Creativity Connected werd opgezet als een intensief online leerprogramma van twee weken binnen het COIL-kader. Dit kader verbindt studenten uit minstens twee landen, stelt hen in staat grotendeels of volledig online samen te werken en daagt hen uit om gezamenlijk te werken aan een vakrelevante opdracht, terwijl zij van elkaars culturen leren.
Studenten van het Urban Leisure & Tourism Lab (Amsterdam) van Inholland en de Latvian Academy of Culture vormden internationale teams en werkten aan een toekomstgerichte opdracht: het ontwerpen van een creatieve ruimte voor het jaar 2050. Met behulp van platforms zoals VRChat en andere digitale samenwerkingsmiddelen verkenden, verbeeldden en bouwden zij virtuele omgevingen als avatars.
Dankzij een VIS-innovatiesubsidie (Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport) sloegen we met het project een brug tussen onderwijs en beroepspraktijk. Studenten ontvingen begeleiding van docenten én professionals uit het werkveld, met als doel hun creatieve vermogens en internationale competenties te versterken.
Het belangrijkste resultaat van Creativity Connected is de ontwikkeling van internationale en digitale competenties bij studenten, gebaseerd op erkende onderwijsmodellen. Dit betekent dat studenten vaardigheden versterkten op het gebied van interculturele samenwerking, communicatie over landsgrenzen en effectief werken met digitale tools en virtuele omgevingen.
Daarnaast leverde het project diverse VR-showcases op, variërend van virtuele tentoonstellingen tot interactieve performances. Deze “concrete VR-creaties” ontstonden doordat studenten bestaande VRChat-ruimtes en -omgevingen aanpasten aan hun eigen concepten en verhalen, wat resulteerde in virtuele ruimtes die hun creatieve ideeën weerspiegelden. De resultaten dienen zowel als showcases als reflectiemateriaal binnen het onderwijs.
Het project genereerde ook nieuwe inzichten in het gebruik van VR in didactisch ontwerp, die worden gedeeld binnen Inholland en met externe partners in het onderwijs en de creatieve sector. Tot slot draagt het project bij aan de verdere ontwikkeling van COIL-initiatieven binnen de creatieve opleidingen van Inholland.
"Presenting as an avatar gave me freedom to express myself in new ways."
Met het project Creativity Connected, dat ondersteund werd door een VIS-innovatiesubsidie, brachten we studenten uit Nederland en Letland samen in virtual reality (VR) om te leren, creëren en te reflecteren op de toekomst van creativiteit. Oftewel: we nodigden studenten uit om zich onder te dompelen in een dag uit het leven van een toekomstige creatieve professional en te onderzoeken hoe creatief werk zich zou kunnen ontwikkelen.
Het doel was om internationale samenwerking mogelijk te maken zonder te hoeven reizen, en om studenten kennis te laten maken met innovatieve technologieën zoals VR binnen een educatieve en interculturele context. De gebruikte VR bestond uit Oculus Quest 2-headsets in combinatie met het Meta-platform VRChat.
Via een gezamenlijke opdracht – het ontwerpen van een creatieve ruimte in het jaar 2050 – verkenden studenten elkaars perspectieven en ontwikkelden zij vaardigheden in samenwerking, digitale expressie en storytelling.
Creativity Connected maakte deel uit van een internationaal COIL-project (Collaborative Online International Learning). Dit betekent dat het project werd opgebouwd op basis van de betrokkenheid van studenten en docenten uit verschillende geografische, taalkundige en culturele achtergronden in gezamenlijke online leerprocessen.
Met Creativity Connected laten we zien hoe technologie grenzen binnen het onderwijs kan overstijgen. Door virtuele samenwerking leren studenten op nieuwe manieren communiceren, creëren en samenwerken. Dit versterkt niet alleen hun digitale geletterdheid, maar vergroot ook hun interculturele sensitiviteit en creatieve denkvaardigheden; competenties die steeds belangrijker worden in een mondiale beroepsomgeving.
Met het project verkenden we bovendien nieuwe vormen van blended en online leren, waarin studenten actief deelnemen aan betekenisvolle, ervaringsgerichte onderwijssituaties. Door zich te begeven in een immersieve digitale ruimte konden zij experimenteren en reflecteren op manieren die in traditionele klaslokalen niet altijd mogelijk zijn. Daarmee draagt het project bij aan de ontwikkeling van flexibel, toekomstbestendig onderwijs.
De betrokkenheid van het werkveld was essentieel voor Creativity Connected in VR. Avinash Changa, oprichter van WeMakeVR en een pionier in immersieve storytelling, deelde zijn expertise om studenten inzicht te geven in hoe VR wordt toegepast binnen de creatieve industrie. Zijn bijdrage sloeg een brug tussen academische inhoud en actuele ontwikkelingen in het werkveld.
Daarnaast bood het project ruimte voor reflectie op de beroepen van de toekomst: hoe verandert de rol van een creatieve professional wanneer technologie, ervaring en storytelling samenkomen? Studenten werkten in omgevingen die vergelijkbaar zijn met die binnen de game-, cultuur- en ontwerpsector. Dit zorgde voor een leerervaring die niet alleen relevant was voor het onderwijs, maar ook betekenisvol voor hun toekomstige loopbaan.