Haarlem,
05
november
2019
|
10:20
Europe/Amsterdam

'De trots van je opleiding meegeven!'

Presenteren op de Open Avond

Opleidingspresentaties vormen een belangrijk onderdeel van de Open Avond. Studenten en docenten vertellen hun verhaal om scholieren en ouders te informeren. Maar hoe doe je dat persoonlijk en dichtbij, hoe hou je je publiek aangehaakt en hoe zorg je ervoor dat jongeren de juiste keuze maken voor een hbo-opleiding? We vroegen het de 'presentatoren' op de locaties. 

‘Echt voorlichten, niet verkopen’

Food Commerce & Technology, OZW-gebouw Inholland Amsterdam

Docenten Edwin van Dongen en Judith Bontenbal geven in Amsterdam de presentatie, onder andere met vierdejaarsstudent Pien Klaassen. Hun doel? Vooral duidelijke informatie geven zodat studenten een glashelder beeld van de opleiding krijgen.

Hoe betrekken jullie scholieren en ouders bij de presentatie?
Edwin: “Scholieren vinden ons, de docenten, echt heel suf, maar die vinden Pien wel heel leuk. Daarom hebben we er deze Open Avond voor gekozen om een belangrijk deel van de opleidingsinformatie te laten vertellen door studenten. Uit marktonderzoek blijkt ook dat scholieren veel makkelijker verbinden met studenten.” Pien knikt. “Ja, en vertellen uit persoonlijke ervaring werkt dan erg goed.” Judith: “Wat ik leuk vind Pien, dat, vooral als je over de studievereniging vertelt, je helemaal gaat stralen!”

Welke vragen krijg je zoal?
“De meeste vragen die ik krijg”, zegt Pien, “gaan over de vakken die je krijgt en of deze aansluiten op de vakken die scholieren nu ook krijgen, zoals scheikunde, natuurkunde en wiskunde. Ook willen ze weten welke boeken ze krijgen en hoe het gebouw is, de sfeer.” Edwin: “De ouders vragen altijd of je er later een baan mee kunt krijgen. Scholieren zijn daar totaal niet mee bezig.”

Wat vinden jullie het belangrijkst om bezoekers mee te geven?
Edwin: “Naast opleidingsgerichte informatie, moet het vooral ook over beroepen gaan. Wat kun je met deze opleiding?” Judith: “FCT is een ontzettend brede opleiding. Je moet goede keuzes maken waar je wel of niet op inzoomt. Voor deze hele specifieke sector willen daarom een duidelijk beeld schetsen van het beroep waarvoor we opleiden.” Edwin: “Het doel is dat scholieren en ouders duidelijke informatie hebben. Als alles glashelder is, dan kunnen ze daarna goed hun keuze maken.”

Wat vind je verder belangrijk bij je presentatie?

Judith: “Wij zijn er totaal niet op uit om mensen om te praten. De opleiding moet wel bij ze passen. Het gaat om écht voorlichten, niet om verkopen. Om de juiste student uiteindelijk op de juiste plek te krijgen.”


 

‘De trots van je opleiding meegeven’

Economische opleidingen, Inholland Alkmaar

Puck de Waard, vierdejaarsstudent Accountancy en Lisa Ruiter, tweedejaarsstudent Business Studies geven in Alkmaar samen met docent en instroomcoördinator Eva Pennings de presentatie aan studiezoekers die geïnteresseerd zijn in Business Studies, Accountancy en Finance & Control.

Wat vind je belangrijk om een bezoeker mee te geven?
Puck geeft aan: “Ik vind het vooral belangrijk dat ik ze genoeg informatie kan meegeven over de Alkmaarse opleidingen.” Eva Pennings vult aan: Je wilt de studiezoekers een goed beeld van de opleiding geven. En dat studeren leuk is, het moment dat je nieuwe mensen leert kennen. De Open Avond is het moment waarop je kijkt of je je aangetrokken voelt tot de plek en tot de opleiding.”

Wat is de meest gestelde vraag?
“Vaak krijgen we de vraag waarom het brede aspect van de opleiding Business Studies waardevol is, ook in vergelijking met andere opleidingen”, laat Eva Pennings weten.

Wat vind je het leukste aan voorlichten?
“Ik kan mijn trots over de opleiding meegeven. Ik ben blij dat ik hier, in Alkmaar, studeer. Daarover kun je op de Open Avond aan de studiezoekers vertellen”, vertelt Lisa Ruiter, tweedejaarsstudent Business Studies.

Hoe houd jij het publiek aangehaakt?
Eva Pennings vertelt: “Door het verhaal van de opleiding door een docent samen met studenten te vertellen en samen te laten presenteren komt het goed aan. Die mix is goed en maakt het ook een authentiek verhaal. We vragen ook vaak aan de zaal: Wat heb je al gedaan? Om zo nog meer met elkaar in gesprek te komen.”


