Amsterdam,
18
maart
2018
|
00:00
Europe/Amsterdam

Veel media-aandacht voor boek ‘Help, onze school is gekleurd!’

Boek Help, onze school is gekleurd!

Hoe kun je het beste omgaan met leerlingen met een migratieachterstand binnen het onderwijs, van mbo tot universiteit? Wie moet zich aanpassen aan wie? En wanneer? Hoe komt het dat bepaalde groepen jongeren zich niet thuis voelen op school? Waarom blijft het studiesucces van jongeren met een migratieachterstand achter bij die van hun autochtone leeftijdsgenoten? Lector Diversiteitsvraagstukken Machteld de Jong en Huub Nelis, oprichter van jongerencommunicatiebureau Youngworks, schreven hier een boek over: Help, onze school is gekleurd!

In het boek, dat op 7 maart is gepresenteerd, beschrijven ze de situatie in Nederlandse scholen, maar bijvoorbeeld ook wat er gebeurt in het puberbrein. Het boek is naast informatief heel praktisch ingestoken, in achttien praktijkvoorbeelden wordt omschreven waar scholen zoal tegenaan lopen. Neem de vraag wat je als docent doet als ‘de straatcultuur’ de school in komt of hoe je kunt omgaan met jongeren die uitsluitend binnen hun eigen groep bewegen. Deze voorbeelden én de mogelijke oplossingen baseerden de schrijvers op honderden interviews met studenten en docenten in heel het land.

Aandacht in de pers
Het boek ‘Help, onze school is gekleurd!’ heeft behoorlijk wat aandacht gekregen in de pers. Zowel in het Algemeen Dagblad (13 maart 2018), Het Parool (3 maart 2018) als in ScienceGuide (16 maart 2018) verschenen mooie artikelen. Ook is het boek ter sprake gekomen in het programma Buitenhof (18 maart 2018, vanaf minuut 20).

Reacties (0)
Het bericht is verzonden, deze zal worden geplaatst na goedkeuring.