Diversiteit en inclusie zijn onmisbaar - in het onderwijs én in werkomgevingen, zoals de zorg, overheid en het bedrijfsleven. Maar hoe geef je die waarden écht vorm in je dagelijkse praktijk? Vanuit het lectoraat Diversiteitsvraagstukken helpen we (onderwijs)professionals om daar stappen in te zetten.
Of je nu docent, teamleider, (opleidings)manager of beleidsmaker bent: onze aanpak helpt jou én jouw organisatie om doelgericht te werken aan een inclusieve leer- en werkomgeving waarin iedereen zich gezien en gewaardeerd voelt.
Onze tools bieden houvast om zelfstandig te reflecteren op jouw beroepspraktijk of beleid. Ze nodigen je uit om stil te staan bij wie je wel of niet bereikt, en hoe je meer ruimte kunt creëren voor verschillende perspectieven. Start het gesprek over diversiteit, praat over een inclusieve werkomgeving en werk zo aan gelijke kansen voor iedereen.
Onze workshops zijn korte, inspirerende bijeenkomsten waarin je nieuwe inzichten opdoet en met collega’s in gesprek gaat over diversiteit in je eigen werkomgeving. Ze stimuleren bewustwording én concrete actie.
Verdieping en duurzame verandering: dat bereik je met onze trainingen. In meerdere sessies werk je stap voor stap aan een inclusievere leer- of werkomgeving, bij voorkeur samen met je team. Zo leer je wat inclusief werken voor jou betekent, en hóe je het vormgeeft, zowel voor jezelf als in samenwerking met anderen.
Breng het gesprek over identiteit en verschillen op gang met de Diversiteitskaarten — een laagdrempelige én verdiepende tool om met je team de rijkdom van diversiteit te verkennen.
Hoe divers is jouw team eigenlijk? De Diversiteitskaarten helpen je om op een toegankelijke en betekenisvolle manier het gesprek te voeren over identiteit en verschillen. De set bestaat uit 20 kaarten met uiteenlopende identiteitskenmerken, zoals gender, spiritualiteit, levensfase, sociale klasse, etniciteit, neurodiversiteit en meer.
Gebruik de kaarten tijdens een teamdag, studiedag of vergadering en ontdek hoe divers jullie groep is. De gesprekken bieden niet alleen inzicht in elkaar, maar ook in de breedte en gelaagdheid van het begrip diversiteit.
Ook aan de slag met de Diversiteitskaarten? Stuur een mail naar Marette Ebert via marette.ebert@inholland.nl.

Wil jij bijdragen aan gelijke kansen voor alle studenten? Dit spel nodigt teams uit tot reflectie, ervaringsdeling en actie voor een inclusievere stage- en arbeidsmarkt.
Hoe gelijk zijn de kansen op de werkvloer? Met het Gelijke kansenspel ‘op de werkvloer’ ga je op een laagdrempelige maar betekenisvolle manier in gesprek over inclusie op de stage- en arbeidsmarkt. Via stellingen, scenario’s en weetjes deel je ervaringen, verruim je perspectieven en ontdek je samen wat er nodig is voor een inclusieve werkomgeving.
Het spel zet aan tot reflectie én actie. Het helpt organisaties en bedrijven om jong, divers talent aan te trekken én te behouden — en draagt zo bij aan een eerlijke en diverse arbeidsmarkt.
“Het spel bracht al snel een mooie en diepgaande dialoog op gang, met verschillende invalshoeken die echt aanzetten tot nadenken.”
Ook in gesprek over gelijke kansen?
Je kunt het spel hier downloaden
Bij vragen kun je contact opnemen met Tjitske Lovert via tjitske.lovert@inholland.nl.

Ontdek of jouw curriculum aansluit bij de diverse achtergronden en ervaringen van studenten — én waar kansen liggen voor verbetering. Deze scan geeft concrete inzichten waar je direct mee aan de slag kunt.
Hoe inclusief is het curriculum van jouw opleiding? Een inclusief curriculum is toegankelijk, herkenbaar en betekenisvol voor alle studenten, ongeacht achtergrond of ervaring. Maar hoe weet je of je onderwijs hieraan voldoet?
De Inclusief Curriculumscan richt zich op aspecten zoals:
De AI-tool is bedoeld als leer- en ontwikkelinstrument voor docenten en onderwijsontwikkelaar; niet om met een beschuldigende vinger te wijzen naar het huidige curriculum.
Bekijk de AI tool Inclusief Curriculumscan
Bekijk de projectpagina voor meer informatie
Neem contact op met Marette voor meer informatie via marette.ebert@inholland.nl.

