
Ons voedselsysteem staat onder druk door intensieve landbouwpraktijken die leiden tot bodemuitputting, verlies van biodiversiteit en klimaatverandering, én door ongezonde en onduurzame consumptiepatronen. Deze uitdagingen vragen om een fundamentele herziening van hoe we voedsel produceren en consumeren.
Als partner binnen het Nationaal Groeifondsprogramma ReGeNL leveren we vanuit Inholland een bijdrage aan een programma dat centraal staat in de transitie naar een duurzame en veerkrachtige samenleving. Hoewel het Groeifondsprogramma oorspronkelijk gericht is op de transitie naar regeneratieve landbouw, kiezen we ervoor deze opgave breder te benaderen, als onderdeel van een maatschappelijke transformatie.
Wij definiëren een regeneratieve samenleving als een maatschappij waarin menselijke activiteiten niet alleen gericht zijn op duurzaamheid en het beperken van ecologische schade, maar ook actief bijdragen aan het herstel en de versterking van natuurlijke, sociale en economische systemen.
Dit concept gaat verder dan duurzaamheid. Het richt zich op systemische veerkracht, een inclusieve samenleving en circulaire, regeneratieve economische modellen. Een regeneratieve samenleving opereert binnen de grenzen van onze planeet en bouwt op sociale fundamenten, zoals in het Natuurlijk Sociaal Contract beschreven door Patrick Huntjens.
De kernprincipes van een regeneratieve samenleving zijn:
Onze bijdrage vanuit Inholland aan ReGeNL omvat meer dan alleen het ontwikkelen van duurzame landbouwmodellen, samen met pionierende boeren en agrarische adviseurs. Ook regeneratieve economieën, sterke lokale gemeenschappen en duurzame stedelijke ontwikkeling maken deel uit van deze brede benadering. In onze bijdrage onderzoeken we hoe regeneratieve principes structureel kunnen worden verankerd in ons onderwijs en praktijkgericht onderzoek in verschillende sectoren, met als doel een inclusieve, ecologisch verantwoorde en sociaal rechtvaardige samenleving. Vanuit deze brede benadering willen we als hogeschool bijdragen aan een integrale transitie, zowel in landelijke als in stedelijke context.
We pakken het project ReGeNL op een integrale en participatieve manier aan. Door regeneratieve principes systematisch te verankeren in zowel het onderwijs als de praktijk, slaan we een brug tussen theorie en de uitdagingen in de echte wereld.
In de eerste fase organiseerden we een workshop tijdens de Inholland Dag van Onderwijs en Onderzoek (2024). Hier kwamen docenten, studenten, onderzoekers en praktijkpartners samen om raakvlakken en uitdagingen binnen regeneratieve landbouw en bredere maatschappelijke transities te verkennen. Deze bijeenkomst legde de basis voor het verder ontwikkelen van een gezamenlijke visie.
Daarnaast zijn we gestart met een Blended Intensive Programma, waarin regeneratief denken centraal staat. Dit programma heeft een internationale dimensie en vergroot kennis en bewustzijn over duurzame landbouwpraktijken, zodat deze inzichten direct terugvloeien in het onderwijs en de praktijk.
Living Labs spelen een belangrijke rol in onze aanpak. In deze experimentele leeromgevingen werken studenten, docenten, onderzoekers en externe partners samen aan innovatieve oplossingen. Door nauw samen te werken met pionierende boeren, adviseurs en ketenpartners ontwikkelen we concrete, herhaalbare bedrijfsmodellen die zowel economisch rendabel als ecologisch verantwoord zijn.
We zorgen ervoor dat regeneratieve thema’s structureel worden geïntegreerd in bestaande opleidingen en minoren van Inholland. Om dit te ondersteunen, ontwikkelen we een instrument waarmee jaarlijks vouchers voor onderwijsvernieuwing beschikbaar worden gesteld. Opleidingen kunnen hierop inschrijven om vernieuwingen door te voeren.
Aanvragers en betrokken onderwijsvernieuwers worden onderdeel van de Inholland ReGeNL-community. Deze gemeenschap is bedoeld om kennis en inspiratie te delen, en om van en met elkaar te leren.
