16
januari
2024
|
07:37
Europe/Amsterdam

In gesprek met Birol Ona, strategische cirkel Studentenwelzijn

Werken in cirkels: collega’s delen hun ervaringen

Al geruime tijd werken collega’s in de strategische cirkels aan doelen van het Strategisch Plan van onze hogeschool. Hoe is het eigenlijk om te werken in deze interne netwerken? Welke rol vervullen deze collega’s, wat zijn hun ervaringen en wat valt ze op? En hebben ze nog tips voor ons? We maakten een rondje langs de cirkels. Met deze keer:

Birol Ona, aanjager diversiteit en inclusie in de strategische cirkel Studentenwelzijn
Docent rechten (HBO Rechten), docent-onderzoeker lectoraat Diversiteitsvraagstukken en lid Community of Practice Diversiteit (CoP)

Birol Ona

Wat is jouw drive om voor deze cirkel te gaan?
“Ik hou me al ruim 15 jaar bezig met het onderwerp diversiteit en inclusie. Ik vind het namelijk belangrijk dat studenten zichzelf kunnen zijn en gewaardeerd worden voor de kwaliteit die een ieder met zich meebrengt. Daarom ben ik ook aangesloten bij het lectoraat Diversiteitsvraagstukken als docent-onderzoeker. En probeer ik ook mede vorm te geven aan de CoP. Ik geef ook trainingen met betrekking tot inclusief werken, inclusieve teams en inclusief onderwijs. Vanuit mijn expertise ben ik gevraagd om mee te doen aan deze cirkel.”

Wat draag je vanuit jouw expertise bij aan studentenwelzijn?
“Ik zie mezelf als aanjager  diversiteit en inclusie, waarbij ik meedenk vanuit dit onderwerp. We hebben allerlei mooie termen; persoonlijk en dichtbij, inclusief en divers. Er is natuurlijk niemand die daar tegen is. Maar de vraag is: hoe doe je dat? Ik vind dat we met z’n allen nieuwsgieriger moeten zijn naar onze studenten: wie zijn ze, wat nemen ze mee en hoe zouden we juist van hetgeen ze zelf meenemen gebruik kunnen maken om hen te helpen te floreren.

“Zelf werk ik al ruim 20 jaar op de locatie Rotterdam, één van de meest diverse locaties die we hebben wat studentenpopulatie betreft. En wat ik geleerd heb is dat wat centraal bedacht is, lang niet altijd overal hoeft te werken. We zijn te lang bezig geweest met onderwijs vanuit een centraal perspectief te ontwikkelen, terwijl je ruimte moet creëren voor lokale verschillen, en sensitiviteit hebben met betrekking tot inclusief onderwijs.”

 “Ik probeer dan telkens de gewetensvraag op te werpen: aan wie geef je les en wat nemen studenten zelf al mee? Wat zit er in de ‘rugzakjes’ en hoe kun je dan een bepaalde groep het beste benaderen? Dit is anders per locatie, per opleiding en per klas. Als je onderwijs op deze manier echt persoonlijk maakt en vertaalt naar de belevingswereld van je studenten, dan landt dat veel beter. Dan pas let je echt op wat studenten specifiek nodig hebben. Zodat zij ontspannen en ontvankelijk zijn voor wat wij ze proberen te leren en zich goed kunnen ontwikkelen.”

Wat zijn de concrete resultaten tot dusver?
“Om dit voor elkaar te krijgen is het nodig om met teams te praten om te kijken wat zij nodig hebben om die nieuwe manier van onderwijs aan te bieden en ze daarin te faciliteren. Het aanbieden van trainingen bijvoorbeeld, maar ook ruimte geven aan een alternatieve invulling. Vervolgens is het klein beginnen en uitbouwen op successen. En wellicht ook af en toe op de rem trappen. Iedereen moet de tijd krijgen, zodat men klaar is voor een nieuw onderwijsmodel. Vanuit de opdracht en de visie van de cirkel Studentenwelzijn zijn we op dit moment een actieplan aan het distilleren en maken we concreet wat er gedaan moet worden. Dan is het vervolgens aan de locaties om het uit te werken en zoeken we naar collega’s om het uit te voeren en uit te dragen. Belangrijk zijn daarnaast ook de Samen Vooruit Lunches in relatie tot het maken van actieplannen en de zichtbaarheid van de cirkel. Ik raad collega's ook zeker aan om mee te doen aan de lunches in januari en februari!"

 Wat zijn wat jou betreft de voordelen van deze manier van werken?
“Het mooie is dat je in de cirkel samenwerkt met mensen uit verschillende lagen vanuit management, onderwijs en onderzoek. Je benadert dingen niet vanuit beleid, maar ook vanuit het primaire proces. Vanuit ervaring kunnen collega’s met elkaar bedenken waarom dingen wel of juist niet werken. Er is ook geen hiërarchieverschil, al duurt het even totdat je je comfortabel genoeg voelt om met verschillende mensen op hetzelfde level te kunnen praten.  En je wordt ook juist aangemoedigd om te zeggen wat je vindt, ongeacht je positie. En bij beslissingen gaat progressie vóór perfectie. We hoeven niet tegelijk de eindstreep te halen, als we maar de stappen zetten richting het einddoel dat we willen bereiken. Dat is wel een verfrissende benadering. En als we onderweg ergens wat langzamer of juist sneller willen, dan doen we dat gewoon.”

Zijn er ook aandachtspunten?
“Wel jammer is dat de cirkels nog niet heel erg leven in de organisatie. En dat terwijl het heel laagdrempelig is. Iedereen kan altijd aankloppen en meedoen. Maar als ik het erover heb dan kennen collega’s vaak de term wel, maar ze weten niet wat er speelt en wat ze kunnen doen om een bijdrage te leveren. En dat is zonde. Ik vind het namelijk heel mooi dat het cvb beleid heeft gemaakt en daarbij het aan de organisatie overdraagt om er handen en voeten aan te geven.”

Wat wil je de collega’s in het primaire proces (onderwijs en onderzoek) meegeven?
“Ik wil collega’s aanmoedigen om zich meer in te lezen op het werken in cirkels of ons te benaderen voor een goed gesprek. Ik weet, iedereen heeft het druk, maar dit is een unieke mooie uitnodiging en kans om mee te praten, te denken en te beslissen. Ik zou collega’s willen zeggen: maak daar gebruik van!”

Benieuwd naar de cirkels en de projecten waaraan wordt gewerkt? Verken dan de cirkelpagina's. De pagina's van de cirkels Flexibel en Interdisciplinair leren en Profilerende thema's staan live. Eind februari verwachten we dat alle cirkels een eigen pagina hebben. Hou deze omgeving dus goed in de gaten! Vragen en antwoorden over de strategische cirkels vind je op Weten & Regelen.

Lees ook uit deze serie:

Reacties (0)
Het bericht is verzonden, deze zal worden geplaatst na goedkeuring.