Haarlem,
27
augustus
2020
|
13:35
Europe/Amsterdam

‘Studenten zijn trots dat ze in een lab bijdragen aan oplossingen’

Labs steeds belangrijker voor onderzoek en onderwijs Inholland

Labs steeds belangrijker voor onderzoek en onderwijs

Al vijftien jaar werkt Janneke Vervloed met labs. Of, zoals ze het zelf graag noemt, met de ‘co-creatie van kennis’. Sinds begin dit jaar is ze adviseur bij Inholland. Tijdens de online jaaropening 2020-2021 van Inholland op donderdag 3 september staan labs extra in de spotlights, dus meld je daarvoor aan! Maar wat zíjn labs en co-creatie eigenlijk? Janneke legt het uit.

Kort gezegd zijn labs samenwerkingen waarin onderwijs, onderzoek en het werkveld samenkomen. Naast de ‘klassieke’, fysieke labs van de technische opleidingen, kent Inholland verschillende typen: field labs, city labs, living labs en urban living labs. Hierin werken studenten, onderzoekers en professionals samen aan oplossingen voor praktijkuitdagingen. Het liefst samen met gebruikers en de omgeving. Leren, onderzoeken en innoveren komen er bij elkaar. Dát is co-creatie van kennis.

Bijzondere wisselwerking
Binnen Inholland hebben labs verschillende namen, maar wat ze allemaal met elkaar gemeen hebben, is die bijzondere wisselwerking tussen onderwijs, onderzoek en werkveld. “Het is voor mij smullen geblazen om hiermee aan de slag te gaan!”, zegt Janneke. “De potentie van de labs van Inholland is enorm. Dat komt alleen al omdat de hogeschool in de hele Randstad aanwezig is en overal mooie, regionale samenwerkingen heeft. We staan in de startblokken om een extra sprint te maken met onze labs.”

De potentie van de labs van Inholland is enorm. Dat komt alleen al omdat de hogeschool in de hele Randstad aanwezig is en overal mooie, regionale samenwerkingen heeft.
Janneke Vervloed, adviseur labs bij Inholland

Twee grote opdrachten
Een andere reden voor haar enthousiasme is het belang dat Inholland hecht aan praktijkgericht hbo-onderzoek. Janneke: “De hogeschool heeft twee grote opdrachten. Het ontwikkelen van de Inholland-professional is de belangrijkste. Daarnaast wil ze innoveren in de beroepspraktijk. Dat is een maatschappelijke opgave. Die opdrachten komen heel mooi samen in onze labs.” Samen met haar collega’s brengt Janneke de lessen, valkuilen en successen van de Inholland-labs in kaart.

Volgens Janneke is het samenvoegen van leren, onderzoeken en innoveren zo belangrijk en nodig omdat de beroepspraktijk razendsnel verandert. “Er zijn veel maatschappelijke vraagstukken waar we antwoorden op zoeken, zoals de energietransitie, waterhuishouding en toenemende zorgvraag, maar ook bijvoorbeeld in het toerisme van Amsterdam en Rotterdam. Dat vraagt om wendbare, veerkrachtige professionals. We moeten daarom actueel en relevant zijn in wat we aan studenten meegeven. Daarvoor is het nodig dat ze heel dicht bij de praktijk staan.”

Maatschappelijke meerwaarde
Hoe beter studenten weten welke belangen bij stakeholders kunnen spelen, zegt Janneke, hoe beter ze voorbereid zijn op het ‘echte’ werk. Want daarin werken organisaties steeds meer samen. “Studenten zijn trots als ze in een lab aan een oplossing voor een ingewikkelde uitdaging kunnen bijdragen. Steeds vaker dragen ze zo ook maatschappelijk bij. Die combinatie geeft veel voldoening.” Een goed voorbeeld van succesvolle co-creatie met maatschappelijke meerwaarde is project Happy Soups. Een studente werd zo enthousiast dat ze het concept wil doorontwikkelen.

De universiteiten zagen dat het nodig was om veel dichter bij de zorgpraktijk te staan. Inholland kan dat dankzij onze studenten en onderzoekers bieden.
Janneke Vervloed, adviseur labs bij Inholland

Dichter bij de praktijk
Maar naast meerwaarde voor het onderwijs leveren labs een heel eigen en veelgevraagde bijdrage aan onderzoek. Als voorbeeld noemt Janneke het Medical Delta Living Lab Geriatric Rehabilitation@Home, dat Inholland sinds kort leidt. Doel is om met e-health het zelfmanagement en de kwaliteit van leven van oudere patiënten te begroten en mantelzorgers beter te ondersteunen. “De betrokken universiteiten zagen dat het nodig was om veel dichter bij de zorgpraktijk te staan, dus bij de zorginstellingen, artsen en verpleging”, zegt ze. “Inholland kan dat dankzij onze studenten en onderzoekers bieden. Zij passen nieuwe inzichten gelijk toe in de praktijk.”

Biomarkers
Janneke vertelt over haar bezoek aan het World Horti Center in Naaldwijk. “Daar hebben studenten samen met Inholland-onderzoekers en het bedrijf Westland Seeds biomarkers ontwikkeld. Daarmee kun je direct na de kruising van gewassen bepaalde eigenschappen detecteren, zonder dat je de planten eerst hoeft te laten groeien.” De reden dat dit universiteiten nog niet was gelukt, maar Inholland-studenten wél? “Ze werkten heel nauw samen met de praktijkpartner. Daardoor kwamen praktijk- en wetenschappelijke kennis samen, met dit mooie resultaat. Hbo-onderzoek ten top!”

Bezoek donderdag 3 september de online jaaropening 2020-2021. Daar is ook aandacht voor de labs van Inholland, waar studenten worden gevormd tot professionals die het verschil maken. Meld je aan via inholland.nl /jaaropening.

Reacties 1 - 1 (1)
Het bericht is verzonden, deze zal worden geplaatst na goedkeuring.
Paula Makkes
28
August
2020
Wat mooi om te lezen dat de labs extra in de spotlights staan tijdens de jaaropening.
Vanuit mijn vakgebied service design merk ik ook dat labs toegevoegde waarde kunnen leveren (bij grote dienstverleners als Randstad, ING, ABN). Heel gaaf dat ook het onderwijs hiervan het nut inziet.
Ik zou zo willen meewerken aan de ontwikkeling en inzet van jullie labs! In ieder geval ben ik er 3 sep graag bij uit nieuwsgierigheid.
Succes!