
Functietype: Onderwijsgevend, Onderzoek
Organisatieonderdeel: Domein Gezondheid, Sport en Welzijn
Standplaats: Amsterdam
Uren per week: 28
Salarisschaal: 11 (€4.535,76 - €6.359,47)
Dienstverband: In eerste instantie een tijdelijk dienstverband. Hierna is er de mogelijkheid tot een hernieuwd arbeidscontract
Reageren tot en met: 05-10-2025
We zoeken een docent-onderzoeker voor een vijfjarig project over ‘diversiteitsongemak’ in het Amsterdamse hoger onderwijs. Het betreft een onderzoeksproject dat uitmondt in de ontwikkeling van interventies die bijdragen aan meer inclusie in het onderwijs. Dit is gekoppeld aan een PhDtraject bij de UvA. Heb jij passie voor het thema, ervaring met onderzoek en lesgeven? Reageer dan op de vacature.
Het lectoraat Jeugd en Samenleving houdt zich bezig met complexe en actuele maatschappelijke vraagstukken rondom opgroeien en opvoeden. De onderzoekslijn Veerkrachtig Ontwikkelen in Inclusieve Pedagogische Contexten richt zich op inclusie in (onder andere) het hoger onderwijs. De projecten van het lectoraat resulteren in onderzoeksrapportages en hands-on adviezen voor jeugdprofessionals en methodiekontwikkeling voor de jeugdsector en het onderwijs.
Het project Diversity Discomfort (DiDi), waarvoor financiering is verkregen uit de NRO subsidieronde ‘Hoger onderwijs voor de toekomst 2024’, betreft een samenwerking tussen Amsterdam UMC, HvA, UvA, Inholland en VU. We richten ons in het project op het ongemak dat vaak kan ontstaan in de ontmoeting met andere mensen en perspectieven, en dat vaak verlammend of polariserend werkt. Eerst brengen we in kaart hoe studenten, docenten en managers aan vier instellingen diversiteitsongemak ervaren (Fase 1: Begrijpen). Vervolgens ontwikkelen we ontwerpprincipes en interventies om het ongemak te benutten als een middel voor inclusie (Fase 2: Benutten).
Het project bestaat uit twee deelprojecten, Het ene deelproject, ingebed in Amsterdam UMC, richt zich op studenten en docenten in de context van de klas. Het andere deelproject, ingebed in Inholland, richt zich op de organisatiecontext en focust op docenten en management van een opleiding of afdeling. Het doel van het project als geheel is om een inclusief leerklimaat in het hoger onderwijs te versterken.
Deze vacature betreft het tweede deelproject, dat zich focust op docententeams. Je voert literatuuronderzoek uit en maakt gebruik van innovatieve, kwalitatieve onderzoeksmethoden. Op basis van de bevindingen ontwikkel je – in nauwe interactie met het bredere projectteam – interventies voor docenten en/of onderwijsmanagement. Aan deze rol is een PhD-traject gekoppeld bij de UvA, wat vraagt dat je Engelstalige artikelen schrijft voor ‘peer reviewed’ tijdschriften die de basis vormen voor jouw proefschrift. Naast je onderzoekstaken (0,6 fte) draag je bij aan onderwijs (minimaal 0,1 fte).
We zoeken naar iemand met passie voor het onderwerp, met ervaring in onderwijs en kwalitatief onderzoek.
Ben je enthousiast over de functie en zie jij jezelf in deze rol? We baseren de eerste selectie op onderstaande criteria. Zorg dat deze punten duidelijk naar voren komen in je motivatiebrief en CV.
Wij vinden het belangrijk dat je sterke interesse hebt in het uitvoeren van wetenschappelijk onderzoek naar onderwijs en diversiteit, gelijkwaardigheid en inclusie. Dit project betreft een gevoelig onderwerp, waarbij persoonlijke beleving centraal staat. Daarom vraagt het een zelfreflectief vermogen, sensitiviteit en empathie voor mensen met verschillende achtergronden en perspectieven.
Jij houdt van een uitdaging en bent in staat samen te werken met verschillende betrokken partijen in complexe organisatorische settings als het hbo en wo. Ook bezit jij aantoonbare organisatorische vaardigheden, waaronder zelfstandigheid en doorzettingsvermogen, waarmee jij goed in staat bent de voortgang van het project te waarborgen en afspraken na te komen. Voor het verzamelen en analyseren van de data en voor het presenteren en publiceren van de bevindingen is het belangrijk dat je zowel de Nederlandse als de Engelse taal machtig bent.
Het lectoraat maakt deel uit van het domein Gezondheid, Sport en Welzijn (GSW) van Hogeschool Inholland en draagt samen met de 11 andere lectoraten bij aan de missie en visie van het CoE Preventie in Zorg & Welzijn van Hogeschool Inholland. Daarnaast valt het lectoraat onder het onderwijs- en onderzoekscluster Pedagogiek en Social Work Amsterdam en is het lectoraat primair verbonden aan de Inholland opleidingen binnen het cluster.
Wil je meer weten over Gezondheid Sport en Welzijn? Bekijk dan hier ons werkgeversverhaal: Werken bij Gezondheid, Sport en Welzijn (inholland.nl)
Werken bij Hogeschool Inholland: Het verschil zit in jou
Ontwikkelen met een open blik
Werken bij Hogeschool Inholland vraagt om een open blik naar jezelf en jouw omgeving. Je krijgt bij ons de ruimte om jouw unieke talenten verder te ontwikkelen. En talent gaat bij ons niet alleen over wat je kunt: bij Inholland gaat talent ook over wie je bent. Als professional én als mens. Iemand met lef. Passie om bij te dragen aan de ontwikkeling van onze studenten. Een open blik en onderzoekende houding. Je hebt bij onze hogeschool zelf de regie over jouw eigen loopbaan en dat stimuleren we. Omdat jij en jouw talent telt.
Persoonlijk en dichtbij
Onze hogeschool voelt als thuis, een plek waar je jezelf kunt zijn, gekend en gewaardeerd wordt om wie je bent. Onze benadering is persoonlijk, dichtbij en inclusief: iedereen telt mee. En bij alles wat we doen, kijken we hoe we elkaar kunnen aanvullen, helpen groeien, sterker maken.
Bij onze hogeschool word je uitgedaagd om out of the box te denken, kansen te signaleren en te pakken. Zo komen verschillende disciplines, invalshoeken en organisaties samen. En helpen we elkaar om grote uitdagingen aan te gaan en om onszelf én elkaar steeds verder te ontwikkelen, als professional en als mens.
Zie jij kansen om ons te versterken? Dan zien wij jouw sollicitatie graag tegemoet. Je kunt tot en met 5 oktober reageren op deze vacature.
Heb je inhoudelijke vragen of ben je nieuwsgierig naar onze werkomgeving? Neem dan contact op met Marieke Slootman (associate lector en coördinator van DiDi). Marieke is bereikbaar via marieke.slootman@inholland.nl.
Een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) aanvraag maakt onderdeel uit van de werving en selectie procedure.
Acquisitie naar aanleiding van deze vacature wordt niet op prijs gesteld.
Neem dan contact op met jouw wervingsadviseur:
Marjolein Marten
Tel.: 06-54352749
Je kunt je vraag ook via e-mail sturen naar werken@inholland.nl. Belangrijk om te weten: Wij nemen via e-mail geen sollicitaties in behandeling. Solliciteer daarom via het sollicitatieformulier onderaan deze pagina.