
Cynthia Olierook werkt al 18 jaar op basisschool De Drentse Hoek in Den Haag. Naast haar werk als groepsleerkracht en intern coach is ze ook stagecoördinator én schoolopleider. In al die rollen begeleidt ze studenten van de pabo en Ad Pedagogisch Educatief Professional (Ad PEP) van Hogeschool Inholland. Ze vertelt hoe ze Sjahyna de afgelopen twee jaar intensief heeft begeleid. “Het is mooi om te zien hoe ze steeds steviger voor de klas staan.”
In haar drukke werkweek maakt Cynthia graag ruimte om studenten te begeleiden. “Dat doe je niet even tussendoor. Het is belangrijk dat studenten zich gezien voelen en dat je ook buiten de lessen tijd voor ze maakt. Even vragen hoe het gaat met de studie, of ze ergens tegenaan lopen. Dat persoonlijke contact maakt echt het verschil.”
Bij het begeleiden van Sjahyna merkte Cynthia hoe belangrijk onderling vertrouwen is. “We kenden elkaar al, dat helpt. Maar het gaat er vooral om dat je als begeleider openstaat. Soms lopen studenten tegen lastige situaties aan. Dan is het fijn als ze dat durven delen.”
De Ad PEP-studenten die Cynthia begeleidt, nemen veel nieuwe kennis mee vanuit de opleiding. “Je merkt dat ze dingen uitproberen, onderbouwen wat ze doen en in gesprek gaan met collega’s over hun aanpak. Dat verrijkt het team. Sjahyna bracht veel creativiteit mee. Zij dacht altijd: hoe kan ik het doel van mijn les bereiken op een manier die kinderen écht raakt? Activerend, samenwerkend, betekenisvol - dat is zo waardevol.”
Naast inhoudelijke begeleiding helpt Cynthia ook bij studieonderdelen zoals de ‘meesterproef’. “Dan denk ik mee over het onderwerp, of het past bij onze school, en hoe het aansluit op de praktijk. Dat soort koppelingen zijn belangrijk – je wilt dat zo’n opdracht meer is dan een theoretisch verhaal.”
Dat Ad PEP-studenten een serieuze rol vervullen op de werkvloer, maakt hun begeleiding des te belangrijker, vindt Cynthia. “Ze draaien mee in het team, begeleiden groepjes kinderen en voelen zich enorm verantwoordelijk. Maar wij als school zijn dat óók. De eindverantwoordelijkheid ligt altijd bij de leerkracht. Je moet als school bewaken dat studenten hun studie kunnen afronden en dat ze niet overvraagd worden.”
De samenwerking met de opleiding ervaart Cynthia als prettig. “Als er iets speelt, is er altijd snel contact. Bij de eindbeoordeling van Sjahyna zat ik ook aan tafel. Ik voelde me echt onderdeel van het proces. Dat is fijn – zo doen we het samen.”
Cynthia ziet de toegevoegde waarde van Ad PEP-studenten niet alleen voor haar school, maar ook voor het onderwijs in bredere zin. “Ze brengen nieuwe energie, andere perspectieven en up-to-date kennis mee. En ze ontwikkelen zich razendsnel. Je ziet ze groeien - in kennis, zelfvertrouwen én plezier voor de klas.”
Sjahyna stroomt inmiddels door naar de pabo. “Dat zie ik vaker: studenten die eerst niet zeker weten of ze de pabo aankunnen, ontdekken via de Ad PEP dat het wél kan. Het is een hele fijne tussenstap. Maar ook als je in een ondersteunende rol blijft, kun je enorm veel betekenen. Het onderwijs heeft zulke mensen hard nodig.”
De Ad PEP is dé opleiding voor mensen die willen werken in het basisonderwijs of de kinderopvang én zich professioneel willen verdiepen.
Ontdek de Ad PEP of het doorstroomprogramma naar de pabo meld je aan voor een Open Avond.