Case Escaperoom TM

Priscilla, Ilse, Mike, Audrey en Roy zijn studenten van Tourism management Rotterdam/Diemen. Bij de minor Tourism Experiences op hebben zij voor Wereldhavendagen een escaperoom ontwikkeld om jongeren aan te trekken naar de Wereldhavendagen. Op basis van de Rotterdamse geschiedenis en spanning is er een toffe escaperoom neergezet!

Kom meer te weten over deze case

Beroepsproduct

De escaperoom

Priscilla, Ilse, Mike, Audrey en Roy zijn studenten van Tourism management Rotterdam/Diemen. Ze volgden de minor Tourism Experiences op Rotterdam waaruit dit product ontstaan is. Wereldhavendagen was de opdrachtgever van dit project en wilden dat de studenten een escaperoom ontwikkelden om jongeren aan te trekken naar de Wereldhavendagen. Om de jongeren te bereiken dacht de projectgroep na een brainstormsessie aan horror en spanning, omdat dit jongeren leuk vinden. Hierop zijn de keuzes van de escaperoom gebaseerd en hebben ze een spannende escaperoom gebouwd die enthousiast werd ontvangen door de doelgroep op basis van fantasie en de Rotterdamse geschiedenis.

Ervaringen van onze studenten

Plan van aanpak

Eerst hebben de studenten een bestemmingsanalyse gemaakt waardoor leren wat Rotterdam allemaal aanbiedt wat betreft escaperooms, maar ook in de brede zin. Vervolgens een beleid en planning van Rotterdam om zo meer te weten voor de escaperoom. Uiteindelijk hebben ze de escaperoom experience gedaan door twee escaperooms te bezoeken, waarbij de studenten experiencetechnieken hebben ingezet. Als laatste stap hebben ze de escaperoom zelf ontwikkelt aan de hand van theorieën binnen de minor met daarbij een marketingplan hoe de escaperoom bij de jongeren gebracht kan worden.

 

Trends en ontwikkelingen

De trend Corona en technische ontwikkelingen hebben hun product sterk beïnvloedt. Corona doordat ze moesten nadenken hoe de escaperoom veilig ingericht moest worden. De technische ontwikkelingen, omdat die een escaperoom goed kunnen ondersteunen, zoals magneten, camera’s en voor opgenomen stukjes video. Deze ontwikkelingen waren belangrijk en hebben ze meegenomen in het eindproduct.

 

Leerervaringen van de studenten

De studenten hebben verschillende leerervaringen hieruit opgedaan. Persoonlijk heeft student Ilse geleerd hoe je het beste een experience kan bedenken en organiseren. Door onderzoek te doen bij andere escaperooms hebben de studenten geleerd dat het prikkelen van de zintuigen belangrijk zijn om een experience het beste te ervaren.
Ook hebben ze een leermoment gehad uit de samenwerking. Online brengt dit eenmaal wat meer belemmeringen met zich mee door op afstand met elkaar te communiceren. Verder was storytelling een belangrijk aspect die een grote invloed heeft op de slaging van de escaperoom. De studenten moesten leren welke stappen er ondernomen moesten worden om storytelling goed in te zetten. Dit was voor sommige teamleden een uitdaging. Uiteindelijk is er ook een waardering ontstaan hoe een escaperoom in elkaar steekt.

“Het concreet maken van het beeld dat je in je hoofd hebt, dat vond ik wel moeilijk. Omdat je alle kanten op kan, omdat iedereen in de groep ook net de escaperoom iets anders voor zich ziet.”

Het moeilijkste moment van het project was toen de studenten de escaperoom moesten visualiseren en fysiek moesten uitwerken, aldus Roy “Het concreet maken van het beeld dat je in je hoofd hebt, dat vond ik wel moeilijk. Omdat je alle kanten op kan, omdat iedereen in de groep ook net de escaperoom iets anders voor zich ziet.”. Er was even geen overzicht en de studenten vonden het moeilijk om de beelden in hun hoofd uit te werken. De teamleden hadden verschillende puzzels en settings van de kamers in hun hoofd. Uiteindelijk heeft Mike via het programma Planet Zoo de visualisatie gemaakt. Op die manier hadden de teamleden een concreter beeld erbij. Deze visualisatie heeft uiteindelijk hun problemen met de visualisatie weggenomen.

 

Goede communicatie

Het team wil aan anderen studenten meegeven dat goed communiceren met elkaar en de opdrachtgever belangrijk zijn. “Ook de communicatie met de opdrachtgever verloopt online en dit kan heel onhandig zijn met mailtjes en heen en weer geapp.” Ook als er ruimte is om je zin als groep door te drukken. Doe dit dan ook, want voor jezelf en het concept is het beter als je achter je keuzes staat. Uiteindelijk ligt de escaperoom niet helemaal in lijn met de wensen van Wereldhavendagen, maar het werd wel goed ontvangen door de jongeren. Het is lastig om een advies te die tegen de wensen in gaat te leveren, maar als je erachter staat dan zet je het wel door.

 

De ervaringen

De studenten vonden het ontwikkelen van de escaperoom voor de Wereldhavendagen een leuke opdracht. Ze konden niet gelijk de relatie van Wereldhavendagen en een escaperoom in verband leggen met hun opleiding, maar het maakt uiteindelijk niet uit, omdat het leuk is om het te creëren en het wel goed bij de minor past. Ook hielp Wereldhavendagen bij vragen wat de samenwerking fijn maakte!