Creative Business voltijd

Hbo Creative Business

Bij Inholland studeer je Creative Business in een persoonlijke en inspirerende omgeving. Je werkt samen met medestudenten aan projecten uit de praktijk en krijgt persoonlijke begeleiding van coaches die je echt kennen. Zo ontdek je jouw talenten en leer je creativiteit en zakelijk inzicht te verbinden in mediaconcepten met impact.

Wat ga je leren bij Creative Business?

  1. Mediaconcepten leren begrijpen en maken, die opvallen en relevant zijn.
  2. Creativiteit en zakelijk inzicht combineren in concepten die van waarde zijn.
  3. Maatschappelijke en digitale trends vertalen naar media die ertoe doen.

Studieprogramma Creative Business

Leren is een werkwoord. Leren is actief zijn. Doen, creëren en co-creëren: samen met anderen oplossingen ontwerpen die er gisteren nog niet waren. Precies zoals dat werkt in de creatieve industrie, én daarbuiten. In vier jaar ontwikkel jij daarvoor de juiste vaardigheden, vooral in de praktijk.

Studieopbouw

Studieopbouw

In het eerste jaar ontdek je hoe verschillende media, storytelling en zakelijk inzicht samenkomen. In jaar twee werk je intensiever aan concepten voor echte opdrachtgevers en ontwikkel je jouw kennis, vaardigheden en professionele houding. In jaar drie en vier kies je zelf je richting met minors, stage, afstuderen of een buitenlandse ervaring als optie. Zo ontdek je welke Creative Business-professional jij wilt worden.

Studievormen

  • Projecten: Je leert door te werken aan opdrachten uit de praktijk.
  • Samenwerken: Je werkt in kleine teams met studenten, experts en coaches.
  • Begeleiding: Je wordt uitgedaagd om je eigen koers te bepalen en te groeien.

Jaar 1

Dit ga je doen in het eerste jaar

  1. Kennismaken met media, storytelling en zakelijk inzicht.
  2. Verkennen hoe media werken en welke invloed ze hebben.
  3. Werken aan wie je bent als Creative Business-professional.
  4. Leren hoe je onderzoek inzet in creatieve opdrachten.
  5. Samenwerken in kleine groepen en leren van elkaar.

Modules:

  • Media Maker: Je onderzoekt je eigen mediagebruik en leert hoe media invloed hebben.
  • Impact Maker: Je ontdekt hoe je mediaconcepten inzet om maatschappelijke thema’s zichtbaar te maken.
  • Brand Maker: Je leert hoe merken betekenisvolle verhalen vertellen en verbinding maken met hun publiek.
  • Business Maker: Je verkent hoe ondernemerschap en strategie samenkomen in de creatieve economie.

Jaar 2

Dit ga je doen in het tweede jaar

  1. Verdiepen in media, marketing, management en ondernemerschap.
  2. Werken aan grotere vraagstukken en projecten met opdrachtgevers.
  3. Ontdekken welke Creative Business-professional jij wilt worden.
  4. Leren hoe je ideeën onderbouwt met onderzoek.
  5. Samenwerken met studenten en professionals uit het werkveld.

Modules:

  • Creative Marketing Manager
  • Media Business Manager

Jaar 3 en 4

Dit doe je in je derde en vierde jaar

Geef richting aan je toekomst
In het derde en vierde jaar van Creative Business bepaal je grotendeels zelf hoe jouw opleiding eruitziet.

Je krijgt de ruimte om je eigen leerroute te kiezen en richting te geven aan jouw ontwikkeling als Creative Business professional. Of je nu binnen Inholland blijft, een minor volgt bij een andere hogeschool of een semester in het buitenland doorbrengt: de keuze is aan jou.

Keuzeonderwijs
Met een minor geef je verdieping of verbreding aan jouw creatieve en strategische profiel. Je werkt aan actuele vraagstukken uit de praktijk, vaak in samenwerking met bedrijven en organisaties uit de creatieve industrie. Denk aan minoren als AV, Film, International Music Management, Marketing & Social Impact, Event Experience of Ondernemen.

Loop stage bij een inspirerend bedrijf
Tijdens je stage leer je hoe mediaconcepten werken in de praktijk. Dit helpt je om te ontdekken welke richting binnen de creatieve industrie het beste bij jou past.

