08
juni
2022
|
13:04
Europe/Amsterdam

Antropologisch onderzoek naar de ‘zachte’ kant van bedrijfsovernames

Marjolein van Woerkom en Gerry Kouwenhoven publiceren essay over agrarische bedrijfsovernameprocessen

agrarische_bedrijfsovername_familie

Bedrijfsovernames binnen de agrarische sector zijn complexe processen. Vooralsnog wordt veel aandacht besteed aan het financiële,  juridische en fiscale aspect, maar het sociaal-emotionele vlak blijft nog te vaak onderbelicht, terwijl dat juist een cruciale rol speelt: het succes van een overname in de familie hangt hier grotendeels vanaf (Kwakkel, 2016). Om meer inzicht te krijgen in de sociaal-emotionele factoren die een rol bij bedrijfsovernames spelen, schreven cultureel antropoloog Marjolein van Woerkom en associate lector Gerry Kouwenhoven het essay ‘Waar gaat het fout? Een antropologisch onderzoek naar de ‘zachte’ kant van bedrijfsovernameprocessen’. Dit essay vormt onderdeel van het onderzoeksproject Living Lab duurzame bedrijfsovername

Gelijk verder lezen? Klik hier voor het essay.

Op basis van literatuur over bedrijfsovernames in de agrarische sector en veldonderzoek onder boeren en adviseurs, geeft het essay antwoord op vragen als: Welke emotionele en sociale factoren spelen een rol in het overname proces? Wat zijn mogelijk valkuilen en hoe kun je deze tackelen? Welke aandachtspunten zijn belangrijk voor de overdrager en welke voor de overnemer? En hoe kunnen zij elkaar hierin ondersteunen? Maar ook: Wat doet de overname van het familiebedrijf met de niet-overnemende familieleden en wat is hun rol in het proces?  

Elk agrarisch bedrijf is anders én elke familie is anders. Er bestaat dan ook geen kant-en-klare oplossing voor bedrijfsovernames. Wel zijn er inzichten en handvatten die de kans op succes verhogen. Klik hier om daar meer over te lezen in het essay van Marjolein van Woerkom en Gerry Kouwenhoven.