
Toekomstige professionals staan voor de opgave complexe problemen op te lossen. Naast analytische vaardigheden om vraagstukken te doorgronden, hebben ze ontwerpende vaardigheden nodig om oplossingen te ontwikkelen en testen. Dit is de kern van design thinking: een manier van denken en doen waarbij je leert door te creëren wat er nodig is. Dat vraagt om specifieke methoden, tools, materialen én standaarden
Voor veel docenten is design thinking wezensvreemd, omdat het ingebed is in een ander filosofisch en logisch kader. Een boek of een cursus design thinking blijkt onvoldoende om docenten én jonge professionals deze mindset aan te leren. Tegelijkertijd is het niet de bedoeling om iedere aankomende professional een volledige design-opleiding te laten doorlopen. De daar gebruikte methoden, lesprogramma’s, tools, boeken en assessments zijn bruikbaar, maar ongewijzigd zijn ze niet direct inpasbaar in andere opleidingen. Doel van het project was om geschikte middelen te ontwikkelen voor design thinking die breed gebruikt kunnen worden in het hoger onderwijs.
We combineerden ‘klassiek’ analytisch onderzoek (zoals naar het assessment van ontwerpend afstuderen) met ontwerpend onderzoek (design based research). Daarbij ontwikkelden én testten we tools, methoden, leerervaringen, (online) trainingen, train-de-trainer-opleidingen, manuals en boeken binnen opleidingen van het domein Creative Business, met de intentie generieke tools te ontwikkelen. Ook onderzochten we hoe we het (wetenschappelijk) filosofische kader van design thinking scherper konden formuleren samen met onderzoekers van andere universiteiten in binnen- en buitenland.
Buiten Inholland was Boom uitgevers een partner. Het landelijke Netwerk Applied Design Research (NADR) en het Center of Expertise for Creative Innovation (CoECI) in Amsterdam vormden een belangrijk contact vanwege de link met veel andere hogescholen die voor vergelijkbare opgaven staan.
Het onderwijs was nauw betrokken bij dit project. Binnen Inholland werkten docenten van diverse opleidingen hiervoor intensief samen, onder andere met het leernetwerk ontwerpend afstuderen. Docent-ontwerpers verkennen en ontwikkelen tools en trainingen. Ook kwamen onderzoekers, docenten, studenten en externe partners bijeen in domein-breed keuzeonderwijs om in design thinking-trajecten in living labs aan concrete maatschappelijke vraagstukken te werken. Met als uiteindelijk doel om design thinking structureel in te bedden in het onderwijs van Inholland.
We werkten aan specifieke tools, middelen, methoden, boeken en trainingen voor studenten en docenten van (niet-design-)opleidingen in het hoger onderwijs.