Alkmaar,
31
mei
2021
|
09:37
Europe/Amsterdam

NHS laat onderwijs en praktijk uitstekend in elkaar overvloeien

Eerste Pabo-studenten Inholland Alkmaar gestart met het nieuwe praktijkleren

Pabo Inholland Alkmaar en vijf basisschoolbesturen bundelen hun krachten in de Noord-Hollandse Samenscholing (NHS). Een partnerschap met het doel om theorie en praktijk voor studenten beter met elkaar te verbinden. Tijdens een extra praktijkdag kunnen Pabo-studenten in leerteams het leren, en hun kwaliteiten en vaardigheden verbreden en verdiepen. De NHS biedt een rijke(re) leeromgeving, waarbij studenten, docenten én leerkrachten samen van en met elkaar leren. Student Denise Schouten: “Ik vind dit zo’n goed idee, het liefst heb ik iedere dag praktijk!”

download
Lerarenopleiders en onderzoekers aan het woord
Noordhollandse Samenscholing - Pabo Inholland Alkmaar

In de Noord-Hollandse Samenscholing zijn Pabo Alkmaar en vijf bestaande OIDS-besturen (Blosse, Opspoor, Ronduit, SKO WF en Zaan Primair) vertegenwoordigd. De insteek is samenwerken vanuit een open en onderzoekende houding, waarbij zowel studenten, als leerkrachten, lerarenopleiders en docent-onderzoekers zich in leerteams samen ontwikkelen en samen leren. De eerste 25 studenten zijn in februari 2021 gestart, over vier jaar moeten alle Pabo-studenten volgens dit model worden opgeleid. Via de NHS wordt daar geleidelijk naartoe gewerkt.

Gedeelde verantwoordelijkheid
“Doelstelling is dat voor de student praktijk en theorie niet meer als twee aparte werelden aanvoelen”, zegt Roos Numan, opleidingsmanager Pabo Alkmaar en lid van de stuurgroep NHS. “We maken daarom optimaal gebruik van de kennis die aanwezig is op de basisscholen. Dat geeft de leerkracht en de directeuren van die scholen meer invloed op ons curriculum en tegelijkertijd weten wij beter weten wat er daar allemaal speelt. De kwaliteit van leraren is de meest bepalende factor voor de kwaliteit van ons onderwijs en daar zijn we samen verantwoordelijk voor. De leerteams zijn daar een uitvloeisel van - iedereen neemt zijn eigen kennis en expertise mee.” Uniek is dat het eigen onderzoekslijn De Pedagogische Opdracht actief meedoet aan het partnerschap. Roos: “We ontwikkelen het onderzoekend vermogen van alle betrokkenen in samenspraak met het lectoraat, dat daar zelf ook weer onderzoek naar doet: een win-winsituatie.”

Leerteams in de praktijk
In de praktijk betekent het voor studenten naast de vaste stagedag op donderdag een extra praktijkdag op vrijdag. “Het is veel meer dan standaard leskrijgen”, zegt Denise Schouten, eerstejaarsstudent Pabo. “We zitten niet vast in een klas, maar het hele gebouw is ons leerterrein. Groot voordeel is dat leerwerktaken, zoals het meten van betrokkenheid of spelbegeleiding, ook aan de NHS worden gekoppeld. In plaats van anderhalf uur les krijgen wij nu een klein stukje theorie gevolgd door echte voorbeelden. Zo zie je meteen hoe je de theorie in de praktijk kunt uitvoeren. Achteraf bespreken we met het leerteam wat opviel en wat je eruit meeneemt. We werken aan onze eigen vaardigheden, observeren en beoordelen elkaar, en heeft iemand moeite met orde houden, dan lopen we binnen bij een leerkracht die daarin uitblinkt.”

Uitdagen op creativiteit
Sinds vorig jaar werkt de Pabo met leeruitkomsten, waarbij studenten vrijer zijn in de manier waarop zij hun kennis en kunde kunnen aantonen. Jennifer de Rooij, eerstejaars Pabo-student: “We worden echt uitgedaagd op onze creativiteit. In het leerteam breng je elkaar op ideeën, maar je komt ook op ideeën om mét elkaar uit te voeren. Zo kozen wij er bij het onderzoek ‘Rijke leeromgeving’ voor om een deel van de verslaglegging te doen via een talkshow waarin we op een verrassende manier lieten zien dat we de leeruitkomsten hadden behaald. En binnenkort geeft een praktijkbegeleidster spontaan gastles, omdat zij toevallig veel weet over een onderwerp dat we behandelen. Dan zie je die koppeling tussen ons als studenten, onze hogeschool en de praktijkschool. Het thema is echt samen! Ben je daartoe bereid, dan leer je zoveel van elkaar.”

Spannend proces
Het is een spannend en leerzaam proces voor de NHS-partners, aldus Roos Numan. “Samen met de leerkrachten en praktijkschool zijn we de samenwerking aan het vormgeven. Dat betekent dat de praktijkdagen inhoudelijk per opleidingsschool wat kunnen verschillen, terwijl de studenten aan het einde van de opleiding wel hetzelfde diploma krijgen - een balanceeract tussen gezamenlijke onderdelen en op maat gemaakt onderwijs. We moeten samen bewegen en het gaat niet vanzelf, maar als de juiste mensen aan tafel zitten, als die leerkrachten en onze docenten en studenten aan de slag gaan, gebeuren er zulke mooie dingen. Er zit enorm veel energie in het traject, omdat we echt bezig zijn met waar het om gaat.”

Denise kan niet wachten tot straks álle lessen weer fysiek plaatsvinden. “Ik vind dit zo’n goed idee, het liefst heb ik iedere dag praktijk! Iedereen in mijn leerteam wil elkaar helpen en met de ander meedenken.” Ook Jennifer staat te trappelen. “Ik zit helemaal op mijn plek en dat is door de NHS alleen maar sterker geworden. We worden gestimuleerd om in andere richtingen te denken dan puur vanuit de theorie van het werkboek. En het enthousiasme dat daardoor ontstaat werkt ongelooflijk aanstekelijk!”

Reacties (0)
Bedankt voor uw bericht.