'Inspireren en scholieren laten ontdekken waar hun passie ligt

Associate degree Finance & Control (Bedrijfseconomie), Inholland Rotterdam

Vlak voor de Open Avond zijn de resultaten in de Keuzegids hbo 2020 bekend. Onze Associate degree Finance & Control (Bedrijfseconomie) is in haar categorie de beste! We trekken Marleen Bartels, docente Finance & Control, even uit de drukte en stellen wat vragen.

Wat kunnen bezoekers verwachten van je presentaties?
“Eerst vraag ik persoonlijk waar iemand voor komt. Waar heb je twijfels over? Wat vind je leuk? Kom je van het mbo, de havo? Het zorgt voor interactie en ik kan er dan tijdens mijn presentatie rekening mee houden.”

Hoe draag jij bij aan het studiekeuzeproces?
“Je hoort vaak de vraag: wat kan ik met die opleiding? Veel. Heel veel. Je maakt tijdens je opleiding, erna en later nog zo veel keuzes. Die vraag is niet bepalend voor de rest van je leven. Door meer beelden te laten vormen over die mogelijkheden, probeer ik dat te laten inzien.”

Wat vind je het belangrijkste om mee te geven en het leukste aan het voorlichten?
“Dat ze bevestigd worden in een keuze of er juist achter komen wat ze wel of niet willen, vind ik het belangrijkst. Inspireren, laten ontdekken waar hun passie ligt, dat is wat ik wil. Het leukst vind ik het contact dat je op zo’n avond hebt. Dat je in hun ogen ziet waar ze enthousiast van worden. En dat natuurlijk hun keuze duidelijk wordt.”

Hoe sluit jij je presentatie af?
“Zijn er nog vragen? Dan beantwoord ik die graag. Die kunnen soms ook later nog komen, dus een mailtje sturen kan altijd."


‘Een realistisch beeld geven van de opleiding’

Social Work, Inholland Haarlem

Docent Frank Linders en tweedejaarsstudent Job Agterhof hebben zojuist de opleiding Social Work gepresenteerd aan een klas vol potentiële studenten en hun ouders. “Dit is de derde presentatie die we samen geven. Dan raak je op elkaar ingespeeld. Frank vertelt het algemene verhaal en ik weet ondertussen op welke momenten ik kan aanvullen met mijn persoonlijke ervaringen.”

Job wil de toehoorders meegeven dat Social Work je opleidt tot brede professional. “Je komt te werken in een breed werkveld en kunt op veel meer plekken komen te werken dan je nu misschien denkt. Ik heb hiervoor twee jaar lang de opleiding Leraar Wiskunde gedaan. Ik ben gestopt toen ik erachter kwam dat je tot je pensioen hetzelfde doet. Dat benauwde mij, ik wil mensen verder helpen dan alleen met het oplossen van een som. De breedte van de opleiding Social Work sprak mij dan ook heel erg aan. Ik vind het belangrijk dat de mensen die over deze opleiding nadenken dit weten en zich niet in hun keuze laten beperken tot de werkgebieden die we nu toevallig in onze presentatie noemen.” Dat kan Frank alleen maar beamen. “Je moet een realistisch beeld geven van de opleiding. Wat ga je doen? Wie kom je tegen? Met welke hulpvragen krijg je te maken? Hier leer je de basis, de ervaring krijg je pas als je meters maakt. In stages maar ook later nog, als je al aan het werk bent. Zelf leer ik ook elke dag nog bij.”

Naast de feitelijke informatie komt Frank met voorbeelden uit de praktijk. Ook probeert hij de toehoorders te prikkelen met vragen. “Dat lukt niet altijd. Misschien zijn we wel te duidelijk in wat we vertellen? Of komt het omdat we na dit half uur informeren nog een interactieve sessie hebben? Zelf merk ik dat de vragen pas na afloop komen. Na de presentatie sta ik vaak nog met veel mensen individueel te praten. Wacht, daar staat iemand die me wat wil vragen…” En weg is Frank weer.


Keuzegidsfeestje met ouders en scholieren

Business IT & Management, Inholland Diemen

Bij Business IT & Management in Diemen vieren de voorlichters een feestje. Docente Jacqueline Meijer heeft bij de presentatie aan scholieren en hun ouders gelijk even stilgestaan bij het feit dat de opleiding vandaag door de Keuzegids hbo 2020 voor de tweede keer op rij is uitgeroepen tot topopleiding. “Maar ook weer niet té lang hoor! Ze komen natuurlijk gewoon voor informatie.”

