17
januari
2024
|
11:26
Europe/Amsterdam

Zo sla je een brug tussen onderzoek en je onderwijspraktijk

Een terug- en vooruitblik vanuit het lectoraat Teaching, Learning & Technologie

Digitale Geletterdheid

Wat is de toevoegde waarde van een docent onderzoeker? Gerton Cazemier, die voor de zomervakantie afscheid nam van het lectoraat Teaching, Learning & Technologie (TLT), gaat hierover in gesprek met zijn opvolger Joan Besseling. Een terug- en vooruitblik die duidelijk maakt dat docent onderzoekers voor waardevolle verbindingen tussen onderzoek en de onderwijspraktijk zorgen.

Gerton startte in 2017 bij het lectoraat TLT nadat een lectoraatslid hem in de wandelgangen van de pabo tegenkwam en vroeg of hij een bijdrage wilde leveren aan een Erasmusonderzoeksproject. Dit project focuste  op het ontwerpen van didactische richtlijnen voor het omgaan met mobiele technologie in de les; iets wat perfect aansloot bij Gertons expertise. Al snel nam Gertons betrokkenheid bij het lectoraat toe en ging hij steeds meer onderzoek doen. Zijn ervaringen bij het lectoraat hebben hem veel gebracht. “Ik kan mijn studenten nog beter ondersteunen en begeleiden bij hun praktijkonderzoek en daarnaast sla je als docent onderzoeker echt een brug tussen onderzoek en je onderwijspraktijk, het is een mooie wisselwerking. De momenten waarop je waardevolle kennis ontdekt die je in de praktijk kunt inzetten, geven de meeste voldoening,” vertelt Gerton enthousiast.  

Verbinding
Ook Joan, die het stokje van hem overneemt, heeft een onderwijsachtergrond en expertise op het gebied van digitale geletterdheid. Ze geeft de vakken Natuur en Techniek en Digitale Geletterdheid bij Hogeschool Inholland op de locatie Rotterdam en reageerde toen er een vacature voor TLT voorbijkwam. “Ik vind het belangrijk dat onderzoek niet abstract blijft en wil het praktisch inzetten zodat het invloed heeft op de dagelijkse praktijk van onderwijsprofessionals en niet ver van klaslokalen blijft. Doordat ik zelf in de praktijk bezig ben, hoor ik waar collega’s tegenaan lopen en zo ben ik de verbindende factor,” legt Joan uit. 

Digitale geletterdheid 2

De afgelopen zeven jaar verzamelde Gerton veel voorbeelden van manieren waarop zijn onderzoek ten goede kwam aan het onderwijs. Hij onderzocht bijvoorbeeld hoe pabostudenten de laatste fase van hun opleiding ervaren en hoe de opleiding bij kan dragen aan het vergroten van hun didactische ICT-bekwaamheid. Een onderzoek waar interessante inzichten uit voort kwamen. Zo bleek dat er voor studenten nog meer rolmodellen nodig zijn op het gebied van digitale geletterdheid en dat studenten meer oefentijd willen om met technologie vertrouwd te raken. Pas dan zijn ze zeker genoeg om er zelf mee in de klas aan de slag te gaan. “Naar aanleiding van de uitkomsten zijn we binnen de opleiding meer tijd gaan besteden aan het oefenen,” legt Gerton uit. “Het mooiste wat er kan gebeuren is dat je onderzoeksuitkomsten direct in je lespraktijk kunt terugbrengen.”

Toekomst 
Joan bouwt verder op Gertons onderzoek en richt zich op het integreren van digitale geletterdheid in lerarenopleidingen. Haar doel is om bestaande lessen te verbeteren door digitale geletterdheid op een betekenisvolle manier te integreren. Bij een vak als pedagogiek kun je een visiestuk lezen over verschillende onderwijsvormen zoals Montessori, maar je kunt ook virtueel rondlopen in zo’n schoolgebouw en daar met elkaar over in gesprek gaan. “Dit is één voorbeeld van de mogelijkheden,” zegt Joan enthousiast.  

De afgelopen maanden ervaarde ze dat veel van waar het lectoraat mee bezig is, nog abstract is voor de meeste lerarenopleiders. “Collega’s zijn nieuwsgierig, maar weten nog niet wat ze er zelf aan hebben. Het is voor mij een leuke uitdaging om dat inzichtelijk te maken zodat collega’s de theorie in hun lessen gaan gebruiken. Die vertaalslag is voor mij een soort hoger doel.” Gerton knikt instemmend, “Dat is fantastisch, wat Joan doet, bouwt weer door en vindt een weg in de opleiding, die kennisvergroting komt weer ten goede aan de opleiding van studenten,” vult hij aan.