Haarlem,
30
april
2019
|
08:00
Europe/Amsterdam

Wij Inholland award 2019: Smooth Traffic Management

‘De grootste uitdaging is om de doelgroep op een juiste manier te prikkelen’

Hoe kunnen automobilisten gestimuleerd worden in het gebruik van een omgevingsbewuste route? Het antwoord op deze vraag hebben Landscape and Environment Management studenten Jordin Bijstra, Sebastiaan de Jongh en Eline van der Borg met Smooth Traffic Management. Sebastiaan: “Je hebt in de huidige navigatiesystemen de keuze voor snelste of kortste route. Hier moet een extra knop bij. Met Smooth Traffic Management kies je voor een omgevingsbewuste route. Rekening houdend met verkeersveiligheid, luchtkwaliteit én geluidsbelasting.”

Leestijd: +- 4 minuten.

Het design van het navigatiesysteem is ontworpen aan de hand van een ‘doelgroepcode’, bepaald door vier kenmerken van de autobestuurder, namelijk geslacht, rijervaring, leeftijd en rijmotief. Iedere autobestuurder krijgt aan de hand van zijn verschillende eigenschappen een unieke indeling en vormgeving van zijn navigatiesysteem. De user-interface is aangepast op het type gebruiker.

Omgevingsbewust, wat is dat?
Eline: “Ons navigatiesysteem speelt in op geluidsbelasting, luchtkwaliteit en verkeersveiligheid. Het mijdt bijvoorbeeld gebieden waar veel kinderen zijn. Voor ouders is dit relevant, die zo de veiligheid van hun kinderen voorop kunnen stellen. We hebben verschillende doelgroepen opgesteld. Wie is er gevoelig voor welke prikkel? De ene doelgroep is gevoelig voor tijd, de ander meer voor vervuiling of juist voor verkeersveiligheid. De omgevingsbewuste route sluit aan bij alle voorkeuren van de gebruiker.”

Hoe is het idee ontstaan? In de file?
Eline: “Ik ben veel onderweg met de auto, iedere keer vroeg ik mij af waarom er geen omgevingsbewuste route is. Via de Green Juniors-projecten van Inholland Delft en ingenieursbureau Antea Group, onze opdrachtgever, kregen we de kans om dit complexe vraagstuk uit te werken.” Antea Group is tevens de bedenker van het concept. Sebastiaan: “We waren getriggerd om aan een mobiliteitsprobleem te werken. Zelfs zonder rijbewijs ervaar je problemen in het verkeer. Op de fiets naar school bijvoorbeeld ervaar je hele drukke punten. Met ons onderzoek binnen Smooth Traffic Management hebben we een concrete oplossing bedacht.” Ook dat Antea Group de opdrachtgever is vinden de studenten belangrijk. Jordin: “Bij de Antea Group, een van de grootste adviesbureaus ter wereld, werken veel mensen met een expertise over mobiliteit, duurzaamheid en milieukwaliteit. Dat maakt Smooth Traffic Management meteen ook een goed voorbeeld van een integraal onderzoeksproject. Hier kun je veel van leren.’’

Er zijn vier aanleidingen waarom jullie hebben gekozen voor de omgevingsbewuste route, toch?
Sebastiaan: “Klopt. De economie trekt aan, dus dat zie je terug op de Nederlandse wegen. Daarnaast hebben mensen een steeds duurzamere mindset. We willen een positieve impact hebben op de wereld. Daarom is het nu een mooi moment om zo’n product in de markt te zetten. De derde aanleiding is de opkomst van zelfrijdende auto’s. Die hebben een ingebouwd navigatiesysteem die steeds innovatiever en duurzamer wordt. Dat is mooi te koppelen aan een omgevingsbewuste route. En tot slot: we zijn Nederlanders en willen altijd geld besparen. Op langere termijn bespaart een omgevingsbewuste route geld voor de maatschappij en het individu.”

Hoe werkt het met die doelgroepcode?
Sebastiaan: “We hebben rekening gehouden met leeftijd en geslacht. Vrouwen zijn meer op gevoel. Mannen meer op harde feiten. Vrouwen vinden een boodschap aan het einde van hun rit fijn, zoals: ‘je hebt de weg een stuk veiliger gemaakt.’ Verder houden we rekening met leeftijdsgebonden eigenschappen. Als je ouder wordt dan neemt je zicht af. Hierdoor moet bijvoorbeeld het lettertype groter in het navigatiesysteem of je werkt via spreekcommando’s. Ook kijken we naar rijervaring. Mensen die al jaren een rijbewijs hebben letten minder op verkeersborden bijvoorbeeld. We passen alle informatie hierop aan.”

Hoe is de samenwerking in de groep?
Jordin: “Onze samenwerking gaat goed. We zijn met z’n drieën, dus het contact verliep wat makkelijker in vergelijking met grotere groepen. Soms moet je de ballen hebben om op te vallen. We doen dingen net iets anders dan anderen.” Sebastiaan: “Ik heb geleerd om net een stap meer te zetten. Hierdoor val je ook meer op.” Eline: “We vullen elkaar goed aan. Iedereen heeft zijn eigen kwaliteiten en versterkt de groep daarmee. Ik ben goed in design en het visueel maken van ons idee. Jordin is sterk in het overbrengen van ons idee naar andere mensen. Sebastiaan is goed in gedragsbeïnvloeding en het concreet maken van informatie.”

Het ziet de toekomst van Smooth Traffic Management eruit?
Sebastiaan: “Dit is echt een project van Inholland waarin verschillende studenten worden betrokken in de fase waarin ze nodig zijn. Dit in opdracht van de Antea Group. Op deze manier versterken opleidingen elkaar. Iedere keer kom je een nieuw probleem tegen. Het eerste probleem was hoe een omgevingsbewuste route eruitziet. Dit is opgelost. De volgende stap was het onderzoeken hoe mensen het konden gebruiken. Nu werken we het visueel uit. In de toekomst moet er aan marketing gedacht worden. Zo gaat het project van Inholland-student naar Inholland-student.”

Wat voor gevoel geeft het als je voor de eerste keer de route kunt gebruiken?
Eline: “Voor mij een gevoel van opluchting. Met toename van het autoverkeer gaat de omgevingsbewuste route een belangrijke rol spelen.” Sebastiaan: “De eerste keer dat ik op die knop ga drukken heerst een gevoel van trots. Dat ik tijdens mijn studie aan iets heb gewerkt wat ik nu echt kan gebruiken.” Eline: “Er is zoveel meer nodig dan de ontwikkeling van het product. Mensen moeten straks afweten van het product en het ook echt gaan gebruiken. De uitdaging is om alle expertises samen te laten komen.” Jordin: “Eerst even m’n rijbewijs halen.”

Tot slot; welke tip hebben jullie voor studenten?
Sebastiaan: “Ken elkaar. Projecten doe je met z’n allen, dus je moet goed weten waarin je elkaar kunt versterken. Praat erover. Daarnaast moet je samenwerken aan één doelstelling. De kern is dat je succesvol met elkaar samenwerkt.” Eline: “En kijk om je heen. Er speelt heel veel op dit gebied. Betrek dit erbij en pas het op je eigen manier toe.”

Reacties (0)
Het bericht is verzonden, deze zal worden geplaatst na goedkeuring.