De Reflectiekaart helpt je bewust stil te staan bij inclusie in jouw werk — van lesontwerp tot samenwerking.
Hoe draag jij bij aan een inclusieve leer- en werkomgeving? Sta je weleens stil bij de vraag: Wie valt er (onbedoeld) buiten de boot? Een inclusieve omgeving begint met bewustwording.
Of je nu onderwijs ontwerpt, onderzoek doet, een evenement organiseert of een team aanstuurt: overal kunnen blinde vlekken ontstaan.
Daarom nodigen we je uit om regelmatig bij deze vragen stil te staan én het gesprek hierover te voeren met collega’s. Samen kun je kleine én grote stappen zetten richting meer inclusie.
Laat je inspireren door de vragen op onze Inholland Reflectiekaart — een praktisch hulpmiddel voor teamgesprekken.
Download hier de reflectiekaart
Download hier de Engelstalige reflectiekaart
Heb je vragen naar aanleiding van de reflectiekaart? Neem dan contact op met Marieke Slootman (marieke.slootman@inholland.nl) of Rick Wolff (rick.wolff@inholland.nl).

Waar staat jouw netwerk voor, en hoe wil je je profileren? Deze tool helpt identiteitsnetwerken bij het aanscherpen van visie, sfeer en activiteiten.
Hoe geef je als identiteitsnetwerk richting aan jouw missie, visie en activiteiten? Hoe wil je je profileren richting nieuwe leden, onderwijsinstellingen, gemeenten of bedrijven? En welke doelgroep en sfeer passen daarbij?
Voor veel identiteitsnetwerken is het een uitdaging om hun positie helder te bepalen. De Reflectietool voor Identiteitsnetwerken biedt hierbij ondersteuning. Met prikkelende vragen helpt de tool om samen in gesprek te gaan over jullie identiteit, ambities en de impact die je wilt realiseren.
Gebruik de tool tijdens een heidag met het bestuur of als onderdeel van een interactieve workshop met leden. Zo werk je stap voor stap aan een sterker en zichtbaarder netwerk.
Wil je meer weten over de Reflectietool voor Identiteitsnetwerken? Neem contact op met Machteld de Jong (machteld.dejong@inholland.nl) of Marieke Slootman (marieke.slootman@inholland.nl).

Hoe betrek je studenten écht bij onderwijsontwerp? Deze placemat met reflectievragen helpt docententeams om samen te werken aan gelijkwaardig studentpartnerschap.
Hoe geef je studenten een actieve, inhoudelijke rol in het onderwijsontwerp? Wil je als docententeam aan de slag met studentpartnerschap en studenten echt betrekken als partners in het onderwijs? Deze placemat met reflectievragen ondersteunt je bij het gesprek over hoe je dit op een inclusieve en gelijkwaardige manier vormgeeft.
Ga samen met collega’s in gesprek over vragen als: Wanneer zien we studenten als partners? Waar liggen kansen of juist belemmeringen? En wat betekent dit voor onze rol als docent?
De tool is geschikt voor teamdagen, werksessies of als startpunt voor herontwerptrajecten.
Meer weten over deze tool? Neem dan contact op met Marieke Slootman via marieke.slootman@inholland.nl.

Versterk onderlinge verbinding door het delen van levensverhalen. Een krachtige workshop om de diversiteit binnen je team te ontdekken én benutten.
Wat gebeurt er als je écht luistert naar elkaars verhaal? De Levensverhalenmethodiek is een interactieve workshop waarin deelnemers via identiteitskaarten hun eigen levensverhaal én dat van anderen verkennen. Door deze persoonlijke uitwisseling ontstaat meer begrip voor elkaars achtergrond, waarden en ervaringen — essentieel voor het bouwen aan een inclusieve klas, groep of werkomgeving.
De methodiek maakt zichtbaar hoe rijk en divers een team of groep eigenlijk is, en vormt een krachtig startpunt voor inclusieve samenwerking.
Wil je weten wat de Levensverhalenmethodiek voor jou of jouw onderwijspraktijk kan betekenen? Of benieuwd naar maatwerk of inzet binnen een extern traject? Neem contact op met Machteld de Jong: machteld.dejong@inholland.nl en ontdek samen hoe we inclusie verder kunnen brengen.