Bij het ontwikkelen van onderwijsmaterialen maken we zoveel mogelijk gebruik van de expertise en bestaande materialen van onze partners binnen ReGeNL. Zo voorkomen we dubbel werk en bouwen we voort op wat er al is.
Daarnaast organiseert een ReGeNL-coördinator, samen met lectoren en onderzoekers, activiteiten rondom actuele vraagstukken en praktijkinzichten. Op deze manier blijft het onderwijs aansluiten op de ontwikkelingen binnen de agrarische sector én daarbuiten.
"Van regeneratieve landbouw naar een inclusieve, veerkrachtige samenleving – dat is onze missie."
ReGeNL speelt een belangrijke rol in het onderwijs door de kloof tussen theorie en praktijk te overbruggen en in te spelen op actuele maatschappelijke transities. Door regeneratieve principes structureel te integreren in het curriculum, bereiden we Inholland-studenten voor op een toekomst waarin duurzaamheid en veerkracht centraal staan. Ze leren niet alleen over regeneratieve landbouw, maar ook hoe economieën, lokale gemeenschappen en stedelijke gebieden getransformeerd kunnen worden naar duurzamere en veerkrachtigere systemen.
Binnen ReGeNL stimuleren we een inter- en transdisciplinaire aanpak waarin verschillende vakgebieden samenwerken in en met de praktijk. Studenten ontwikkelen zo de vaardigheden om complexe vraagstukken vanuit meerdere perspectieven te benaderen. Innovatieve leermethoden, zoals Living Labs, bieden hen de kans om in samenwerking met praktijkpartners, zoals boeren en adviseurs, duurzame oplossingen te ontwikkelen en testen. Dit zorgt voor praktijkgerichte leerervaringen die direct aansluiten op de uitdagingen in de samenleving.
Daarnaast draagt het project bij aan de ontwikkeling van cruciale competenties zoals systeemdenken, creatief probleemoplossend vermogen en een kritische blik op traditionele werkwijzen. Zo versterken we niet alleen het onderwijs, maar vergroten we ook de maatschappelijke relevantie ervan. Dit maakt Inholland aantrekkelijk voor studenten die actief willen bijdragen aan de transitie naar een duurzame en regeneratieve samenleving.
We werken binnen ReGeNL nauw samen met het werkveld en zetten hen in als co-ontwikkelaars en praktijkexperts. Via Living Labs en praktijkgerichte projecten brengen we boeren, agrarische adviseurs, ketenpartners, maatschappelijke organisaties en beleidsmakers samen met studenten en onderzoekers. In gezamenlijke workshops, blended intensive programma’s en real-life opdrachten worden praktijkervaringen direct verbonden met onderwijs en onderzoek. Zo ontwikkelen we niet alleen innovatieve en herhaalbare bedrijfsmodellen in theorie, maar testen en optimaliseren we ze ook in de praktijk.
Met ReGeNL willen we een transformatie realiseren binnen de agrarische sector en bredere maatschappelijke systemen door regeneratieve principes breed te verankeren. Concreet ontwikkelen we samen met pionierende boeren herhaalbare en rendabele bedrijfsmodellen, zodat conventionele boerenbedrijven gemakkelijker de overstap kunnen maken naar regeneratieve landbouw. Hierdoor worden steeds meer studenten, boeren en adviseurs getraind in duurzame praktijken, wat bijdraagt aan zowel de ecologische veerkracht als de economische toekomstbestendigheid van de sector.
Binnen ReGeNL werken we samen met een breed netwerk van partners die de transitie naar een regeneratieve en duurzame samenleving ondersteunen. Het werkveld speelt hierin een essentiële rol. Pionierende boeren, agrarische adviseurs, ketenorganisaties, maatschappelijke organisaties en beleidsmakers brengen hun praktijkervaring en netwerk in, zodat rendabele en herhaalbare bedrijfsmodellen en gebiedsgerichte aanpakken in de praktijk getest kunnen worden. Ons gezamenlijke doel is om regeneratieve principes structureel te verankeren in zowel de agrarische sector als in bredere maatschappelijke contexten, met als einddoel een inclusieve, veerkrachtige en toekomstbestendige samenleving. Next Food Collective is de penvoerder van dit Nationale Groeifondsprogramma.
Neem contact op met lector Patrick Huntjens of projectmanager Claudia Oomen.