Jacqueline verzorgt de presentaties samen met derdejaarsstudente Kezzia Oliveira Brito. Jacqueline: “Ik doe het theoretische deel en Kezzia vult heel mooi aan met haar ervaringsverhalen. Daarmee gaat het meer leven voor de bezoekers. Zo vertelde ze vandaag dat ze een minor aan de UvA volgt. De meesten weten helemaal niet dat dat ook kan!” Het is Kezzia opgevallen dat aankomende studenten zich nog helemaal niet in de opleiding verdiept hebben. “Ze hebben vaak totaal geen voorkennis! Hun moeders juist wél. En wat zie je dan gebeuren? Dat die moeders alle vragen stellen, haha! In de persoonlijke voorlichtingsgesprekken richten wij ons daarom heel bewust op de jongeren zelf. Durf te vragen!”

Wat Jacqueline het leukst vindt? “Om ze op hun gemak te stellen. Dat je die spanning op de gezichten ziet aan het begin van de presentatie en dan in de loop van het halve uur rust ziet ontstaan.” Kezzia: “Ja, dan begint het te bezinken!”


Een mooie samenwerking tussen docenten en studenten

Business Studies, Inholland Den Haag

De opleiding Business Studies in Den Haag heeft een vaste pr-commissie die zich inzet voor de voorlichting, waar zowel docenten als studenten in vertegenwoordigd zijn. Zo waren ze gisteravond aanwezig tijdens de Open Avond.

Marc Ketelaars, docent Recht bij Business Studies, gaf de presentaties tijdens de Open Avond. Janice Harrevelt, instroommedewerker en docent bij Business Studies, gaat bij de opleidingsmarkt in het restaurant in gesprek met ouders en toekomstige studenten. Ook daarbij zijn altijd studenten aanwezig. Studente Noemie de Heer, tevens hoofd van de pr-commissie, was een van de studenten die naast de docent bij de presentaties aanwezig was.

Bij Business Studies wordt de presentatie altijd gegeven door een docent en een of twee studenten. Marc: "Ik vind het belangrijk dat er studenten bij de presentatie aanwezig zijn, want die kunnen in hun eigen woorden vertellen hoe ze het hier vinden en dat is wat de aanwezigen willen weten. Daarnaast vertel ik het inhoudelijk verhaal over de opleiding. Ee mooie samenwerking tussen student en docent en dat maakt het plaatje compleet." Nieuw deze avond is een gastcollege aansluitend op de presentatie. Tijdens het gastcollege wordt ingegaan op een paar economische highlights, zoals de Brexit en de digitale revolutie. 

Wat vinden jullie het belangrijkst om mee te geven aan de bezoekers? 
Marc: "Wat ik wil meegeven aan de aanwezigen is dat Business Studies een inhoudelijk goede opleiding is en dat we als docenten zeer betrokken zijn bij de studenten. Ik ben ook altijd benieuwd naar de interesses en de motieven van de aanwezige potentiele studenten, zodat je ze bijna op maat kunt helpen bij hun keuze. Zo kunnen zij de juiste keuze maken die past bij hun interesses. Dat is uiteindelijk wat je wilt bereiken met de voorlichting." 

Wat vind je het Leukste aan het voorlichten?
Noemie: "De verschillende gesprekken die je voert en de reacties die je krijgt. Ieder gesprek of iedere presentatie is toch net weer anders. Afhankelijk van waar de groep behoefte aan heeft, pas je je verhaal aan. Sommigen staan nog aan het begin van hun studiekeuze, terwijl anderen al specifieker weten wat ze willen en dan kun je gerichter op afstudeerrichtingen in gaan."
 

Wat is een veelgestelde vraag?
Noemie: "Ik krijg regelmatig de vraag wat het verschil is tussen Creative Business en Business Studies. En het is goed dat ze die stellen, want er is een fundamenteel verschil tussen deze opleidingen. Zo help je ze op weg in hun studiekeuze."

Hoe eindig je de presentatie?
Noemie: "Tegenwoordig sluiten we af met het vermelden van onze Instagrampagina. Deze pagina wordt gerund door ons pr-team. We willen zowel onze huidige studenten als onze toekomstige studenten laten zien wat we allemaal doen tijdens de opleiding en wat ze dus kunnen verwachten."


De theorie tastbaar maken

Luchtvaarttechnologie, Inholland Delft

De opleiding Luchtvaarttechnologie is een harde technische opleiding waar vakken als wiskunde, natuurkunde, statica, dynamica centraal staan. Hoe gaaf is het om te laten zien hoe deze theoretische kennis toepast in de praktijk. Na de opleidingspresentatie zijn er rondleidingen langs de applied sciences labs van Inholland Delft. Jitse Bos, derdejaarsstudent Luchtvaarttechnologie, en Arnold Koetje, programmamanager Inholland Composites, vertellen over de druk bezochte rondleidingen bij Inholland Composites.

