Pabo-curriculumontwikkeling

Lectoraat
Design Thinking
Duur
September 2023 t/m heden
Locatie
Amsterdam
Contact
Manon Joosten

Het doel van de pabo-curriculumontwikkeling

Binnen het project Students as Partners (SaP), waarvoor in 2023 een Comeniusbeurs is toegewezen, worden studenten systematisch betrokken in ontwikkelteams met docenten en praktijkpartners. Deze gelijkwaardige samenwerking vergroot betrokkenheid, verbetert de leerervaring en zorgt dat onderwijs meer waarde heeft in de praktijk. 

Vanuit SaP zijn we gestart met een grootschalige herontwerpopdracht van het curriculum van de pabo-opleiding. Doel van dit project is het creëren van een flexibel en inspirerend programma dat beter aansluit op de praktijk en de leefwereld van studenten.

Want hoewel de kwaliteit van het pabo-onderwijs stevig staat, biedt de huidige opzet nog kansen om actuele praktijkinbreng en studentperspectieven eerder en structureler in te bedden. Studenten worden nu namelijk vaak pas later in het proces betrokken, waardoor waardevolle inzichten uit hun leerervaring minder snel worden benut. 

Hoe pakt Inholland dit onderzoek aan?

Binnen SaP nemen studenten actief deel aan ontwikkelteams die het curriculum voor jaar 1 en 2 van de pabo vormgeven. Elk ontwikkelteam bestaat uit docenten, praktijkvertegenwoordigers en één of twee studenten. Voorafgaand aan de samenwerking volgden betrokkenen workshops over Studenten als Partners, respectvolle communicatie en projectvaardigheden. Er vonden meerdere ontwikkeldagen plaats, waarbij tussentijdse evaluaties en check-outs systematisch uitvoerden om ervaringen te monitoren. 

De samenwerking bleek direct positief: studenten voelden zich in 95% van de gevallen gelijkwaardig betrokken. Hun inbreng beïnvloedde keuzes en versterkte wederzijds begrip. Op basis van deze resultaten besloten we om SaP ook in te zetten bij de ontwikkeling van het curriculum voor jaar 3 en 4. Daarnaast zorgt een satellietteam voor structurele verankering van studentenparticipatie in de pabo-cultuur. Dit team bestaat uit studenten en docenten die als klankbord en aanjager optreden.

"Als studenten echt mogen meedenken en meebeslissen, groeit niet alleen hun betrokkenheid, maar ook de kwaliteit van het onderwijs"

- Manon Joosten,  projectleider en onderzoeker

Wat is het belang voor het onderwijs?

Het SaP-model laat zien dat actieve studentbetrokkenheid bij curriculumontwikkeling niet alleen de inhoud verbetert, maar ook de relatie tussen studenten, docenten en praktijkpartners versterkt. Door samen te werken aan ontwerp en uitvoering ontstaat onderwijs dat beter aansluit op actuele behoeften en uitdagingen. Studenten voelen zich gehoord, gewaardeerd en zien hun inbreng terug in het programma. Dit vergroot hun motivatie, welzijn en betrokkenheid, wat uiteindelijk bijdraagt aan studiesucces. SaP heeft een impuls gegeven aan een cultuurverandering richting gelijkwaardigheid en samenwerking binnen de pabo. 

Hoe betrekken we het werkveld?

Het werkveld is direct betrokken via deelname van praktijkpartners in de ontwikkelteams. Per team nemen collega’s uit de praktijk deel aan ontwerp- en ontwikkeldagen, waardoor het curriculum aansluit bij actuele ontwikkelingen in het werkveld van het basisonderwijs. Deze samenwerking zorgt voor een betere afstemming tussen opleiding en beroepspraktijk en draagt bij aan relevant en toepasbaar onderwijs.

Wat zijn de (verwachte) resultaten?

Op korte termijn levert deze pilot een nieuw curriculum op voor jaar 1 en 2 van de pabo, mede gevormd door input van studenten en praktijkpartners. Daarnaast doen alle betrokkenen leerzame ervaringen op met gelijkwaardige samenwerking, die in toekomstige jaren kan worden toegepast. Op lange termijn is de verwachting dat deze aanpak leidt tot structurele studentparticipatie, een sterker curriculum, meer betrokken studenten en een cultuur waarin samenwerking centraal staat.

Nieuws over het project

Werk samen met Manon

Kom in contact en stel al je vragen

Telefoon
0611449902