Master Digitale Transformatie in Zorg en Welzijn

Studieprogramma Master Digitale Transformatie
in Zorg en Welzijn

Studieopbouw

Studieopbouw in het kort

De opleiding duurt twee jaar en is in deeltijd (60 EC). Je volgt één keer per twee weken onderwijs op locatie in Amsterdam (donderdag). De tussenliggende tijd gebruik je voor zelfstudie, praktijkopdrachten en onlinesamenwerking.

Elk studiejaar heeft twee onderwijsperioden van elk 20 weken. De onderwijsperioden zijn ingevuld vanuit voor de praktijk relevante opdrachten. In deze opdrachten werk je aan diverse rollen waar je als DTE (Digitale Transformatie Expert) in de praktijk mee te maken krijgt.

De beroepsrollen binnen de DTE zijn:

  • Business Analist              
  • Ontwerper
  • Adviseur
  • Implementatiespecialist
  • Projectleider
  • Informatiemanager
  • Praktijkgericht onderzoeker
  • Professionele master

Naast de lesdagen op locatie werk je in een digitale leeromgeving. Hierin kun je informatie ophalen, opdrachten doen, discussiëren met anderen en samenwerken met andere studenten en docenten.

Semester 1 - 3

In semester 1 tot en met 3 leer je alles over de beroepsrollen. Je doet dat door te werken aan opdrachten uit je eigen praktijk. Daarmee pas je wat je in een periode leert direct toe in je eigen organisatie. Tijdens elk semester ontwikkel je je ook in de rol van praktijkgericht onderzoeker en professionele master.

Semester 4

In semester 4 werk je aan een innovatie- en onderzoeksproject uit je eigen organisatie. Je hebt hiervoor in semester 3 voorbereidende studieactiviteiten uitgevoerd.

In het onderwijs komt de relatie met de beroepspraktijk ook naar voren in:

  • het gebruik van actuele praktijkcases door docenten
  • de inbreng van praktijkervaringen en dilemma’s door studenten
  • de praktijkgerichte beroepsproducten
  • de keuze uit de onderwerpen in de afstudeerprojecten
  • de plek waar de uitvoering van de afstudeerprojecten plaatsvindt

Studiebelasting

De Masteropleiding Digitale Transformatie in Zorg en Welzijn is een tweejarige deeltijdopleiding met een omvang van 60 ECTS (studiepunten). 

De tijdsinvestering is gemiddeld zo’n 20 uur per week, inclusief de opleidingsdag.

Je volgt één dag per twee weken, op donderdag, onderwijs op onze locatie in Amsterdam. Op de andere donderdag, die met name voor zelfstudie gebruikt zal worden, kunnen online colleges of samenwerkingsopdrachten worden ingepland.

Jaar 1

Jaar 1

Semester 1 - Analyseren en adviseren

  • Je analyseert informatie- en informatiesysteembehoeften van een organisatie. Daarbij kijk je tevens naar de (mogelijke) digitale innovaties van de organisatie.
  • Je combineert kennis van en ervaring in (gezondheids)zorg, welzijn met analyse-vaardigheden en modelleermethodieken uit ICT-werkveld.
  • Je adviseert (gezondheids)zorg, welzijnsorganisaties.
  • Je verbindt taal, verwachtingen en expertise van de (gezondheids)zorg, welzijnsprofessionals en ICT-professionals op verschillende niveaus.

Opdrachten: Je schrijft een informatieanalyse en een advies over een digitale innovatie voor/van jouw organisatie.

Semester 2 - Ontwerpen en evalueren

  • Je maakt gebruik van persuasive design en user centered design om een nieuwe digitale innovatie te ontwikkelen. Hierdoor krijg je inzicht in de stappen en de informatie die daarvoor nodig is.
  • Je vertaalt de voorgestelde oplosrichtingen van het vorige semester naar concrete ontwerpen voor informatiestructuren en systemen.
  • Je let op toepasbaarheid in (gezondheids)zorg, welzijn.
  • Je ontwikkelt en formuleert informatie- en informatietechnologiebeleid, afgeleid van de organisatiedoelstellingen en coördineert totstandkoming beleid.

Opdrachten: Ontwerp van een digitale innovatie en maak een informatiemanagementplan.

Tijdens jaar 1 van de masteropleiding Digitale Transformatie in Zorg en Welzijn werk je ook aan een Visie praktijkvraagstuk waarin je op kritische wijze en vanuit meervoudige perspectieven kijkt naar een vraagstuk uit de praktijk en hierop reflecteert.

