Opleiding Online marketing en E-commerce

Wat doet een digital marketeer?

Als digital marketeer voer je werkzaamheden uit die gericht zijn op het vermarkten en promoten van een merk, producten of diensten via online kanalen, zoals websites, zoekmachines, social media en campagnes.

Welke technieken en tools gebruik je als digital marketeer?

Als digital marketeer zorg je voor een digital marketingstrategie die bijdraagt aan de realisatie van jouw organisatiedoelstellingen, zoals een bepaalde omzet of hoeveelheid klanten. Hierbij maak je o.a. gebruik van onderstaande tools en technieken:

  • SEO/zoekmachine-optimalisatie
  • SEA/Google Ads
  • Social media (welke is afhankelijk van je doelgroep)
  • Google Analytics
  • Conversie-optimalisatie (CRO)
  • E-mailmarketing
  • Contentmarketing
  • Linkbuilding
  • Data en rapportages
  • ChatGPT (en/of andere AI-tools)

Bekijk de opleiding Online marketing en E-commerce van Inholland Academy

Wat zijn belangrijke vaardigheden als digital marketeer?

Als digital marketeer heb je een breed scala aan vaardigheden nodig, omdat het vakgebied zich op het snijvlak bevindt van creativiteit, technologie en data-analyse. Denk hierbij aan:

  • Analyserend vermogen (datagedreven werken)
  • Strategisch en creatief denken
  • Projectmanagement
  • Technische skills (o.a. kennis van CMS-systemen, e-mailmarketingtools, marketing automation, Google Analytics etc.)
  • Soft skills (o.a. samenwerken, nieuwsgierigheid en communicatie)

Is er veel vraag naar digital marketeers?

Ja, veel organisaties staan te springen om (nieuw) digital marketing talent. Digital marketing biedt namelijk de kans om je afzetmarkt te vergroten en, mede dankzij data inzichten, slimmer en effectiever dan je concurrent te zijn. Het is niet voor niks dat organisaties als Bol.com, Coolblue, Zalando en Picnic tot de top-retailers van Nederland behoren. En dat het UWV het beroep online marketeer/digital marketeer opnieuw als kansrijk heeft aangemerkt.

Hoe word je digital marketeer?

Een geschikte opleiding om jezelf te ontwikkelen tot digital marketeer is de post-hbo opleiding Online marketing en E-commerce van Inholland Academy.  Om hiervoor toegelaten te worden heb je een hbo-diploma of een gelijkwaardige combinatie van opleiding en praktijkervaring. Online marketing en E-commerce is een praktijkgerichte opleiding, zodat het wenselijk is dat je de geleerde lesstof en aangereikte instrumenten direct toe kunt passen bij jouw werkgever, opdrachtgever of eigen bedrijf. Check daarom vooraf of je toegang hebt tot het CMS van de website en online marketing- en analysetools, zoals Google Analytics.

Bekijk de opleiding Online marketing en E-commerce van Inholland Academy


Goed om te weten: onderstaande modules van de opleiding Online marketing en E-commerce zijn ook los te volgen:

Interesse in deze opleiding? Vraag een gratis brochure aan.

Bekijk de opleidingsinformatie en maak kennis met o.a. de organisatie, methode en locaties.

  Download brochure



Bel of mail opleidingscoördinator Rowena Smit voor algemene vragen over bijvoorbeeld het rooster:

Vraag het Rowena
T: 06 3100 6732
E: mgt.academy@inholland.nl

Persoonlijk opleidingsadvies nodig of maatwerkvragen? Plan een online adviesgesprek met opleidingsadviseur Saskia Dekker:

Vraag het Saskia
T: 06 2111 5434
E: saskia.dekker@inholland.nl

Plan je online adviesgesprek

Veelgestelde vragen over het beroep digital marketeer

Wat doet een digital marketeer?

Als digital marketeer voer je werkzaamheden uit die gericht zijn op het vermarkten en promoten van een merk, producten of diensten via online kanalen, zoals websites, zoekmachines, social media en campagnes.

Wat zijn belangrijke vaardigheden als digital marketeer?

