
Teaching, Learning & Technology doet onderzoek naar de didactische inzet van technologie in leerprocessen. Hierbij gaat het om het doordacht gebruiken van technologie, met als doel om de kwaliteit van het leerproces van de student te verbeteren.
Het onderzoek van het lectoraat Teaching Learning & Technology is praktijkgericht. Dat houdt in dat we onderzoek doen voor, maar ook zeker samen met, het onderwijs en werkveld. Het betreft dan zowel ontwerp- als evaluatieonderzoek naar de effecten van de inzet van technologie. Uit dergelijke onderzoeken distilleren wij ontwerpprincipes, ontwerprichtlijnen, handreikingen, ontwikkelrichtingen voor toekomstbestendig onderwijs.
Het onderwijsveld is onze primaire doelgroep. In het onderzoek werken we vrijwel altijd samen met de professionals die daarin werkzaam zijn. Het meeste onderzoek dat we doen, richt zich op kwaliteitsverbetering van het onderwijs in de hogeschool.
In het basis-, voortgezet- en hoger onderwijs is daarnaast ook grote behoefte aan meer kennis over de inzet van technologie. Hieraan dragen we ook graag bij. De inzichten die we in en over het onderwijs opdoen, zijn echter niet alleen interessant voor directe betrokkenen. We benutten die kennis ook om de studenten van bijvoorbeeld de Pabo goed voor te bereiden op hun toekomstige werk.
Tijdens haar lectorale rede in april 2022 ging Nynke Bos in op de kansen en bedreigingen van Blended Learning. Tegelijkertijd blikte ze vooruit naar de toekomst: welke rol speelt technologie in het onderwijs in 2030?
Meer weten over de onderzoeken van Teaching, Learning & Technology? In deze publicaties delen onderzoekers een samenvatting van hun onderzoek, de bevindingen en de resultaten. Zo ben jij in slechts zeven minuten volledig op de hoogte.