Jaar 2

Jaar 2

Semester 3 - Veranderen en implementeren

Je formuleert een implementatiestrategie en -plan voor in te voeren informatie- en informatiesysteemoplossingen in een bestaande, veranderende organisatie.

Je geeft sturing aan de implementatie.

Opdracht:

Opstellen implementatiestrategie en implementatieplan.

Daarnaast maak je in semester 3 van de masteropleiding Digitale Transformatie in Zorg en Welzijn een start met het afstuderen door middel van een literatuuronderzoek en het opstellen van jouw onderzoeksplan.

Binnen de afstudeerfase komen de verschillende rollen bij elkaar, met focus op de rol van praktijkgericht onderzoeker.

Opdracht:

Uitvoeren innovatie-/onderzoeksproject voor de eigen organisatie.

Daarnaast werk je in het tweede jaar aan de visie op jouw persoonlijke ontwikkeling als DTE.

Semester 4 – Afstuderen

Binnen de afstudeerfase komen de verschillende rollen bij elkaar, met focus op de rol van praktijkgericht onderzoeker.

Opdracht:

Uitvoeren innovatie-/onderzoeksproject voor de eigen organisatie.

Daarnaast werk je in het tweede jaar aan de visie op jouw persoonlijke ontwikkeling als Digitale Transformatie Expert (DTE).

Modules

Modules

Om de verschillende beroepsrollen adequaat te kunnen uitvoeren, worden inhoudelijke modules aangeboden. De voertaal van deze masteropleiding is Nederlands. De literatuur is zowel Nederlands als Engels.

De onderstaande modules worden aangeboden:

  • Advies Digitale Innovatie
  • Informatieanalyse
  • Ontwerpen en evalueren van Digitale Innovaties
  • Informatiestrategie en IT Governance
  • Visie praktijkvraagstuk
  • Veranderplan
  • Voorbereiding afstuderen
  • Persoonlijke ontwikkeling als DT-Expert
  • Masterthesis

Verbinding met praktijk en wetenschap

Verbinding met praktijk en wetenschap

De masteropleiding Digitale Transformatie in Zorg en Welzijn is praktijkgericht en heeft een sterke wetenschappelijke basis:

  • Wat je leert op de onderwijsinstelling pas je toe in de praktijk. Wat je opdoet aan praktijkervaringen spiegel je aan theoretische kaders.
  • Deelnemers komen uit verschillende sectoren. Deze diversiteit is een rijke leeromgeving voor discussies en opdrachten; je leert interprofessioneel.
  • Je gaat in de eigen organisatie aan de slag met praktijkopdrachten die ook uit de eigen organisatie komen. Je werkt samen met je directe collega’s en met collega’s uit andere domeinen; je werkt interprofessioneel.
  • De opleiding is ingebed in een wetenschappelijke omgeving en onderzoekspraktijk. De onderzoekslijn loopt door het gehele studieprogramma.
  • Tijdens de studie ontwikkel je je onderzoekskennis en -kunde en je rapportage- en presentatievaardigheden.
  • De opleiding is verbonden met de Inholland-onderzoekslijnen Medische Technologie, Robotica, Gezondheid & Welzijn van Kwetsbare Ouderen en Geriatrische Revalidatie.

Voor de opleiding functioneert een Raad van Advies (RvA). De RvA bestaat uit vertegenwoordigers uit de beroepsgroep, aanpalende beroepsgroepen-werkvelden, beleidsinstanties en industrie.

Voorbeelden uit de praktijk

Voorbeelden uit de praktijk

De beroepsproducten zijn gemaakt door alumni bij de module 'Ontwerpen en Evalueren van Digitale Innovatie'.

De prikkelmeter-app (ontworpen door Femke Dekema)
Handelingsmogelijkheden voor volwassenen met ASS bij over-of onderprikkeling.
Lees meer

IC-Life: De weg naar herstel (ontworpen door Sean Zeijen)
Patiënten na een IC-opname steun, begeleiding en voorlichting bieden.
Lees meer

Digitale ondersteuning katheterzorg (ontworpen door Thedo van der Ploeg)
Onzekerheid wegnemen bij thuiswonende ouderen door middel van hulp bij de verzorging van de verblijfkatheter.
Lees meer

Meer informatie?
Neem contact op!

Open Avond 5 november

Meld je aan

Alles op een rij

Download de factsheet

Heb je vragen over de masteropleiding Digitale Transformatie in Zorg en Welzijn?

We helpen je graag verder!