Inleiding in de Pedagogiek. Deel 1.

Thema's en basisbegrippen

Auteurs
Paul Smeyers, tefan Ramaekers, Roel van Goor en Bruno Vanobbergen
Soort object
Boek
Datum
2017
Samenvatting
Opvoeding, onderwijs, jeugdcriminaliteit – iedereen heeft er een mening over. Op feesten en partijen, in de politiek en in de media worden we om de oren geslingerd met oneliners en verdraaide uitkomsten van empirisch onderzoek. Voorbij de oneliners Het is belangrijk om te praten over pedagogische thema’s. Nóg belangrijker is het om verder te kijken dan wat de krant, radio, tv en internet roepen. Complexe pedagogische onderwerpen vragen om echte aandacht op basis van goede informatie. Alleen zo kunnen we tegenwicht bieden aan de dominante onderbuikverhalen rond opvoeding en jeugd. Dit eerste deel van Inleiding in de pedagogiek geeft die verdieping. Dit boek laat uw studenten kennismaken met een groot aantal thema’s en basisbegrippen uit de wetenschappelijke pedagogiek. Het geeft heldere inzichten en een brede blik op actuele, veelzijdige kwesties. Inhoud Dit eerste deel van Inleiding in de pedagogiek bespreekt de belangrijkste pedagogische vraagstukken en thema’s, zoals kinderrechten, jeugdcriminaliteit, pedagogische relatie, idealen, pedagogische verantwoordelijkheid, vluchtelingen, kinderarmoede, neurowetenschap, gamification en sociale media. Deze onderwerpen worden onder de loep genomen door toonaangevende experts op het vakgebied, docenten aan universiteiten en hogescholen in Nederland en Vlaanderen. Ze geven wetenschappelijke duiding, bespreken vooronderstellingen en illustreren hun verhaal met voorbeelden. Uniek aan dit boek •Met actuele thema’s zoals vluchtelingenkinderen, radicalisering, gamification en sociale media •Met bijdragen van toonaangevende auteurs uit Nederland en Vlaanderen •De voorganger, Grondslagen van de wetenschappelijke pedagogiek, is zeer positief ontvangen •Verplichte literatuur voor 250 eerstejaarsstudenten van Universiteit Gent Doelgroep •Bachelorstudenten aan hogescholen en universiteiten die zich willen verdiepen in de veelzijdige pedagogische problematiek. •Hbo: studenten van de lerarenopleiding en sociaal-maatschappelijke studies met vak(ken) pedagogiek. •Wo: studenten Pedagogische wetenschappen, Onderwijskunde, Orthopedagogiek en Master SEN