
Met de Inclusief Curriculumscan ontwikkelen we een toegankelijke en concrete tool voor onderwijsprofessionals die hun lesmateriaal inclusiever willen maken. Het doel? Een leeromgeving waarin álle studenten zichzelf herkennen en zich welkom voelen. De scan helpt docenten om met andere ogen te kijken naar hun materialen, literatuur en opdrachten: zijn ze toegankelijk, representatief, (cultureel) divers en vrij van aannames over stereotypen?
Door niet alleen te praten over inclusief onderwijs, maar ook daadwerkelijk in te zoomen op wat er in lesmateriaal zichtbaar en voelbaar is, maakt deze scan het abstracte concreet. Zo dragen we bij aan een onderwijspraktijk waarin elke student zich gezien en gewaardeerd voelt – ongeacht achtergrond, sociale klasse, identiteit of ondersteuningsbehoefte.
Met de AI Inclusief Curriculumscan ontwikkelen we een toegankelijke en concrete tool voor onderwijsprofessionals die hun lesmateriaal inclusiever willen maken. Het doel? Een leeromgeving waarin álle studenten zichzelf herkennen en zich welkom voelen. De scan helpt docenten om met andere ogen te kijken naar hun materialen, literatuur en opdrachten: zijn ze toegankelijk, representatief, (cultureel) divers en vrij van aannames over stereotypen?
Door niet alleen te praten over inclusief onderwijs, maar ook daadwerkelijk in te zoomen op wat er in lesmateriaal zichtbaar en voelbaar is, maakt deze scan het abstracte concreet. Zo dragen we bij aan een onderwijspraktijk waarin elke student zich gezien en gewaardeerd voelt – ongeacht achtergrond, sociale klasse, identiteit of ondersteuningsbehoefte.
"De tool zet je echt aan het denken en komt met praktische adviezen."
Lesmateriaal is nooit neutraal. Beelden, namen, rollen en voorbeelden in een presentatie of handleiding geven onbewust subtiele (en soms heel duidelijke) boodschappen door over wie ertoe doet, wie de norm is – en wie niet. De Inclusief Curriculumscan helpt docenten bewust te worden van zulke boodschappen en deze actief bij te sturen.
Dat is belangrijk, want studenten leren beter in een omgeving waarin ze zich gezien voelen. Representatie en inclusieve taal dragen bij aan motivatie, welzijn én leerresultaten. Bovendien helpt het werken met de scan docenten om hun onderwijs beter af te stemmen op de diverse realiteit van hun klas. Inclusieve leermaterialen creëren ook ruimte voor andere perspectieven, waardoor onze studenten een bredere kijk op hun vakgebied ontwikkelen en het geleerde beter kunnen plaatsen in de huidige en toekomstige superdiverse samenleving.
We organiseren op alle Inholland-locaties 'teaser-sessies'. Tijdens deze bijeenkomsten kunnen docenten hun eigen materialen meenemen en samen met collega’s de werking van de scan verkennen.
Deze sessies bieden ruimte voor gesprek, reflectie én feedback op de scan zelf. Wat werkt goed, wat kan beter? De scan is ontworpen als sparringpartner, niet als beoordelaar. Docenten behouden altijd zelf de regie over hun keuzes, maar worden ondersteund in hun reflectie.
In dit project ontwikkelen we een breed inzetbare digitale scan die lesmateriaal beoordeelt op vijf niveaus: representatie, toegankelijkheid, verbinding met de leefwereld van studenten, ruimte voor andere perspectieven, en verborgen aannames. Vervolgens genereert deze AI-versie automatisch feedback op basis van geüpload lesmateriaal.
De tool werkt als een chatbot die docenten op een laagdrempelige manier begeleidt. Docenten kunnen bijvoorbeeld hun presentatie-slides uploaden. De tool stelt daarop verdiepende vragen en geeft gerichte suggesties over taalgebruik of visuele middelen – zoals het gebruik van divers beeldmateriaal of het toevoegen van casussen buiten de Europese context. Daarmee is het niet alleen een analyse-instrument, maar ook een bron van inspiratie.
De scan is ontworpen om prikkelende vragen te stellen die het denkproces van de docent stimuleren. Het doel is niet om antwoorden te geven, maar om het gesprek met jezelf en collega’s te voeren over inclusie. Juist daarin zit de kracht: het is een tool die de creativiteit van docenten versterkt, niet overneemt.
De feedback wordt overzichtelijk weergegeven, waardoor de bewustwording groeit én concrete vervolgstappen binnen handbereik liggen. Zo laat de scan zien hoe kleine aanpassingen een groot verschil kunnen maken.
In juni 2025 vinden de eerste testsessies plaats met docenten uit verschillende domeinen. Op basis van hun feedback zullen we het prototype verder verfijnen. In studiejaar 2025-2026 gaan meerdere docenten de tool structureel gebruiken binnen hun vakgebied. Tegelijkertijd onderzoeken we hoe de tool breder inzetbaar gemaakt kan worden – ook buiten Inholland.
Toekomst en opschaling
We hebben de scan ontwikkeld op basis van de visie van Inholland op inclusiviteit, en deze daarnaast modulair opgebouwd. Hierdoor kunnen we de tool in de toekomst aanpassen aan de waarden en kaders van andere onderwijsinstellingen. Dat maakt opschaling en brede inzet mogelijk.