Associate degree Crossmediale Communicatie voltijd

"Het motto van onze opleiding is 'strategisch in de regie & creatief in de uitvoering'."

ADCC - Helma Weijnand-Schut.jpg

Docent Helma Weijnand-Schut

Even kennismaken, ik ben Helma Weijnand-Schut en maak deel uit van het docententeam van twee opleidingen in Den Haag: Communicatie en Ad Crossmediale Communicatie.

Mijn expertises zijn visuele communicatie en design. Ik geef les in de vakken 'Beeldcommunicatie' in het eerste jaar, 'Visuele identiteit' en 'Visuele onderzoeksmethoden' in het tweede jaar, 'De Communicatiecyclus' in het derde jaar. Verder begeleid ik in het vierde jaar 'Actuele trends& thema's' en 'De Communicatiebattle' waarbij we een 'hackathon' organiseren. Wat de 'hackathon' inhoudt, zie je in deze video. Ten slotte begeleid ik afstudeerkringen in jaar vier.

Zelf ben ik opgeleid als ontwerper aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten Den Haag en ik heb Industrieel Ontwerpen aan de Technische Universiteit Delft gestudeerd. Voordat ik in 2001 docent werd bij Hogeschool Inholland werkte ik bij Nike. Als productiemanager van het retail development team ontwikkelden, produceerden en implementeerden we Nike Shops in Europa.

Naast docent ben ik onderzoeker bij de onderzoeksgroep van het domein Creative Business. Met Jaap van der Grinten schreef ik de 3e druk van 'Mind the Gap', over identiteit en imago. Ander onderzoek wat ik doe gaat over 'visual storytelling'. Een voorbeeld daarvan is 'play visual' voor Dj's, waarbij het onderzoek samen met Esther Bouw is uitgevoerd. 

Is de opleiding Communicatie geschikt voor jou?

Als je veel media volgt zoals internet en social media maar ook kranten, tijdschriften, film, radio en tv, zelf graag schrijft, creatief denkt en gevoelig bent voor fotografie en vormgeving dan is de opleiding Communicatie zeker geschikt voor jou. Overigens zijn we geen kunstacademie waar de focus op creatie ligt. Wij leiden op tot 'managers' van regie tot uitvoering. Dat wil zeggen dat je bij de opleiding Communicatie altijd bezig bent met vier stappen: analyseren - bedenken - realiseren - implementeren. Het motto van onze opleiding is 'strategisch in de regie & creatief in de uitvoering'.

Communicatie studeer je klassikaal, in halve klassen of begeleid in kringen van ongeveer 10 studenten. Naast de lessen werken we met een digitale leeromgeving. Daarop zetten wij al het studiemateriaal klaar, maar je plaatst er zelf ook werk zodat docenten feedback kunnen geven. Verder houden we contact via mail.

Met een diploma Communicatie of Ad Crossmediale Communicatie op zak kun je werk vinden als (marketing)communicatiemedewerker, contentmanager, campagnemedewerker, evenementenmanager, PR-medewerker, redacteur en tekstschrijver. Ieder bedrijf heeft communicatiemedewerkers nodig, dus je kunt zelf bedenken waar je wilt werken: bij commerciële bedrijven, bij communicatie-, evenementen- of reclamebureaus, op de redactie van radio-, tv-programma's of uitgeverijen (bladen en websites), bij goede doelen organisaties of bij gemeenten en overheid niet te vergeten. Ook onze stages zijn zo veelzijdig.

Tijdens je studie coachen we je om je voor te bereiden op de beroepspraktijk, onder andere door het maken van een portfolio. Bij stage en afstuderen maar ook bij de Communicatiecyclus (Jaar 3) en de Communicatiebattle (Jaar 4) kom je sowieso in aanraking met uiteenlopende opdrachtgevers. Misschien zit daar je toekomstige werkgever wel tussen!

Als mijn verhaal je aanspreekt dan ontmoet ik je graag op een open dag of bij proefstuderen. Mijn gouden tip is om de sfeer te komen proeven in het schoolgebouw, bij het docententeam en bij de Communicatiestudenten die al bij ons studeren. En probeer je dan een beeld te vormen hoe het zal zijn als jij bij ons studeert. Tot dan!

Heb je vragen?

Wij helpen je graag verder!