Docent-onderzoeker Lectoraat Jeugd en Samenleving

Functietype: Onderwijsgevend, Onderzoek
Organisatieonderdeel: Domein Gezondheid, Sport en Welzijn
Standplaats: Amsterdam
Uren per week: 28

Salarisschaal: 11 (€4.535,76 - €6.359,47)
Dienstverband: In eerste instantie een tijdelijk dienstverband. Hierna is er de mogelijkheid tot een hernieuwd arbeidscontract
Reageren tot en met: 05-10-2025

Jouw meerwaarde

We zoeken een docent-onderzoeker voor een vijfjarig project over ‘diversiteitsongemak’ in het Amsterdamse hoger onderwijs. Het betreft een onderzoeksproject dat uitmondt in de ontwikkeling van interventies die bijdragen aan meer inclusie in het onderwijs. Dit is gekoppeld aan een PhDtraject bij de UvA. Heb jij passie voor het thema, ervaring met onderzoek en lesgeven? Reageer dan op de vacature.

Inhoud functie

Het lectoraat Jeugd en Samenleving houdt zich bezig met complexe en actuele maatschappelijke vraagstukken rondom opgroeien en opvoeden. De onderzoekslijn Veerkrachtig Ontwikkelen in Inclusieve Pedagogische Contexten richt zich op inclusie in (onder andere) het hoger onderwijs. De projecten van het lectoraat resulteren in onderzoeksrapportages en hands-on adviezen voor jeugdprofessionals en methodiekontwikkeling voor de jeugdsector en het onderwijs.

Het project Diversity Discomfort (DiDi), waarvoor financiering is verkregen uit de NRO subsidieronde ‘Hoger onderwijs voor de toekomst 2024’, betreft een samenwerking tussen Amsterdam UMC, HvA, UvA, Inholland en VU. We richten ons in het project op het ongemak dat vaak kan ontstaan in de ontmoeting met andere mensen en perspectieven, en dat vaak verlammend of polariserend werkt. Eerst brengen we in kaart hoe studenten, docenten en managers aan vier instellingen diversiteitsongemak ervaren (Fase 1: Begrijpen). Vervolgens ontwikkelen we ontwerpprincipes en interventies om het ongemak te benutten als een middel voor inclusie (Fase 2: Benutten). 

Het project bestaat uit twee deelprojecten, Het ene deelproject, ingebed in Amsterdam UMC, richt zich op studenten en docenten in de context van de klas. Het andere deelproject, ingebed in Inholland, richt zich op de organisatiecontext en focust op docenten en management van een opleiding of afdeling. Het doel van het project als geheel is om een inclusief leerklimaat in het hoger onderwijs te versterken. 

Deze vacature betreft het tweede deelproject, dat zich focust op docententeams. Je voert literatuuronderzoek uit en maakt gebruik van innovatieve, kwalitatieve onderzoeksmethoden. Op basis van de bevindingen ontwikkel je – in nauwe interactie met het bredere projectteam – interventies voor docenten en/of onderwijsmanagement. Aan deze rol is een PhD-traject gekoppeld bij de UvA, wat vraagt dat je Engelstalige artikelen schrijft voor ‘peer reviewed’ tijdschriften die de basis vormen voor jouw proefschrift. Naast je onderzoekstaken (0,6 fte) draag je bij aan onderwijs (minimaal 0,1 fte).

We zoeken naar iemand met passie voor het onderwerp, met ervaring in onderwijs en kwalitatief onderzoek. 

Jouw rol

  • Je voert wetenschappelijk, praktijkgericht, kwalitatief onderzoek uit; het is mogelijk om hier specifieke trainingen voor te volgen.
  • Je verfijnt, beantwoordt en analyseert welomschreven onderzoeksvragen onder begeleiding van de projectleiders, met ruimte voor eigen inbreng.
  • Je ontwikkelt hands-on interventies op basis van de bevindingen en draagt bij aan het testen en verspreiden daarvan.
  • Je werkt nauw samen met de promovendus van het aanpalende deelproject en het bredere team binnen het grotere onderzoekproject.
  • Je publiceert de resultaten in (inter)nationale tijdschriften met als doel te promoveren op het onderzoek.
  • Je draagt bij aan het onderwijs, en ontwikkelt je ook op dit vlak verder.
  • Je neemt deel aan teamoverleggen van het Inholland-lectoraat Jeugd en samenleving.
  • Je wordt ingeschreven als promovendus bij het Amsterdam Institute for Social Science Research (AISSR), volgt de AISSR PhD-opleiding en neemt regelmatig deel aan academische seminars en discussies.

Sollicitatieproces

Zie jij kansen om ons te versterken? Dan zien wij jouw sollicitatie graag tegemoet. Je kunt tot en met 5 oktober reageren op deze vacature. 

  • In de week 6 oktober kun je een eerste terugkoppeling verwachten.
  • Op 15 en 16 oktober vinden de eerste sollicitatiegesprekken plaats.

Heb je inhoudelijke vragen of ben je nieuwsgierig naar onze werkomgeving? Neem dan contact op met Marieke Slootman (associate lector en coördinator van DiDi). Marieke is bereikbaar via marieke.slootman@inholland.nl.

Een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) aanvraag maakt onderdeel uit van de werving en selectie procedure.

Acquisitie naar aanleiding van deze vacature wordt niet op prijs gesteld.

Vragen over het wervingsproces?

Neem dan contact op met jouw wervingsadviseur:
Marjolein Marten
Tel.: 06-54352749

Is onze collega niet bereikbaar?

Vraag een terugbelverzoek aan. Dan zorgen wij dat je wordt teruggebeld.



Je kunt je vraag ook via e-mail sturen naar werken@inholland.nl. Belangrijk om te weten: Wij nemen via e-mail geen sollicitaties in behandeling. Solliciteer daarom via het sollicitatieformulier onderaan deze pagina.

Deel deze vacature