Help stagediscriminatie herkennen, bespreken en voorkomen. Deze workshop geeft je inzicht én laat zien hoe je studenten beter voorbereidt op een eerlijke stage-ervaring. Voor onderwijsprofessionals die verschil willen maken.
Wat is stagediscriminatie precies, welke impact heeft het op studenten, en wat kun jij doen om hen goed te begeleiden? In deze interactieve workshop krijg je inzicht in de oorzaken en gevolgen van stagediscriminatie én praktische handvatten om het gesprek hierover te voeren met studenten.
Aan de hand van stellingen en praktijkvoorbeelden ga je met collega’s in gesprek over herkenning en preventie. Optioneel kan het Gelijke Kansenspel worden ingezet om het bewustzijn verder te vergroten.
Meer weten of interesse in een workshop op maat? Neem contact op met Machteld de Jong: machteld.dejong@inholland.nl
Bekijk de projectpagina voor meer informatie

Wat verstaan we onder inclusief onderwijs en hoe geef je dit vorm in jouw dagelijkse praktijk? Tijdens deze inspiratieworkshop verkennen we de verbinding tussen kansengelijkheid en inclusief onderwijs. Aan de hand van voorbeelden inspireren we elkaar om dit in de praktijk te brengen.
Inclusief lesgeven betekent dat je lesinhoud, curriculum en toetsing zo vormgeeft dat alle leerlingen zich uitgedaagd en betrokken voelen. De workshop laat zien wat jij in de klas, in het lesprogramma of in de leeromgeving kunt doen om gelijke kansen mogelijk te maken. Kernbegrippen rond inclusief onderwijs en kansengelijkheid worden verkend, én je krijgt concrete tips om inclusiever les te geven. We leren vooral van elkaars dagelijkse voorbeelden en acties.
Neem contact op met Marette Ebert via marette.ebert@inholland.nl.

Leer schakelen in een diverse wereld. Verdiep je inclusievaardigheden met deze ervaringsgerichte training. Je oefent met storytelling, reflectie en het creëren van een veilige ruimte. Voor onderwijsprofessionals die een inclusieve omgeving willen bouwen.
Het hoger onderwijs is een minisamenleving waarin mensen met diverse achtergronden samenkomen. Verbinding en het omgaan met verschillen zijn daarbij essentieel.
De Inclusive Pathway Training (IPT) biedt concrete handvatten om inclusieve ruimtes te creëren en je inclusievaardigheden te versterken. Je verkent nieuwe manieren van denken en handelen en ontdekt hoe de dynamiek tussen de dominante en ‘de ander’ doorwerkt in de onderwijspraktijk.
De training stimuleert zowel persoonlijke als gezamenlijke groei. Je leert ongelijkheid en belemmerende patronen herkennen én doorbreken, en ervaart hoe ongemak kan leiden tot nieuwe inzichten en verandering.
Tijdens de bijeenkomsten werk je in kleine groepen met storytelling, reflectie en interactieve oefeningen uit o.a. theater, psychodrama en cognitieve psychologie. Zo ontwikkel je luistervaardigheden, bouw je aan een safe/brave space en leer je verbinding te maken met elkaars verhalen. Dit vormt de basis voor een inclusieve leer- en werkomgeving waarin iedereen zich gezien en versterkt voelt.
Neem contact op met Birol Ona (birol.ona@inholland.nl) of Somya Bouzaggou (somya.bouzaggou@inholland.nl)

Bouw aan een klas waar iedereen telt en waar diversiteit wordt herkend en benut. Zo krijgt iedere student — ongeacht achtergrond — de ruimte om talent te tonen en een gelijke kans op studiesucces. Deze trainingsreeks bestaat uit zes sessies vol praktische tools en reflectie, speciaal voor docententeams die inclusiever willen lesgeven. Maatwerk of een introductiesessie is ook mogelijk.
Hoe geef jij vorm aan inclusief onderwijs? Als docent speel je een sleutelrol in het creëren van een leeromgeving waarin álle studenten zich gezien en gehoord voelen. Maar hoe doe je dat in de praktijk?
In deze reeks krijg je concrete handvatten om inclusiever les te geven. Kies voor losse sessies, de volledige reeks of een combinatie op maat.
De zes sessies (elk 3 uur):
Deze sessies werken het best binnen docententeams, zodat inzichten gedeeld worden en je samen kunt bouwen aan inclusief onderwijs.
Neem contact op met Marette Ebert via: marette.ebert@inholland.nl.
