie, de reguliere mediakanalen en relevante netwerken van de partners.
Movisie en Diversity Media