13
december
2023
|
10:40
Europe/Amsterdam

‘Werken aan een duurzaam en gezond muziekecosysteem’

Koos Zwaan, nieuwe lector Innovation in the Music Industry

Lector-Koos Zwaan

Koos Zwaan wil bijdragen aan een duurzaam en gezond muziekecosysteem. Dat deed hij al jaren als associate lector Innovation in the Music Industry en sinds 7 november vergroot hij zijn spanwijdte als lector. Nog steeds met twee drijfveren: de wil om te innoveren en de liefde voor muziek. “Je moet een beetje muziekfreak zijn. Dat hebben onderzoekers in dit vakgebied met elkaar gemeen.”

For the English version, click here

Muziek en innovatie kwamen bij Koos al vroeg samen. Bijvoorbeeld tijdens zijn studie Communicatiewetenschappen, toen hij zich verdiepte in de sociale betekenis van het vernieuwende downloadplatform Napster. Later promoveerde Koos op onderzoek naar de factoren die het succes van beginnende muzikanten bepalen, om te ontdekken dat vooral een professioneel netwerk doorslaggevend is.

Naast samenwerking met internationale partners, wil ik me ook blijven richten op lokale, kleinschalige onderzoeksprojecten.

Lab lead International Music Industry Lab
In 2011 kwam Koos in dienst bij Hogeschool Inholland, waar hij als associate lector eerst samenwerkte met Joke Hermes binnen haar lectoraat Media, Cultuur & Burgerschap (nu: Inclusion and the Creative Industries). “Hier kon ik de basis leggen voor mijn huidige lectoraat. Daarnaast was ik docent bij verschillende opleidingen binnen het domein Creative Business en werd ik lab lead van het International Music Industry Lab, waar we samen met studenten en professionals uit het werkveld vraagstukken in het muziekecosysteem oppakken.”

Internationaal karakter
Koos is al lang actief in de industrie en heeft als associate lector een breed netwerk. “Ik merk dat mijn nieuwe titel net wat meer status geeft waardoor deuren sneller opengaan.” Ook in het buitenland, en dat is niet onbelangrijk, want de muziekindustrie is zeer internationaal. “Naast samenwerking met internationale partners, wil ik me ook blijven richten op lokale, kleinschalige onderzoeksprojecten.”

We richten ons op technologische, creatieve en sociale innovatie in de muziekindustrie.

brunette-young-woman-listening-music

Technologische, creatieve en sociale innovatie
Wat Koos betreft valt de hele breedte van de muziekindustrie binnen de scope. Maar voor het brede begrip innovatie brengt hij wel een specifieke focus aan. “Met het lectoraat richten we ons op technologische, creatieve en sociale innovatie. Wat we daaronder verstaan? Bij technologische innovatie kun je bijvoorbeeld denken aan de invloed van platforms als Spotify en TikTok of de opkomst van generatieve AI. Het zijn ontwikkelingen van buiten de muziekindustrie waardoor businessmodellen zullen veranderen maar misschien ook wel het auteursrecht moet worden aangepast.”

AI als nieuw instrument
“Creatieve innovatie kan nauw samenhangen met de technologische ontwikkelingen”, vertelt Koos verder. “Aanvankelijk zie je bij nieuwe technologische ontwikkelingen weerstand en angst, maar ook partijen die juist mogelijkheden zien en hiermee experimenteren. Zo passen muzikanten de lengte van hun songs en intro’s aan om aan te sluiten bij de logica van Spotify. Of ze maken andere compositiekeuzes om op de korte filmpjes op TikTok opgepikt te worden. AI kan als een nieuw instrument worden ingezet om fantastische nieuwe muziek te maken. En met de inzet van extended reality, zoals augmented reality en virtual reality, kun je de muziekbeleving vergroten.”

In mijn rol als lab lead komen onderzoek en onderwijs mooi samen.

Duurzaam en gezond
Heel actueel zijn tot slot ook de vraagstukken rond sociale innovatie, een thema dat als een mes aan twee kanten snijdt. Enerzijds is er de kracht van muziek om sociaal-maatschappelijke issues aan te kaarten, mensen daarin te verbinden en tot verandering aan te zetten. Anderzijds moet de industrie zelf werken aan tal van issues, zoals de arbeidsomstandigheden in de industrie, inclusie en de impact op het klimaat. “Door naar sociale innovatie onderzoek te doen, wil ik mijn bijdrage leveren aan een duurzaam en gezond muziekecosysteem. Dit raakt direct de profilerende thema’s van onze hogeschool: de veerkrachtige samenleving en duurzame leefomgeving.”

Onderzoeks- en innovatieagenda
In april lanceerde het lectoraat een onderzoeks- en innovatieagenda voor de Nederlandse popmuzieksector waarin de meest urgente thema’s worden geformuleerd. Illustratief voor Koos’ werkwijze is dat de agenda bottom-up en in nauwe samenwerking met het werkveld werd opgesteld. “Alle onderzoeksprojecten doen we met het werkveld. Daarnaast zoek ik de samenwerking binnen Inholland: met lectoraten van het domein Creative Business, maar ook daarbuiten.”

Actief betrokken studenten
Uiteraard zoekt Koos ook de koppeling met het onderwijs. “In mijn rol als lab lead komen onderzoek en onderwijs mooi samen. In het International Music Industry Lab zijn studenten van onder meer Creative Business, Leasure & Events Management, Business Innovation en Communicatie actief. Het initiatief ligt bij de studenten zelf: binnen bepaalde kaders stellen zij hun onderzoeksdoelen op om daar in co-creatie met het werkveld aan te werken. Zo leren ze multidisciplinair werken, onderzoeken en experimenteren.”

Reacties 1 - 2 (2)
Het bericht is verzonden, deze zal worden geplaatst na goedkeuring.
Jonathan Oudekerk
15
December
2023
Exciting times for the music industry!
smartlabel.media
Vera Habers
14
December
2023
Trots op Koos!!