Amsterdam, Diemen,
07
juli
2020
|
16:37
Europe/Amsterdam

Een tijdelijke pont naar Zeeburgereiland verbindt wijken én mensen

Studenten bedenken concepten voor de Sluisbuurt en Amsterdam-Noord

Wat kan een eventuele tijdelijke pontverbinding tussen het Amsterdamse Oostelijk Havengebied en het Zeeburgereiland nog meer voor de gemeenschap betekenen dan een vervoersmiddel waarmee je naar de overkant komt? En hoe breng je omwonenden bij elkaar met de pont als podium? Derdejaarsstudenten van verschillende opleidingen kregen de kans om zich in gemengde teams over deze pontuitdaging of een ander complex vraagstuk te buigen.

Studenten die deelnamen aan de minors SLUISlab CGI, SLUISlab CGE en ULT-lab CGE, leverden de afgelopen weken prachtige duurzaam verbindende concepten op, bleek uit diverse online eindpresentaties. Een groot deel van de studententeams richtte zich op vraagstukken rondom de Sluisbuurt op Zeeburgereiland, waar Inholland Amsterdam/Diemen zich over een paar jaar vestigt.

Sociale functie
Een goede bereikbaarheid wordt bijvoorbeeld heel belangrijk voor zowel studenten en collega’s van Inholland alsook de buurtbewoners en bedrijven die zich in de nieuwe wijk gaan vestigen. Dat begint met een pont die een tijdelijke verbinding realiseert tussen het Oostelijk Havengebied en Zeeburgereiland. De gemeente Amsterdam is al druk bezig met het onderzoek naar mogelijkheden voor de aanleg van zo’n tijdelijke pontlijn en bijbehorende infrastructurele maatregelen en producten. Maar hoe mooi zou het zijn om de pont ook een sociale functie te geven? Om buurtbewoners met elkaar in contact te brengen? Daar hebben twee studententeams zich vanuit het SLUISlab over gebogen.

Team 1 bestaat uit Nancy, Celine, Annemieke, Linda, Daniela, Bodil en Volkan, afkomstig van de opleidingen Ad Facilitair Eventmanagement, Tourism Management, Creative Business (MEM) en Business IT & Management. Zij hebben een concept bedacht dat uit twee elementen is opgebouwd: een digibord op de pont, waarop je met behulp van je smartphone en een QR-code een oproep kunt plaatsen, en een interactieve plattegrond op de vloer van de pont.

Oproepen
Annemieke legt het concept uit: “Op zo’n digibord kun je allerlei soorten oproepen plaatsen. Denk aan een groep vrouwen die een zangclub wil oprichten en daar nog leden voor zoekt. Of een alleenstaande moeder die een oppas nodig heeft voor haar zoontje. Berichten zijn te plaatsen via je telefoon, maar alleen te lezen via het digibord, omdat we niet willen dat iedereen alleen maar op zijn telefoon zit te kijken.”

“Wij zoeken naar een langere verbinding tussen mensen dan alleen een gesprekje op de pont,” vult Celine aan. “Dat bereiken we dus met de oproepjes op het digibord. Als mensen daarop reageren en met elkaar in contact komen, ontstaat er een duurzame verbinding. Wij geven ze een klein zetje.”

Daarnaast is de groep – geïnspireerd door musea – op het idee gekomen om een interactieve plattegrond in de vloer van de pont te verwerken. “Je gaat op een stip staan voor meer informatie over datgene wat jij interessant vindt. Wat is er te doen op Zeeburgereiland? Welke restaurants zijn aanraders? Maar je ziet ook leuke weetjes over de buurt, of een stukje historie.”

Koffiepunten sparen
Nicole, Kylie, Jennifer, Sven, Benthe, Manon en Roni van team 2 komen eveneens met een digitaal platform in de vorm van een interactief scherm, maar toch heel anders uitgewerkt. ‘Smart Together’ biedt de mogelijkheid om in het midden van de pont, met behulp van gratis wifi en je eigen mobiele device, games en oud-Hollandse spelletjes te spelen met je medepassagiers. Maar je kunt ook koffiepunten sparen, de nieuwsbrief of hotspots van de buurt bekijken of meedoen aan buurtpeilingen. Roni en Benthe vertellen er meer over: “Ook zonder mobiele telefoon kun je op een analoge manier toch spellen spelen. En aan beide wallen zijn er koffietentjes, gerund door lokale ondernemers.” Op een speelse manier stimuleert het team dat passagiers hun lege koffiebeker keurig in de prullenbak werpen.

Peter Blummel, omgevingsmanager bij de gemeente Amsterdam, reageert enthousiast: “Erg leuk dat jullie van de pont een plek maken om koffie te drinken. Dat creëert een rustmomentje en brengt mensen inderdaad met elkaar in contact. En vanuit het platform kun je heel veel verschillende dingen doen. Zoiets als het sparen van koffiepunten: het zijn kleine dingen die bijdragen aan een fijne pontervaring.” Ook het digibord en de vloerplattegrond van team 1 vindt hij interessante ideeën: “In zo’n nieuwe wijk zijn veel mensen aan het ontdekken wie de andere bewoners zijn en waar ze elkaar bij kunnen helpen. En ik denk dat een vloerplattegrond wel een geschikte methode is om op de pont in gesprek te raken.”

Tijdelijke nederzetting
Hiernaast zijn er nog veel meer mooie belevenisconcepten ontwikkeld, die bijdragen aan de opbouw van een prettig en leefbaar Zeeburgereiland. Zoals SluisBox, een intergenerationele jukebox waarop je de collectieve muzieksmaak van de eilanders gezamenlijk kunt beluisteren in een park. En Sluisdorp, een tijdelijke, verplaatsbare nederzetting met muziek, foodtrucks, een speeltuin, games, een interactieve muur, markt, podium, kroeg, een boekhoek waar ook workshops gegeven worden en een sporthoek. Maar ook Waste = Food, een openbaar toegankelijke duurzaamheidsbeleving met ‘edutainment’ voor en door bewoners van Amsterdam-Noord, waarbij je elkaar leert hoe je voedsel recyclet. Dit laatstgenoemde concept is vanuit het Urban Leisure & Tourism Lab (ULT-lab) ontwikkeld.

Sharmilee Jayakkumaran, stedenbouwkundig ontwerper bij de gemeente Amsterdam, staat te popelen om een aantal ideeën te implementeren. “En wat ik nou ook zo fijn vind, is dat we gedurende dit proces veel van elkaar geleerd hebben. Dit onderwijsconcept is zo waardevol!”

Reacties 1 - 1 (1)
Het bericht is verzonden, deze zal worden geplaatst na goedkeuring.
jos haver
08
July
2020
men zou contact kunnen leggen met de zeevaartschool in IJmuiden om voor een pontverbinding bemanning te regelen als stage/leer-object zodat ook deze studenten ervaring op kunnen doen.