Voorbeelden van stages zijn:

  • Je loopt mee bij een mediabedrijf zoals BNNVARA of Walt Disney Group en helpt bij het bedenken en produceren van video-, audio- of online formats.
  • Je ondersteunt bij een cultureel productiehuis of poppodium en denkt mee over nieuwe manieren om publiek te bereiken.
  • Je ontwikkelt formats of campagnes bij een marketingbureau dat werkt aan maatschappelijke of duurzame projecten.
  • Je helpt om merkverhalen te vertalen naar mediaconcepten bij een digital agency.

Kies je afstudeerproject

Je sluit af met de Design Based Research-module, waarin je ontwerpend onderzoek toepast om tot een concrete oplossing te komen. Dit afstudeerproject is jouw kans om te laten zien wat jij als Creative Business professional in huis hebt. Je werkt aan een echt vraagstuk voor een opdrachtgever en ontwikkelt een mediatoepassing of strategie die maatschappelijke, creatieve en zakelijke waarde creëert. 

Ontdek Creative Business

Open Avond 4 februari

Meld je aan

Probeer de opleiding uit

Kom proefstuderen

"Maak met creativiteit en zakelijk inzicht het verschil in mediaconcepten"

Meer over de inhoud van Creative Business bij Inholland

Studiebegeleiding

Je krijgt bij Creative Business veel persoonlijke begeleiding. Omdat je in kleine groepen studeert, kennen je coaches en docenten je echt. Je kunt altijd terecht voor vragen of advies. Zo krijg je hulp die bij jou past en ontdek je stap voor stap je eigen kracht.

Studeren in het buitenland

Wil je de wereld ontdekken tijdens je studie? In jaar drie en vier krijg je de kans om een minor te volgen of stage te lopen in het buitenland. Zo leer je nieuwe culturen kennen, bouw je een internationaal netwerk op en doe je ervaring op die je toekomst een voorsprong geeft. Je kiest zelf of je deze kans wilt benutten.

Bindend studieadvies

Aan het einde van het eerste jaar bekijken we jouw behaalde studieresultaten. Voldoe je aan de voorwaarden om verder te studeren? En, is de opleiding haalbaar? Op basis hiervan krijg je een studieadvies. Zo weet je op tijd of je kunt doorgaan of een switch moet maken. Voor alle bachelor- en associate degree-opleidingen bij Inholland geldt dat je vanaf studiejaar 2026-2027 minimaal 30 ECTS moet behalen in het eerste jaar.  Als je onvoldoende studiepunten hebt gehaald, krijg je een negatief bindend studieadvies. Je kunt dan niet verder studeren bij deze opleiding aan Inholland, tenzij je tijdig hebt aangetoond dat relevante persoonlijke omstandigheden een rol hebben gespeeld. Hiernaast kunnen opleidingen bepalen dat bepaalde onderwijseenheden behaald moeten worden om door te mogen gaan met de opleiding. Dit is de zogenaamde kwalitatieve norm.

Meer informatie over het bindend studieadvies

Studiebelasting

Creative Business is een voltijdopleiding van ongeveer veertig uur per week. Een deel volg je op school, de rest werk je zelfstandig of in projecten. Je leert vooral door te maken en samen te werken. Je laat zien wat je kunt met een beroepsgerichte toetsvorm. Bijvoorbeeld een podcast, audiovisuele productie, website, marketingrapport, strategisch plan of een ander creatief concept.

Voor Anne was het belangrijk dat een studie niet alleen maar theorie zou zijn. “Mijn ouders dachten met mij mee en vroegen zich bijvoorbeeld af of een studie gericht op management niet te moeilijk voor mij zou zijn, omdat economie niet mijn beste vak was. In Creative Business komt het zeker terug, maar in plaats van veel tentamens en uit boeken leren, ben ik juist veel in de praktijk bezig met projecten. Hier gaat het me hartstikke goed af.”

Anne Gardien, student Creative Business

Lees haar verhaal

Lijkt dit je een leuke opleiding?

We houden je graag op de hoogte van de opleiding Creative Business voltijd. Zo kun je ontdekken of de opleiding bij jou past en helpen we je bij je studiekeuze. Laat je e-mailadres achter en wij doen de rest.

Studie-informatiepunt

Heb je vragen over Creative Business voltijd?

Wij helpen je graag verder! 06-21115555 info@inholland.nl 023-522 3228