Diemen,
21
januari
2022
|
16:02
Europe/Amsterdam

‘Vanwege baanbrekend werk voor diversiteit en inclusie’

Harper’s Bazaar verkiest alumnus Chanel Lodik tot Woman of the Week

Chanel-Betephotography-2020_4 Bete van Meeuwen, Bete Photography

Haar doel? De nieuwe Betteke van Ruler worden, een grote naam in de marketingwereld. Zo ver is onze alumnus Chanel Lodik nog niet, maar haar ‘baanbrekende werk’ voor diversiteit en inclusie is wel al beloond door Harper’s Bazaar met de eervolle titel Woman of the Week. Hoe dat voelt en wat dat voor haar betekent deelt ze graag met ons.

Foto’s: Brenly Oliander van Ocaptured en Bete van Meeuwen van Bete Photography

‘Het Antiracismehandboek’
Nadat ze in 2015 afstudeerde in Diemen bij de Associate degree Crossmediale Communicatie ging Chanel aan de slag als marketeer. Als snel groeide ze uit, zo staat op haar website, tot schrijver, spreker en influencer, gespecialiseerd op het vlak van diversiteit en inclusie. Ze deelt in die rollen haar verhalen en mening over onderwerpen als ondernemen, racisme, marketing, modern ouderschap en autisme. Ook schreef Chanel ‘Het Antiracismehandboek’. Met dit boek zij laat zien waarom het belangrijk is om je met antiracisme bezig te houden en hoe je actief kunt bijdragen aan een inclusieve samenleving.

“Harper’s Bazaar heeft mij verkozen tot Woman of the Week vanwege mijn baanbrekend werk en miin boek. Op het moment dat ik een mailtje kreeg van Harper’s Bazaar, hoorde ik dat ik ook nog voor iets anders genomineerd was. Later had ik nauwelijks ruimte te beseffen dat ik ook daadwerkelijk Woman of the Week ben geworden. Ik denk dat ze mij hebben uitgekozen omdat ik de afgelopen periode zichtbaar ben geweest in mijn vakgebied en mooie dingen heb bereikt.”

Genomineerd voor Woman of the Year 2022
De nominatie voor haar titel voelde nog ‘gewoon’, tot het bij de bekendmaking losging op LinkedIn. Uit de vele reacties blijkt dat ze nu nog meer opvalt bij een breder publiek. “Harper’s Bazaar heeft een specifieke doelgroep, volwassen vrouwen in een andere wereld dan dat ik leef. Daar word ik nu óók gezien.’’ Naast nog 51 andere ‘Women of the week’ maakt Chanel nu ook kans op de Woman of the Year-award.

‘Ik ben wie ik ben’
Op de vraag hoe zij haar reis naar haar huidige positie heeft bewandeld, geeft Chanel aan altijd al een duizendpoot te zijn geweest. Zoals haar website ook aangeeft dat ze als schrijver, spreker en influencer over onderwerpen deelt als ondernemen, racisme, marketing modern, ouderschap en autisme. ‘’Ik was in principe al een duizendpoot, de talenten had ik al, evenals mijn sterke mening over diversiteit en inclusie, maar dat heb ik lang voor me gehouden.’’ Met hulp van een adviseur ontdekte ze hoe zij van die veelzijdigheid haar kracht kon maken. De adviseur wist juist hoe zij die veelzijdigheid van Chanel, strategisch kon inzetten. “Omdat het gewoon is wie ik ben, is het op een organische manier tot een zakelijk succesverhaal gekomen. Als ik mijzelf pitch vertel ik altijd: ‘Ik ben een autistische mama met twee ondernemingen. Wiens leven zo interessant is dat kennelijk 22,4 duizend mensen mij volgen.’”

Chanel-Marketingvrouw-Lodik_Brenly Oliander van Ocaptured Photography

Marketingkennis via Hogeschool Inholland
Haar marketingkennis heeft ze te danken aan de tweejarige Associate degree Crossmediale Communicatie bij Hogeschool Inholland. “Na mijn vwo ben ik eerst gestopt met school en op latere leeftijd aan mijn studie begonnen. Hier heb ik heel bewust voor gekozen, waardoor ik alle informatie op een andere manier opnam. Een havist die doorgaans direct vanuit de middelbare naar het hbo gaat, leert bijvoorbeeld voor tentamens op een andere manier dan dat ik deed. Alles wat ik leerde nam ik écht in mij op. Tijdens mijn opleiding ben ik lid geworden van Logeion, een beroepsvereniging voor communicatieprofessionals. Vanaf dat moment ben ik gaan netwerken en heb ik mijn netwerk uitgebreid.’’

‘Alles waar mensen voor willen betalen is werk’
Studenten die net als zij ondernemer willen worden of een andere (grote) droom najagen, wil Chanel graag iets meegeven. Vooral dat een carrière een carrière is op het moment dat mensen je willen betalen voor wat je doet. Zo had een scholengemeenschap haar uitgenodigd als rolmodel, waarbij een leerling verbaasd was over het feit dat Chanel betaald werd om daar te komen spreken. “Wat voor werk doet u?”, vroeg de leerling. Waarop Chanel antwoordde: “Ik leer mensen waarom ze racistisch zijn en hoe ze dat kunnen afleren.” Vol ongeloof keek de leerling Chanel aan waarop zij de jongeren uitlegde dat alles werk is waar mensen voor willen betalen. “Van alles kun je een verdienmodel maken. Daarvoor hoef je niet de gebaande paden te bewandelen. Maak je eigen pad.’’

Lees ook het interview met Chanel van Harper’s Bazaar. 

Reacties (0)
Het bericht is verzonden, deze zal worden geplaatst na goedkeuring.