
Roos Gerritsma is als associate lector verbonden aan het Urban Leisure & Tourism Lab en aan het kenniscentrum Creative Business. Samen met collega's en studenten werkt ze aan de transitie naar ontwerpgericht onderzoek. Komende jaren houdt zij zich voornamelijk bezig met een Europees onderzoek dat gaat over in-en uitsluitingsmechanismen in toeristische steden en het toepassen van placemakingsmethoden bij de herontwikkeling van stedelijke gebieden.
Roos Gerritsma werkt samen met netwerkpartners als Fairbnb, Alternative Tourism Office, de gemeente Amsterdam, circulaire hotspot De Ceuvel en SAIL. Daarnaast werkt ze samen met studenten en onderzoekers van internationale Erasmuspartners, zoals die van Leicester (UK) en Barcelona (SP).
Eind 2015 heeft Roos Gerritsma met collega's een stadslab opgezet. Dit stadslab in Amsterdam Noord, Urban Leisure & Tourism lab, is haar voornaamste proeftuin. Vanuit haar achtergrond als stadssocioloog staat voor haar het perspectief van de bewoner vaak centraal. Qua thematiek uit zich dat in projecten op het vlak ontwerpgerichte producten en praktijken over: stedelijk toerisme en vrijetijdsbeleving, (healthy) lifestyle communities, SROI en inclusieve/duurzame gebiedsontwikkeling. Zie haar LinkedIn-profiel voor een overzicht van haar publicaties en presentaties.
Roos Gerritsma is sinds 2000 verbonden aan Hogeschool Inholland. Met tussenpozen is zij sinds 2003/2004 verbonden geweest aan de Onderzoeksgroep Creative Business. Aanvankelijk als docentonderzoeker en sinds 2016 als (interim) associate lector.
Roos Gerritsma heeft aan de Universiteit van Amsterdam een master Stadssociologie behaald en studeerde af op een onderzoek naar Aantrekkelijk Amsterdam - bewoners en hun attitude jegens toerisme en toeristen. Daarvóór heeft ze een Bachelor Communicatie aan de Haagse Hogeschool afgerond, hiervoor deed zij onderzoek voor de gemeente Dordrecht naar de rol van interculturele communicatie aan diverse bevolkingsgroepen. Tevens is zij gecertificeerd NOBCO-coach.
'Iemand een vraag over toerisme in Amsterdam? Dat er dan meteen een belletje gaat rinkelen: ik moet bij Creative Business zijn!'