Wat vind je het belangrijkste om de bezoeker mee te geven?
Jitse: “Tijdens de presentatie hebben de bezoekers veel informatie gekregen over de opleiding, met een rondleiding komen zij faciliteiten die belangrijk zijn voor de opleiding. We laten het bezoek zien en ervaren wat voor praktijkervaring zij opdoen tijdens de opleiding en informeren hen over de extra activiteiten naast het reguliere programma.” Arnold: “Bij Inholland Composites kun je zien en ervaren wat voor bijzondere opleidingen Luchtvaarttechnologie en Precision Engineering zijn. Op speelse wijze gaan we met nieuwe technologieën aan de gang en betrekken de bezoeker daarbij.”

Hoe draagt deze rondleiding bij aan het studiekeuzeproces?
Jitse: “Door te vertellen hoe het er aan toegaat binnen de opleiding en als ervaringsdeskundige kan ik vaak goed advies geven over de pittige vakken en de studiebelasting waar zij mee te maken krijgen.” Arnold: “Door antwoord te geven op inhoudelijke vragen kunnen we bepaalde bezoekers geruststellen of juist pijnpunten bespreekbaar maken. Wiskunde is vaak een terugkerende vraag waarbij het soms duidelijk wordt dat ze bijvoorbeeld toch beter wel kunnen deelnemen aan de zomercursus Wiskunde. Vaak zien we dat mensen door de lab omgeving juist extra gemotiveerd raken om met een van onze opleiding te starten.”

Wat vind je het leukste aan het voorlichten?
Jitse: “De interactie met de aankomende studenten en het delen van mijn eigen ervaringen. Ik stel veel open vragen, dan merk je dat mensen uit hun comfort zone komen en meer aan durven. We krijgen veel vragen over de moeilijkheidsgraad van de opleiding, de mogelijkheden na de studie en het verschil tussen onze opleiding en Aviation (HvA) of Lucht- en ruimtevaart (TU Delft). Men is ook nieuwsgierig naar de doorstroommogelijkheden naar de TU Delft.”
Arnold: “Het altijd wel gezellig op een Open Dag waar ik vol trots kan vertellen waar onze opleiding voor staat. Onze studenten doen veel onderzoek en werken aan bedrijfsopdrachten wat vaak resulteert in duurzame innovaties met een grote maatschappelijke impact. In het lab zijn staan er tastbare projecten zoals First Time Right, de biocomposieten scooter en we zijn net gestart met het project DragonFly, het elektrische vliegtuig van Inholland. Naast het uitdragen van de Inholland-kernwaarden zijn deze projecten tastbare voorbeelden van hoe de theorie in praktijk wordt toegepast.”

Hoe sluit je af? Hoe houd jij je publiek aangehaakt?
Jitse: “Na de aanhoren van alle informatie en adviezen zit iedereen z’n hoofd een beetje vol. Ik laat het bezoek nog wat rondlopen langs de projecten. Hebben ze nog vragen dan kunnen ze die aan mij of een andere promostudent stellen. Voor een nadere kennismaking met de opleiding adviseer ik hen om te komen proefstuderen.” Arnold: “Ik geef aan dat ze altijd op een ander moment terug kunnen komen als ze meer informatie willen.”


Een duidelijk en realistisch beeld geven van de opleiding

Pabo Dordrecht

Tijdens de Open Avond heeft docent Erica Stedenburg, samen met studenten Serena Bos en Rachel Bruijnseels de voorlichting gegeven over de opleidingsvarianten die worden aangeboden bij de Pabo Dordrecht, de voltijd- en de deeltijdvariant.

Erica: "We vertellen dat onze locatie wordt gekenmerkt door de kleinschaligheid en de studentbetrokkenheid. Tijdens de voorlichting hebben we een duidelijk en realistisch beeld gegeven van de opleiding. De Pabo is een hele leuke opleiding, maar wel een opleiding waarbij veel moet gebeuren. We hebben aandacht besteed aan de feiten; wat de toelatingseisen zijn, wat de studiebelasting is en hoeveel stage je moet lopen. Daarnaast vertellen de studenten wat hun ervaringen zijn. Hoe ervaren zij de studie, maar ook vooral de praktijk. Natuurlijk is er ook aandacht voor de vragen van aankomende studenten. Een veelgestelde vraag van deeltijdstudenten is bijvoorbeeld hoe het is om je studie te combineren met werk en je thuissituatie."

"Het voorlichten was erg leuk om te doen", geven Rachel en Serena op hun beurt aan. "Het is leuk om eventuele nieuwe studenten te enthousiasmeren en om met hen in gesprek te gaan. Hopelijk zien we ze in februari of september terug als medestudenten!"
 

Foto (v.l.n.r.): Rachel Bruijnseels, Serena Bos en Erica Stedenburg.


Reacties (0)
Het bericht is verzonden, deze zal worden geplaatst na goedkeuring.