
Dr. Koos Zwaan is als associate lector verbonden aan het kenniscentrum Creative Business. Hij is daarnaast docent bij de opleiding Business Innovation. Hij is lab lead van het International Music Industry Lab, dat zich richt op innovatie van de muziekindustrie, waarbij vraagsstukken rondom een duurzame, inclusieve en gezonde muziekindustrie centraal staan. In co-creatie met werkveldpartners worden creatieve nieuwe concepten ontwikkeld voor deze dynamische sector.
Het kenniscentrum werkt samen met studenten, docentonderzoekers, organisaties en instellingen aan diverse projecten. Het onderzoek focust zich onder meer op hoe stakeholders (eindgebruikers zoals bewoners, of de klanten of cliënten van de werkveldpartijen) kunnen worden betrokken. Denk hierbij aan verschillende vormen van evaluatieonderzoek en ‘participant design’ onderzoek: een methode waarbij de eindgebruikers van het ontwerp betrokken worden bij het ontwerpproces.
Sinds 2010 is Koos Zwaan associate lector bij het kenniscentrum van het domein Creative Business. Sinds 2020 is hij verantwoordelijk voor het lectoraat Innovation in the International Music Industry. Binnen dit lectoraat staat de vraag centraal hoe op een duurzame manier geïnnoveerd kan worden in de muziekindustrie.
Dr. Koos Zwaan studeerde communicatiewetenschap aan de Universiteit van Amsterdam. In 2009 promoveerde hij aan de Universiteit Utrecht op een onderzoek naar determinanten van het carrièresucces en de carrièreontwikkeling van beginnend Nederlandse popmuzikanten. In datzelfde jaar begon Koos met lesgeven bij de opleiding Media en Entertainment Management aan Hogeschool Inholland. In 2010 was hij als docent verbonden aan de vakgroep communicatiewetenschap aan de Universiteit van Amsterdam.
'Toegepast onderzoek is nooit af, daarom wil ik nieuwsgierig blijven en in samenwerking met het werkveld werken aan innovatieve oplossingen.'