Haarlem,
16
november
2023
|
07:43
Europe/Amsterdam

De kunst van het pitchen bij Inholland

Inholland Pitch Battle: multidisciplinaire samenwerking in optima forma

Hoe overtuig je investeerders in twee minuten van de kracht van jouw start-up? Hoe trek je met een kort verhaal iemands aandacht? Tijdens de Inholland Pitch Battle op 8 november leerden ruim negentig studenten wat de essentiële ingrediënten zijn voor een succesvolle elevator pitch. De deelnemende teams waren afkomstig van verschillende opleidingen van Hogeschool Inholland Haarlem, Amsterdam, Delft en Alkmaar. Het evenement vond plaats op de locatie in Haarlem.

De Pitch Battle is sinds drie jaar vast onderdeel bij verschillende minors Ondernemen, die Inholland aanbiedt vanuit de domeinen Agro, Food & Life Sciences (AFL), Techniek, Ontwerpen & Informatie (TOI) en Creative Business (CRB). Ine Hustinx is docent Tourism Management en kartrekker van de Pitch Battle dit jaar, samen met collega Annemiek Hollander van Food, Commerce & Technology. “In de minors leren derde- en vierdejaarsstudenten van binnen én buiten Inholland zelfstandig een onderneming opzetten. Ze ontwikkelen een concept, schrijven een ondernemingsplan en zoeken zelf investeerders en leveranciers om hun product of dienst daadwerkelijk te vermarkten. En dan is het belangrijk dat je in korte tijd overtuigend kunt vertellen waar je onderneming voor staat en waarom het volgens jou een succes kan worden.”

Voor de haaien
In totaal oefenden tijdens het event twintig studententeams het kort en krachtig pitchen - zonder digitale hulpmiddelen - van hun ondernemingsidee. Extra bijzonder was dat er ook student-ondernemers vanuit de Start Up Campus Haarlem meededen. De jury bestond uit studenten Business Studies met afstudeerrichting Ondernemen; zij gaven tips en aanwijzingen en kozen de uiteindelijke winnaars. “Pitchen, directe feedback, aanpassen en opnieuw pitchen, en dat in een compleet andere setting dan je gewend bent”, zegt student Food, Commerce & Technology Boyd van het (tweede) prijswinnende team Bierklas. Hun eerste achtduizend zelf gebrouwen biertjes zijn al verkocht, ze beginnen nu aan de productie van een tweede batch. “Omdat je direct hoort wat je fout doet en blijft verbeteren, leer je enorm veel!”

Door een andere bril
Team DrinCup weet inmiddels dat een goede pitch een stevige intro bevat, een helder probleem beschrijft en aansluit bij de juiste doelgroep. Hun team, bestaande uit Inholland Creative Business-studenten en een Architectuur-student van Hogeschool van Amsterdam, ontwierp een duurzame en fashionable festivalbekerhouder. “Je leert samenwerken en feedback geven én ontvangen vanuit verschillende disciplines.” Ook het team van The Brew Club, dat een kombucha-appel-rozenwaterdrink op de markt brengt, waardeert de aanwezigheid van studenten van andere opleidingen. “Goed om te zien hoe zij het aanpakken, vanuit andere invalshoeken. Heel leuk ook dat wij als Food, Commerce & Technology-studenten onze kennis met anderen konden delen. Dat multidisciplinaire aspect maakt zowel de Pitch Battle als de minor extra aantrekkelijk.”

Aandacht vasthouden
De producten varieerden van e-bike solutions tot luxe wijnkoelers, frisdrank, bier en eiwitrijke-ijsjes voor ziekenhuizen. Grote winnaar was The Jelly Bar, met hun instant jelly-coffee-drink, op de voet gevolgd door Bierklas en team Kruid & Bitter, bedenkers van drie smaken cocktail-additieven. De prijzen waren van Haarlemse Bierbrouwer Jopen, ooit zelf begonnen als student bij Hogeschool Inholland. The Jelly Bar vond het een belangrijke dag. “Want je kunt nog zo’n goed product hebben, maar als je het niet kunt vermarkten, heb je er niets aan.” Je moet mensen leren aanspreken, beaamt Kruid & Bitter. “Aandacht krijg je altijd maar heel even, dus wil je in korte tijd zoveel mogelijk concreets over je product kunnen zeggen, zónder te veel uitweiding. Wij hebben wel even gepuzzeld hoe je alles uitgelegd krijgt.”

Constructief en aanstekelijk
Volgens Ine is de Pitch Battle meer dan een competitie. “Het is een waardevol onderdeel van de minor Ondernemen, waarin studenten niet alleen hun bedrijf, maar ook zichzelf ontwikkelen. “Wat een energie! Hun geloof in eigen kunnen werkt aanstekelijk!” Ook Annemiek is enthousiast. "Toevallig kwamen dit jaar de winnaars alle drie voort uit de minor Food Challenge Ondernemen van het domein AFL, maar het is sowieso tof dat we dit over domein- en locatiegrenzen heen neer kunnen zetten. Ik zie de studenten groeien op zo’n dag. Als ik vergelijk met wat ik in de klas zie en hier – en ik kén de recente tegenslagen die sommige teams hebben doorgemaakt - dan ben ik zo blij verrast. Daarnaast ben ik erg onder de indruk van de constructieve feedback die de studenten Business Studies teruggaven. Dit is op alle fronten een superleuk event.”

Reacties (0)
Het bericht is verzonden, deze zal worden geplaatst na goedkeuring.