Als digital marketeer heb je een breed scala aan vaardigheden nodig, omdat het vakgebied zich op het snijvlak bevindt van creativiteit, technologie en data-analyse. Denk hierbij aan:

  • Analyserend vermogen (datagedreven werken)
  • Strategisch en creatief denken
  • Projectmanagement
  • Technische skills (o.a. kennis van CMS-systemen, e-mailmarketingtools, marketing automation, Google Analytics etc.)
  • Soft skills (o.a. samenwerken, nieuwsgierigheid en communicatie)

Welke technieken en tools gebruik je als digital marketeer?

Als digital marketeer zorg je voor een online marketingstrategie die bijdraagt aan de realisatie van jouw organisatiedoelstellingen, zoals een bepaalde omzet of hoeveelheid klanten. Hierbij maak je o.a. gebruik van onderstaande tools en technieken:

  • SEO/zoekmachine-optimalisatie
  • SEA/Google Ads
  • Social media (welke is afhankelijk van je doelgroep)
  • Google Analytics
  • Conversie-optimalisatie (CRO)
  • E-mailmarketing
  • Contentmarketing
  • Linkbuilding
  • Data en rapportages
  • ChatGPT (en/of andere AI-tools)

Is er veel vraag naar digital marketeers?

Ja, veel organisaties staan te springen om (nieuw) digital marketing talent. Online marketing biedt namelijk de kans om je afzetmarkt te vergroten en, mede dankzij data inzichten, slimmer en effectiever dan je concurrent te zijn. Het is niet voor niks dat organisaties als Bol.com, Coolblue, Zalando en Picnic tot de top-retailers van Nederland behoren. En dat het UWV het beroep online marketeer/digital marketeer opnieuw als kansrijk heeft aangemerkt.

Wat verdien je als digital marketeer?

Het gemiddelde salaris van een digital marketeer in Nederland in 2025 is € 3.735 bruto per maand, waarbij de ondergrens ligt bij € 3.338 en de bovengrens bij € 4.132. Lees op de website van Nationale Vacaturebank meer over de salarisontwikkeling, bij welk bedrijf en in welke stad je het meeste loon krijgt en of omscholen tot online marketeer de moeite waard is.

Hoe word je digital marketeer?

Een geschikte opleiding om jezelf te ontwikkelen tot digital marketeer is de post-hbo opleiding Online marketing en E-commerce van Inholland Academy.  Om hiervoor toegelaten te worden heb je een hbo-diploma of een gelijkwaardige combinatie van opleiding en praktijkervaring. Online marketing en E-commerce is een praktijkgerichte opleiding, zodat het wenselijk is dat je de geleerde lesstof en aangereikte instrumenten direct toe kunt passen bij jouw werkgever, opdrachtgever of eigen bedrijf. Check daarom vooraf of je toegang hebt tot het CMS van de website en online marketing- en analysetools, zoals Google Analytics.

Digital marketeer worden? Volg de opleiding Online marketing en E-commerce bij Inholland Academy


Goed om te weten: onderstaande modules van de opleiding Online marketing en E-commerce zijn ook los te volgen:

Is dit de opleiding voor jou? Schrijf je nu in!

Inschrijven

Waarom kies je voor een digital marketing opleiding bij Inholland Academy?

  1. Deelnemers en maatwerkklanten waarderen onze opleidingen met een 9+
  2. Inholland Academy biedt gecertificeerde programma's, het gehele aanbod is CEDEO-erkend
  3. Je krijgt praktijkgericht onderwijs van betrokken en enthousiaste vakdocenten
  4. Wij bieden jou een persoonlijke én flexibele leerreis: kleine groepen, blended onderwijs en modulair aanbod
  5. Jouw netwerk groeit: je ontmoet andere professionals en leert van én met elkaar
  6. We zijn onderdeel van het krachtige kennisinstituut Hogeschool Inholland en maken gebruik van de deskundigheid van lectoraten en onderzoekers
  7. Onze opleidingen bieden we ook op maat aan: incompany of op een van onze locaties