Delft,
24
juni
2021
|
08:29
Europe/Amsterdam

The sky is nót the limit

Studenten Luchtvaarttechnologie bouwen eigen zweefvliegtuig

s3as48pyq1j5y6cym20210525065045

Na 16 weken was het eindelijk zover; de zelfontworpen zweefvliegtuigen van de luchtvaarttechnologie-studenten van Hogeschool Inholland Delft gingen de lucht in. Één van de studenten, Robin Mens, heeft er samen met zijn team (High Flyers) voor gezorgd dat hun zweefvliegtuig een hoogte van 110 meter behaalde. “We hebben zo ontzettend veel geleerd, van het begin tot het einde. Het was een heel bijzonder traject om mee te mogen maken.”

Robin zijn fascinatie voor de techniek is van jongs af aan al sterk aanwezig. Volgens hem bevat de opleiding Luchtvaarttechnologie in Delft alle facetten die voor hem belangrijk zijn. Robin is erg gefascineerd door de autosport. Hij hoopt uiteindelijk in deze branche zijn carrière te starten. “Ik heb zelfs al connecties met engineers die werken in verschillende Formule 1-teams. Het zou wel echt een droom zijn om hier groot in te worden.”

De start van het project
Elk jaar gaan de studenten van Luchtvaarttechnologie met twee projecten van start. Een groot project is het Design, Build & Test-project (DBT). In 16 weken bouwen 14 groepen studenten verschillende zweefvliegtuigen die binnen 120 seconden een hoogte van 100 meter kunnen behalen. Het zweefvliegtuig dat het langst in de lucht blijft zweven, wint de competitie van dat jaar. Met deze informatie is de groep van Robin van start gegaan. “We zijn begonnen met het bedenken van verschillende concepten. Iedereen moest met een eigen concept komen, waarbij we vervolgens zijn gaan kijken welke afzonderlijke elementen we konden gebruiken voor het definitieve ontwerp.”

Materiaalselectie
Elke groep die een innovatief ontwerp toepast, ontvangt weer extra punten. Om deze punten te bemachtigen, heeft team High Flyers een unieke staartvleugel gekozen voor het zweefvliegtuig. “De V-Tail is het uiteindelijk geworden, met een staart in de vorm van een ‘v’. Het was lastig om deze te ontwikkelen, maar uiteindelijk hebben we er veel tijd ingestoken om het voor elkaar te krijgen.” Alle groepen ontvingen een budget voor de aanschaf van materialen. “Voor de materiaalselectie moesten we met twee aspecten rekening houden; dat het sterk genoeg is, maar ook licht van gewicht.” Het team heeft daarom gebruik gemaakt van balsahout en triplex. Balsahout is twee keer zo licht als triplex en wordt vooral gebruikt voor onderdelen die minder kracht hoeven te weerstaan.

Tijdsdruk
Na de designfase ging de bouwfase in. “We hadden heel erg te maken met tijdsdruk. Maar ook had niemand nog in onze groep bouwervaring. Dat maakte het soms erg lastig. We hebben dus snel de materialen besteld en zijn gewoon maar begonnen met bouwen, om zo meer feeling te krijgen.” Door het bouwen van het vliegtuig zit er in het project een hele mooie mix tussen theorie en praktijk. “Bij het DBT-project is het niet alleen maar gegevens in computerprogramma’s invoeren; we gingen nu ècht aan de slag met materialen.” Helaas zorgde Corona ervoor dat de bouwdagen niet altijd heel gemakkelijk verliepen. “We hadden de groep opgesplitst; drie van ons werkten op school. De anderen werkten vanuit huis mee aan de berekeningen. Via MS-Teams hadden we contact.”

Ready for take-off?
En tot slot de testfase waarbij het gehele vliegtuig wordt bekeken en technisch gekeurd. De testdag is ook direct de competitiedag, er is dan ook geen tijd meer om het vliegtuig aan te passen. Als je niet vliegt, valt het team af. “Het is een heel belangrijk, cruciaal moment, alles moet goed gaan die dag. Omdat er heel veel wind werd voorspeld, moesten we al om zes uur 's morgens in Oosterhout verzamelen. Ik had zelf maar drie uurtjes geslapen.” Ieder team was aanwezig die dag. De wind werd met de minuut heftiger. Robin zijn team was als laatste aan de beurt. “Uiteindelijk heeft ons vliegtuig de 100 meter ruim gehaald. Ik was ook supertrots op ons allemaal.” Helaas heeft het vliegtuig de landing niet overleefd. Maar het resultaat mag er zeker zijn. Team Highflyers heeft de eerste plek behaald: Best Overall Project.

Terugblik
Terugkijkend op het project is Robin erg tevreden met het behaalde resultaat. “De samenwerking was soms wel lastig. Normaal werk je met z’n allen aan een rapport op school. Dit was zoveel meer! Het was heel complex en kostte veel meer tijd. Ik heb wel geleerd dat het erg belangrijk is om heel goed te blijven communiceren, van het begin tot het einde.”

Benieuwd naar de resultaten van alle groepen? Klik dan op deze link.