
Je vindt het belangrijk woord én beeld in media effectief te verwerken en je wilt graag goed geschreven teksten produceren.
Je wilt een verbinding tussen denken én doen, waardoor je jezelf zowel theoretisch als praktisch ontwikkelt. Je vindt het belangrijk woord én beeld in media effectief te verwerken en je wilt graag goed geschreven teksten produceren. Ook als je nog niet precies weet wat je wilt dan geeft de opleiding Communicatie je de ruimte om dit zelf en met de hulp van een deskundig team docenten te ontdekken. Zo ontwikkel je jezelf tot een breed georiënteerde professional, waarbij je in jaar drie en vier je eigen specialisme kan kiezen. Na deze studie kan je gaan voor je droombaan of heb je de basis gelegd om verder te studeren, the world is yours.
De vierjarige opleiding Communicatie combineert de praktijk met theorie. Al tijdens de opleiding kom je in contact met bedrijven uit het werkveld. Hieronder lees je wat je in vier jaar doet.
Het studieprogramma voor Communicatie is onlangs geheel vernieuwd en daarbij gekoppeld aan de actuele situatie in het werkveld. Onze persoonlijke en toegankelijke aanpak haalt het beste in je naar boven. Daarbij geven we ruimte voor jouw eigen inbreng.
Excellent
De opleiding Communicatie van Inholland heeft in augustus 2017 van de overheid de beoordeling 'goed' voor de komende vijf jaar ontvangen, en voor het onderdeel 'examinering' zelfs de beoordeling 'excellent'. De redenen hiervoor zijn:
Studievormen
Per week volg je met jouw klas lessen en werk je in projectgroepen aan opdrachten die rechtstreeks uit het communicatievak komen. Om de link naar de praktijk verder te versterken, bezoek je bedrijven en krijg je masterclasses van mensen uit de praktijk. In jaar drie en vier gaan we steeds meer in kleine leergroepen werken waarbij jij en je medestudenten elkaar helpen onder begeleiding van expertdocenten.
Opleidingsvideo
Wil je meer weten over de invulling van Communicatie? Bekijk dan de opleidingspresentatie.
Twijfel je nog?
Mocht je nog niet helemaal zeker zijn of Communicatie bij jou past, dan kun je ook eens kijken bij studies die hierop lijken:
Vanaf het eerste jaar kom je in contact met de beroepspraktijk en maak je kennis met de wereld van communicatie. Zo organiseren jij en je medestudenten al in de eerste tien weken het event MiXM! Vervolgens werk je als redacteur en journalist, reclamemaker en persvoorlichter. Je werkt aan opdrachten met ervaren docenten die vaak ook zelf uit het communicatiewerkveld komen. Daarnaast volg je masterclasses, gastcolleges en ga je mee met field trips.
Projecten
In jaar één werk je veel in groepen aan projecten. Je werkt elke periode aan een ander project, zoals het organiseren van een evenement, een reclamecampagne, het maken van een online krant of het voorbereiden van een persconferentie. Je wordt hierbij ondersteund met cursussen en trainingen die passen bij het project. Denk hierbij aan social media, medialandschap en conceptontwikkeling.
Vakken
Om je naast strategisch ook creatief te kunnen ontwikkelen, bieden we verschillende vakken aan die dit stimuleren. Hieronder vind je een paar voorbeelden.
Creatieve vakken in jaar 1 (pdf):
Creatieve denktechnieken, Schrijven, project De Redactie, Grafisch vormgeven, project De Campagne, Conceptontwikkeling en het vak Copy & Art.
In het tweede jaar ga je dieper in op onderwerpen uit het eerste jaar en leer je meer over vernieuwende communicatievormen. Je maakt een bedrijfsfilm, lanceert een innovatief product en ontwikkelt een reclamestrategie.
Ondertussen word je iets zelfstandiger en krijg je complexere vraagstukken. De trainingen en cursussen die je krijgt, zijn hierop toegespitst. Zo leer je over trendwatching, beeldmontage/filmtechnieken, visuele onderzoeksmethoden, mediarecht, strategie en organisatiecommunicatie.
Creatieve vakken in jaar 2 (pdf):
Project De corporate story, Cameravoering & Videobewerking.
Het derde en vierde jaar staan in het teken van jouw persoonlijke keuzes en ontwikkeling. Zo loop je in de eerste periode van het derde jaar stage op het gebied van reclame, media of design.
Jij bepaalt
Tijdens de stageperiode kun je zelf bepalen wat jij wilt gaan doen. Studenten zijn actief bij magazines, reclamebureaus en socialmediabureaus. Voorbeelden van waar onze studenten stagelopen en werken zijn:
Praktijkopdracht
Na vijf maanden stage is de rest van jaar drie gericht op een door jou zelf gekozen praktijkopdracht die past bij jouw ambities. Dit is een project waarbij je vanuit eigen onderzoek een creatieve communicatieoplossing bedenkt en ontwerpt.
Het vierde jaar van de opleiding staat in het teken van afstuderen: je gaat aan de slag met jouw afstudeerproduct. Een paar voorbeelden:
Bachelor of Communication
Als je de opleiding Communicatie met succes hebt afgerond, mag je jezelf Bachelor of Communication noemen!
We vinden het belangrijk dat je je snel thuis voelt bij Inholland. Dat je weet hoe je opleiding in elkaar zit en hoe je effectief studeert. Onze studieloopbaanbegeleiders helpen je op weg. Het overleg vindt plaats in jouw mentorgroep en door middel van groeps- en individuele gesprekken. Bij specifieke leerproblemen, adviseert een studentendecaan je graag. In het eerste halfjaar ondersteunen ook tweedejaarsstudenten jou.
Via Hogeschool Inholland kun je een deel van je studie volgen bij zusterinstellingen in bijna alle Europese landen. Je kunt zelfs terecht in Mexico, Argentinië, Brazilië, Australië en de Verenigde Staten. Je staat er in zo’n avontuur natuurlijk niet alleen voor: vanuit Hogeschool Inholland krijg je uitgebreide begeleiding. Je behaalde studiepunten tellen mee als je terugkomt in Nederland. En je ervaringen? Die pakt niemand je meer af.