27
maart
2023
|
12:01
Europe/Amsterdam

Uitgave ‘De normaalste zaak van de wereld’ nu ook in het Engels

The Most Normal Thing in the World

De Engelse vertaling van de Nederlandse publicatie ‘De normaalste zaak van de wereld, studeren met een ondersteuningsvraag’ is nu digitaal beschikbaar als ‘The Most Normal Thing in the World’. Eerder in november 2022 werd het officieel overhandigd aan Inholland-collegelid Mieke van den Berg, en tijdens de nieuwjaarsreceptie onder alle collega’s verspreid.

De dialogen in het boekje zijn persoonlijk, kwetsbaar, open en eerlijk. Het waren niet zomaar gewone gesprekken, maar geven het in woord en beeld weer. Het boekje is tot stand gekomen door een samenwerking tussen het Expertisecentrum voor Inclusief Onderwijs (ECIO), de afdeling Onderwijsbeleid van Inholland (Irene Witteman en Nina van Doesburg), Art-Partner, studenten met extra ondersteuningsbehoeften en collega’s vanuit alle delen van de organisatie.

Persoonlijk en dichtbij
"Oprecht geïnteresseerd zijn in elkaar, in staat zijn om mee te leven met anderen, vragen stellen en bereid zijn om onze eigen aannames uit te dagen, is wat 'persoonlijk en dichtbij' voor ons betekent. Als inclusieve universiteit moet iedereen zich veilig genoeg voelen om zichzelf te zijn. Laten we hierover blijven praten met elkaar en met studenten op een persoonlijke en nabije manier. Ik hoop dat deze publicatie meer ruimte creëert voor bepaalde studenten," aldus Mieke van den Berg, lid van het College van Bestuur.

The Most Normal Thing in the World2

In verbinding op basis van persoonlijke ontmoetingen
“Beleid ontwikkelen en implementeren voor het studeren met een ondersteuningsvraag vraagt om doorzettingsvermogen en de moed om steeds te blijven benoemen dat iedereen er toe doet”, zeggen Judith Jansen, ECIO en Irene Witteman (Onderwijsbeleid Inholland). “Samen zoeken we steeds weer opnieuw naar de effectieve weg binnen het onderwijssysteem. Wij kunnen dat niet anders dan in verbinding en op basis van persoonlijke ontmoetingen. Daarom is dat ook het uitgangspunt van dit boekje.”       

Perspectief en wederzijds respect voor iedereen’
“Ik hoop dat dit boek een stap in de goede richting is als het gaat om de samenwerking, communicatie en wisselwerking tussen medewerkers van Inholland en studenten”, aldus een student. Een medestudent laat weten:Ik heb me nooit begrepen gevoeld doordat veel mensen niet wisten hoe het was om in mijn situatie te zetten. Vaak begrijp je zelf ook niet wat er aan de hand is of hoe je je voelt omdat het te veel is. Juist daarom hoop ik dat dit boekje perspectief, wederzijds respect en begrip kan opbrengen voor alle betrokken kanten.”

‘Afgelopen week heb ik nog een situatie meegemaakt met een docent: "Andere studenten hebben het wél voor elkaar gekregen, dan zou jou het toch ook moeten lukken?" Dit bewijst maar weer dat er nog genoeg docenten zijn die geen idee hebben wat het hebben van een functiebeperking daadwerkelijk inhoudt.’

‘Iedereen moet zich veilig kunnen voelen’
Een oud-student: “Als oud-student met een functiebeperking weet ik als geen ander hoe je tegen het complexe schoolsysteem kunt aanlopen. Ik heb vaak gezegd dat het belangrijk is dat je de juiste mensen om je heen verzamelt, maar het zou eigenlijk helemaal niet nodig moeten zijn dat je je maar bij een selectieve groep gezien en gehoord voelt. Als inclusieve hogeschool moet iedereen zich veilig genoeg kunnen voelen om zichzelf te zijn, want iedereen hoort erbij.”

Beleidsmedewerker Nina van Doesburg: “Dit boekje ademt onze kernwaarde persoonlijk & dichtbij.  Want bij Inholland ben je geen nummer en kennen de docenten je bij naam. Laten we deze gesprekken ook persoonlijk en dichtbij blijven voeren, niet alleen als collega’s onder elkaar over studenten, maar vooral mét de studenten.’

Reacties (0)
Het bericht is verzonden, deze zal worden geplaatst na goedkeuring.