Mascha Enthoven

lector
Onderzoekslijn(en)
E-mail

Werk samen met Mascha

Even voorstellen

Mascha Enthoven is sinds 1 september 2018 lector De Pedagogische Opdracht. Met haar onderzoekslijn is ze verbonden aan de onderzoeksgroep Onderwijzen en Leren in Diversiteit. Haar onderzoekslijn richt zich op het versterken van de pedagogische conditie van leraren en docenten. Dat kan onder andere door leraren (in opleiding) te leren hun handelen te onderbreken en met een onderzoekende blik naar de situatie te kijken. Daarnaast is Enthoven betrokken bij de master Leren en Innoveren als begeleider van afstuderende studenten.

Samenwerken

Voor haar onderzoek wil Mascha Enthoven graag samenwerken, bijvoorbeeld met besturen van scholen. Ook is ze onderdeel van een kring van lectoren rond de leerstoel van Gert Biesta: Pedagogische dimensies van onderwijs, opleiding en vorming, die zich bezighouden met hetzelfde onderwerp.

Wie is Mascha Enthoven?

Expertise

Naast haar werk als lector verzorgt Mascha Enthoven met veel enthousiasme lezingen over de rol van pedagogiek in het onderwijs. Bijvoorbeeld op middelbare scholen, Pabo’s en masteropleidingen. Ook werkt ze als zelfstandig adviseur voor haar bedrijf Resilient Relations.

Ervaring

Na haar studie pedagogische wetenschappen aan de Universiteit van Amsterdam is Mascha Enthoven gepromoveerd in Zuid-Afrika. Daar onderzocht zij de veerkracht van jongeren in uitdagende omstandigheden. Haar postdoctoraal bracht haar naar de Universiteit van Pennsylvania. Daar deed ze samen met Mihaly Csikszentmihalyi en Jeanne Nakamura onderzoek op het gebied van psychologisch kapitaal. Terug in Nederland is ze via de Hogeschool Utrecht en enkele adviserende rollen aan de slag gegaan als hbo-docent. 

De kracht van Enthoven is dat ze abstracte kennis makkelijk kan vertalen naar de praktijk. Ze heeft als pedagogisch wetenschapper veel onderzoek gedaan naar de ontwikkeling van leraren. Daarnaast heeft ze afgelopen jaren gewerkt als docent in het hbo. Hierdoor weet ze precies voor welke uitdagingen je komt te staan in het onderwijsvak. Ze kan dus meepraten met zowel de theoretische wetenschapper als de praktijkgerichte vakman of -vrouw.

"Leraren die denken als onderzoeker, kunnen zichzelf en het onderwijs blijven verbeteren."

Mascha Enthoven, lector De Pedagogische Opdracht

Werk samen met Mascha

Kom in contact en stel je vragen