Het voormalige lectoraat Authentic Leadership van het kenniscentrum Applied Research x Creativity richtte zich op de vraag hoe mensen vanuit hun eigen kracht eigenaarschap kunnen nemen in hun dagelijkse praktijk. Centraal stond de ontwikkeling van authentiek leiderschap: een proces waarin professionals onderzoeken wie zij willen zijn, wat zij willen bijdragen aan hun omgeving en hoe zij hun talenten optimaal kunnen inzetten. Dit is relevant voor iedereen, en in het bijzonder voor creatieve professionals die met hun verbeeldingskracht nieuwe perspectieven kunnen openen en bestaande patronen kunnen doorbreken.
Op deze pagina vind je een overzicht van de belangrijkste werkzaamheden, projecten en onderzoekspublicaties van het voormalige lectoraat.
Na twintig jaar als lector, waarvan vijf jaar aan Hogeschool Inholland bij het lectoraat Authentic Leadership, heeft Jürg afscheid genomen van deze rol. Zijn pionierswerk bracht het systemisch perspectief en authentiek leiderschap stevig in het hoger onderwijs en verbond deze thema’s met actuele maatschappelijke vraagstukken. Op 28 november 2025 hield hij zijn afscheidsrede in Pakhuis de Zwijger in Amsterdam. In deze video zie je de opname van de rede.
Authentic Leadership deed onderzoek naar hoe we authentiek leiderschap kunnen verhogen om maatschappelijke vraagstukken sneller en effectiever aan te pakken. Maar ook om met authentiek leiderschap onze manieren van leren, onderzoeken en samenwerken te vernieuwen.
Welke rol heeft authentiek leiderschap binnen onze eigen hogeschool? We onderzochten bijvoorbeeld hoe studentenparticipatie in woord en daad aan kan sluiten bij de organisatievisie van Inholland en wat het betekent voor onze organisatie.
In living labs gaven we het onderwijs van de toekomst vorm samen met werkveldpartners. Bijvoorbeeld in het City Lab Haarlem, dat zich richt op de ondersteuning van verandering naar meer duurzaamheid in stedelijke omgevingen. Authentiek leiderschap speelde daarin een belangrijke rol: hoe kunnen we dit verhogen? We onderzochten manieren waarop we onze labs en andere omgevingen kunnen benutten en integreren met het onderwijs.
Als creativiteit een instrument is om vrijheid vorm te geven, hoe kunnen dan bijvoorbeeld muziek, dans en theater voertuigen zijn om te werken aan leiderschap en op een lichte manier zware vraagstukken aan te snijden?
"Authentiek leiderschap is een zoektocht naar de beste versie van jezelf, in verbinding met de wereld om je heen."
Hoe vind je je plek in een samenleving die razendsnel verandert? Hoe kunnen studenten zich verhouden tot prestatiedruk, maatschappelijke onzekerheid, polarisatie en de constante aanwezigheid van sociale media? In de eerste aflevering van onze driedelige podcastserie ‘Authentiek Leiderschap in de praktijk’ onderzoeken host Rianne en voormalig lector Jürg Thölke samen met Ouafila Bejja-Essayah, docent-onderzoeker diversiteit en inclusie, wat authentiek leiderschap betekent in deze tijd.
Hoe blijf je jezelf in een tijd waarin AI en andere nieuwe technologie razendsnel onze werkelijkheid veranderen? Kun je nog je eigen koers houden als je dagelijks wordt overspoeld met prikkels, informatie en verleidingen? In de tweede aflevering van onze podcastserie ‘Authentiek Leiderschap in de praktijk’ gaat host Rianne samen met voormalig lector Jürg Thölke in gesprek met Richard John, docent Business Innovatie, Design Thinking en AI en lid van de AI Taskforce van Hogeschool Inholland.
Hoeveel vrijheid kun je studenten eigenlijk geven? Hoe verhouden persoonlijke ontwikkeling en toetsbare leerdoelen zich tot elkaar? In de derde – en laatste – aflevering van onze podcastserie ‘Authentiek Leiderschap in de praktijk’ gaat host Rianne samen met lector Jürg Thölke in gesprek met Reuben Wijnberg, teammanager van de Living Labs binnen Creative Business.
Ter ere van zijn afscheid als lector Authentic Leadership heeft Jürg Thölke Inholland een bijzonder cadeau gegeven: een zesdelige minicursus Communiceren met Respect. Deze training voor studenten en docenten laat zien hoe gemakkelijk we elkaar in het contact kunnen missen—door toon, timing of aannames—en hoe we weer kunnen terugkeren naar echte verbinding. Communiceren met Respect maakt zichtbaar wat er gebeurt onder de woorden: in houding, intentie en wisselwerking. De methode, gebaseerd op o.a. Transactionele Analyse, Systemisch Werk en Geweldloze Communicatie, helpt om patronen te herkennen die samenwerking en leren in de weg staan. De minicursus biedt een praktische en direct toepasbare manier om bewust, gelijkwaardig en met meer openheid te communiceren. Klik hieronder om de training te volgen.