Landscape and Environment Management voltijd

“Dit is de reden dat ik voor deze opleiding gekozen heb."

Tweedejaarsstudenten Landscape and Environment Management.

Student in Beeld - Nieuwe inrichting Oostpolder

Studenten van Inholland zijn ondernemend, ambitieus en innovatief. Zij laten dit zien door de vele projecten die zij doen, vaak in opdracht van het werkveld en met een grote maatschappelijke betrokkenheid. Om te laten zien hoe trots we zijn op onze studenten zijn we de campagne Student in Beeld begonnen om onze studenten in beeld te brengen. Deze keer maken we kennis met tweedejaarsstudenten Landscape and Environment Management (LEM).

“Dit is de reden dat ik voor deze opleiding gekozen heb”, vertelt Bart Hoogendoorn over de ontwerpen die hij maakte voor de herinrichting van de Oostpolder in Schieland (Gouda). Samen met andere tweedejaarsstudenten Landscape and Environment Management (LEM) van Inholland Delft presenteerde Bart diverse voorstellen aan wethouder Rogier Tetteroo van de gemeente Gouda.

In opdracht van het Gouds Watergilde, een vereniging voor het behoud en het herstel historische wateren, gingen Bart en zijn medestudenten in vijf groepen aan de slag om een inrichtingsplan te maken voor de Oostpolder. “Dit is een stukje polder wat vergeten lijkt te worden. Wij kregen de opdracht om een ontwerpvoorstel te maken waarbij we de polder beschermen, maar wel mét een functie voor de stad.”

Leren van toekomstige techneuten
Opdrachtgever Sjaak de Keijzer, van het Gouds Watergilde, laat weten dat dit de vijfde keer is dat zij studenten van Inholland een opdracht geven. “Elke keer blijkt weer dat de studenten zulke verrassende oplossingen bieden waar wij ook van leren. Daarnaast willen wij deze toekomstige techneuten laten zien wat er cultuurhistorisch te beleven is en op die manier ook het historische water van Gouda bij hun op de agenda zetten.”

Ontwerpen: een leerzaam proces
Een andere student, Emma Jense, legt uit dat het proces van een ontwerp ontzettend leerzaam is. “Je begint met iets op papier te zetten en dat scherp je elke keer aan. Hierbij moet je ook rekening houden met verschillende regels en de vorm van de tekening. Daarna mag je het allemaal tekenen, dat is ook een kunst! Dit proces kan door de weken heen je ontwerp zoveel veranderen dat het uiteindelijk echt weer heel anders kan zijn.”

Eén opdracht, verschillende uitkomsten
Emma vertelt dat het vooral leuk is om te zien hoe iedereen hele verschillende ontwerpen maakt. “We hadden allemaal het hoofdthema natuur, maar toch zijn er hele duidelijke verschillen.” Bart voegt daar aan toe: “Wij hebben bijvoorbeeld de motorcross verplaatst en anderen hebben die helemaal verwijderd. Sommige groepen hebben ‘de boer in functie’ gelaten terwijl bij anderen de boer weg is en alleen zijn huis er nog staat.”

‘Los gaan met ontwerpen’
De studenten vertellen dat zij niet beperkt werden in de mogelijkheden. Emma: “Wij konden met onze ontwerpen écht out-of-the-box en ‘losgaan’. Wij hebben bijvoorbeeld een jachthaven bedacht. Er moet dan wel een dijk verzet worden en het waterpeil moet verhoogd en weer verlaagd worden. Dit is heel duur en knap lastig om voor elkaar te krijgen, maar wel haalbaar.”

“Juist deze primaire en out-of-the-box ideeën van studenten zijn heel verfrissend”, legt de Keijzer uit. “Hoe briljanter en groter de ontwerpen zijn, hoe beter! Het moet studenten vooral stimuleren om na te denken over het vak omgevingsinrichting. Daarnaast levert het gewoon ontzettend leuke oplossingen op. Voor een wethouder is het waardevol om meerdere scenario’s te zien als mogelijke oplossingen voor een probleem.”

De studenten presenteerden hun ontwerpvoorstellen in de raadzaal in Gouda, aan wethouder Rogier Tetteroo (Ruimtelijke Ordening, Wonen en Sociale Zaken en Werkgelegenheid). Bart: “Hij vond dit erg inspirerend en neemt dit mee in zijn plannen. Het is erg leuk om voor externe opdrachtgevers te presenteren en hun mening over onze plannen te horen.”

www.inholland.nl/studentinbeeld

Heb je vragen?

Wij helpen je graag verder!