Welkom! Inholland respecteert je privacy. Deze website maakt gebruik van cookies om je bezoek makkelijker en persoonlijker te maken, de site te verbeteren en om marketingactiviteiten te kunnen doen. Wanneer je op ‘Ja, ik accepteer’ klikt geef je hier toestemming voor.
Stagediscriminatie is een hardnekkig verschijnsel dat ook in het hoger onderwijs een rol speelt. In een onderzoek bij vier opleidingen van een Randstedelijke hogeschool zijn de ervaringen van docenten en studenten rondom stagediscriminatie onderzocht. De resultaten tonen aan dat stagediscriminatie een structureel karakter heeft. Vooral studenten met een migratieachtergrond krijgen te maken met stagediscriminatie, zowel tijdens het sollicitatieproces als gedurende de stage zelf. Dit kan expliciet zijn, zoals het afwijzen van moslimstudenten vanwege een hoofddoek, of impliciet, via alledaags racisme zoals stereotyperende opmerkingen en micro-agressie. Internationale studenten ondervinden uitsluiting vanwege institutionele belemmeringen die afbreuk doen aan hun gelijke kansen. Stagediscriminatie manifesteert zich vaak subtiel, waardoor studenten moeite hebben om het expliciet te benoemen. Dit heeft negatieve gevolgen voor hun zelfvertrouwen en mentale gezondheid. Docenten geven aan zich handelingsverlegen te voelen als studenten hen benaderen over stagediscriminatie, wat ertoe leidt dat veel studenten zich onvoldoende gesteund voelen door hun opleiding. Dit gebrek aan bewustwording en ondersteuning maakt het moeilijk voor studenten om discriminatie te herkennen en er actie tegen te ondernemen. Het onderzoek onderstreept de urgentie van het bespreekbaar maken van stagediscriminatie door opleidingen, het vergroten van de bewustwording en het trainen en voorlichten van zowel docenten als studenten.