Diemen,
28
november
2019
|
15:34
Europe/Amsterdam

Posterpresentatie minor Destination Development levert twee winnaars op

Het niveau was hoog en de jury kon niet kiezen… Daarom werden maar liefst twee groepen van vierdejaarsstudenten Tourism Management tot winnaar uitgeroepen bij de posterpresentaties van de minor Destination Development in Diemen: ‘Step INTO the painting’ en ‘I amazed’. “Eigenlijk hadden we nog veel meer prijzen kunnen uitdelen”, was het enthousiaste commentaar van minor coördinator Manon Joosten. “Alle studenten hebben een enorme groei doorgemaakt in de afgelopen weken!”

Leestijd +- 2 minuten

Bij de minor Destination Development bedenken studenten Tourism Management kleinschalige lokale oplossingen voor het complexe probleem van overtoerisme in Amsterdam en de metropoolregio. Opdrachtgever amsterdam&partners kwam met twee opgaven: creëer of bevorder betekenisvolle ontmoetingen die de toerist/bezoeker én de lokale bewoner een interessante ervaring bieden…

  1. Binnen de stad Amsterdam met behulp van de I amsterdam City Card-app.
  2. In het ‘Kasteel en Tuin’-gebied.

Binnen beide opdrachten dienden de studenten het toerisme-spreidingsbeleid van de gemeente Amsterdam te ondersteunen. Vier groepen bedachten een concept voor de Gooi en Vechtstreek. De andere helft leverde content voor de I amsterdam City Card-app van amsterdam&partners.

Kraamkamer van de kunst
De groep ‘Step INTO the painting’ kon niet om het schilderachtige landschap in de Gooi en Vechtstreek heen. “Tijdens een netwerkevent met als onderwerp hoe we toeristen naar de omgeving buiten Amsterdam kunnen trekken, raakten wij in gesprek met een expert die ons vertelde dat de Gooi en Vechtstreek ook wel de ‘kraamkamer van de kunst’ wordt genoemd. Waarom? Een aantal schilders uit het verleden trok vanuit Amsterdam naar het Kasteel en Tuin-gebied om zich daar te laten inspireren door de natuur en de stilte”, licht student Rianne toe. “Daar zijn prachtige schilderijen uit voortgekomen.”

Het idee voor een tour was geboren. “Wij hebben plekken geselecteerd die geportretteerd zijn en waar een boeiend verhaal achter zit. En zo hebben wij een aanbevolen route ontworpen.” Op de betreffende locatie aangekomen popt er in een app op je telefoon een video op met daarin het beeld van het bijbehorende schilderij.

“Het duurde lang voor wij tot dit concept kwamen. Het ging echt met vallen en opstaan, dat was behoorlijk stressvol. Daarom hebben we nu slechts één schilderij per plaats; daar willen we er graag nog meer aan toevoegen. Zeker ook omdat er in die streek weinig openbaar vervoer is en je er wel veel tijd voor moet uittrekken om van de ene plek naar de andere te komen.”

Vijf zintuigen
De groep I amazed baseerde zich voor hun app ‘city surprise tour’ op de vijf zintuigen: je begint de tour op een bepaald punt en beslist ter plekke waar je zin in hebt en welke richting je kiest. Student Rachel legt uit: “Als je bijvoorbeeld honger hebt, ga je niet eerst een heel stuk lopen, maar kies je direct voor een eetcafé op de route. Daardoor creëer je jouw eigen beleving van de tour en die is voor iedereen anders.” Haar groepsgenoot Daphne vertelt over het proces: “Het was superleuk, maar ook echt zwaar. We zijn heel opgelucht en blij met dit resultaat, we hebben er hard voor gevochten!” Voor Rachel valt nu veel op z’n plek: “Alles wat ik de afgelopen jaren tijdens mijn studie heb geleerd, komt nu samen. Ik snap het gewoon allemaal veel beter!”

Intensief traject
Maar liefst 54 vierdejaarsstudenten Tourism Management werkten in een intensief traject met behulp van ontwerpgericht onderzoek in groepen toe naar mooie toeristische producten. Het betrof studenten van Inholland Diemen, Haarlem en Rotterdam die allen voor de minor Destination Development gekozen hadden. Het werden tien weken vol excursies, netwerkbijeenkomsten, gastcolleges, workshops, sessies met experts bij amsterdam&partners en Better Together Agency, consultancy-sessies met docenten, bureau- en werkveldonderzoek en natuurlijk onderling overleg en uitwerking van ideeën.

Uiteindelijk werden ze op 11 november in de gelegenheid gesteld om hun prototype – dat ze eerst in het veld hadden getest met toeristen en bewoners en daarna hadden verbeterd – met een posterpresentatie over het voetlicht te brengen voor onder meer vertegenwoordigers van de gemeente Amsterdam, het Metropoolregio Amsterdam BureauHouse of Hospitality en amsterdam&partners. Twee juryteams, bestaande uit externe experts, een wethouder en namens Inholland lector Guido Stompff en associate lector Roos Gerritsma van het Urban Leisure & Tourism Lab, selecteerden elk een finalist. Beide genomineerde groepen verzorgden nog een slotpresentatie; de jury en het aanwezige publiek waren daarvan zo onder de indruk dat ze allebei wonnen.

Lees ook het artikel 'Testen, testen en nog eens testen tijdens minor Destination Development' 

Reacties (0)
Het bericht is verzonden, deze zal worden geplaatst na goedkeuring.