Personeel en organisatie

Wat is P&O?

P&O, ofwel Personeel en Organisatie, is de verzamelnaam voor de afdeling die zich binnen een bedrijf of organisatie bezighoudt met personeelszaken. Tegenwoordig worden hiervoor vaak ook de benamingen Human Resource Management (HRM) en HR gebruikt.  

Wat zijn de belangrijkste taken binnen P&O?

De afdeling P&O houdt zich o.a. bezig met onderstaande taken en verantwoordelijkheden:

  • Werving en selectie: het werven, screenen en aannemen van nieuwe medewerkers die passen bij de behoeften van de organisatie.
  • Onboarding: nieuwe medewerkers verwelkomen en inwerken, introductiesessies organiseren en zorgen dat nieuwe medewerkers toegang hebben tot alle benodigde middelen en informatie.
  • Administratie: personeelsdossiers bijhouden, verlof- en ziektedagen registreren, contracten opstellen en beheren.
  • Salarisadministratie: salarissen berekenen en uitbetalen, jaaropgaven verstrekken en andere financiële verplichtingen afhandelen.
  • Opleiding en ontwikkeling: het plannen en organiseren van opleidingen en ontwikkelprogramma's om de kennis en vaardigheden van werknemers te verbeteren.
  • Beoordeling en prestatiebeheer: het beheren van prestatiebeoordelingen, feedbackprocessen en beloningsstructuren om de prestaties van werknemers te beoordelen en te verbeteren.
  • Arbeidsrecht en compliance: zorgen dat de organisatie voldoet aan alle relevante wet- en regelgeving met betrekking tot arbeid, zoals wetten over gelijke kansen en arbeidsomstandigheden. Het oplossen van conflicten en het bieden van bemiddeling tussen medewerkers onderling, of tussen medewerkers en het management.
  • Cultuur en tevredenheid: initiatieven organiseren om de bedrijfscultuur te verbeteren, medewerkersbetrokkenheid en -tevredenheid monitoren en bevorderen.

Welke P&O-functies zijn er?

Voorbeelden van veelvoorkomende functies binnen P&O zijn:

  • HR-medewerker: als HR-medewerker maak je deel uit van de afdeling HR (personeelszaken) binnen jouw organisatie. Samen met andere HR-medewerkers draag je bij aan een goed personeelsbeleid, verzorg je werving- en selectieprocedures en ben je verantwoordelijk voor de personeelsadministratie (o.a. arbeidsovereenkomsten, verlofregelingen en salarisuitbetalingen). 
  • HR-manager: als HR-manager ben je verantwoordelijk voor de afdeling HR (personeelszaken) binnen jouw organisatie. Je vormt een belangrijk aanspreekpunt voor medewerkers voor HR-gerelateerde zaken en voorziet het management van strategisch HR-advies. 
  • HR-businesspartner: als HR-businesspartner ben je een strategische gesprekspartner voor je organisatie, als schakel tussen de HR-afdeling en het management. Je hebt uitgebreide kennis van strategisch beleid, strategische personeelsplanning, HR-advies en verandermanagement. Je weet precies wanneer je welke adviesstijl inzet en met welke HR-instrumenten je een grotere resultaatgerichtheid in je organisatie creëert en een belangrijke bijdrage levert aan de organisatiedoelstellingen. 

Is er veel vraag naar P&O-professionals?

P&O is en blijft een belangrijk en noodzakelijk onderdeel van elke organisatie. Op dit moment ligt de vraag naar P&O-professionals rond de 4.000 vacatures per maand, zo blijkt uit het rapport Arbeidsmarkt HR en recruitment in cijfers 2023 van Compagnon.  Ook het UWV heeft de beroepen HR-adviseur, HR-manager, recruiter en intercedent in 2024 opgenomen in haar jaarlijkse lijst van kansrijke beroepen. 

Welke P&O-opleidingen zijn er?

Inholland Academy biedt jou verschillende opleidingen op het gebied van Personeel en Organisatie/HRM, waaronder:

  • HRM: deze opleiding op hbo-niveau is bedoeld voor (aankomende) junior HR-adviseurs, HR-medewerkers, officemanagers, management assistentes en junior teamleiders met goed ontwikkelde organisatiesensitiviteit. Je gaat aan de slag met de belangrijkste en meest relevante HR-thema’s en huidige trends binnen het vakgebied HRM. Na afloop kun je aan de slag als HR-professional en heb je een goede basis gelegd om jezelf - na het opdoen van enkele jaren werkervaring - uiteindelijk door te ontwikkelen tot HR-manager.
    Goed om te weten: heb je specifieke interesse in 1 of enkele thema’s uit deze opleiding? Geen probleem! Je kunt jezelf ook voor alleen deze module(s) inschrijven:
  • HR-businesspartner: deze post-hbo opleiding is bedoeld voor HR-professionals die zich willen doorontwikkelen naar de rol van strategisch gesprekspartner voor hun organisatie. Na afloop heb je meer kennis van strategisch beleid, strategisch personeelsplanning, hr-advies en verandermanagement. Je weet precies welke adviesstijl je kunt inzetten en hoe je met welke HR-instrumenten een grotere resultaatgerichtheid in je organisatie kunt creëren.
    Goed om te weten: heb je specifieke interesse in 1 of enkele thema’s uit deze opleiding? Geen probleem! Je kunt jezelf ook voor alleen deze module(s) inschrijven:

Bekijk hier alle P&O-opleidingen van Inholland Academy

Waarom kies je voor een post-hbo opleiding Personeel en Organisatie (HRM) bij Inholland Academy?

  1. Het opleidingsaanbod HRM wordt gedragen door een zeer ervaren en betrokken docententeam
  2. Deelnemers waarderen onze docenten met een 8,5!
  3. Je kiest tijdens je opleiding een HR-thema waarin je jezelf verder verdiept. Hierbij word je persoonlijk begeleid door een vakdocent, gespecialiseerd in dit thema
  4. Actuele thema's worden voortdurend in lesstof en casuïstiek behandeld (o.a. thuiswerken)
  5. Per thema worden theorie en vaardigheden behandeld én direct gekoppeld aan jouw organisatiecontext
  6. Je verrijkt je netwerk met HR-professionals (deelnemers en docenten), waarmee je tijdens én na de opleiding kennis en ervaring uitwisselt