"In de 2,5 jaar die ik nu les geef, heb ik al zoveel geleerd van de kinderen!"
Diploma Christelijk Basisonderwijs
Ik wilde graag aan een Christelijke hogeschool studeren. Inholland biedt de mogelijkheid voor het vak levensbeschouwing een apart certificaat te ontvangen. Vooral de didactische aanpak van het vak godsdienst/levensbeschouwing vond ik leerzaam.
Intensief
Als ik terug kijk op die periode vraag ik mij wel eens af hoe mijn gezin (met 3 kinderen) en ik die drie jaar hebben kunnen volhouden, maar de hectiek is het helemaal waard geweest. Ik heb de opleiding als intensief ervaren. Intensief naast het runnen van mijn gezin en intensief omdat ik eruit wilde halen wat er uit te halen was. Ik ben vol in de opleiding gedoken. Ik heb het als een tweede kans ervaren. De contacten met medestudenten, waarvan de leeftijd varieerde tussen de 20 en 45 jaar, de minors en de docenten.
Flexibel en humor
Als je deze deeltijdopleiding wilt volgen moet je flexibel zijn. Flexibel om naast je dagelijkse bezigheden, de (vele) werkstukken en tentamenweken in te plannen en daar ook voor te gaan en flexibel omdat leerlingen niet statisch zijn en dus het onderwijs ook niet. En ook flexibel om productief te kunnen samenwerken met medestudenten.
Naast natuurlijk het trainen van je doorzettingsvermogen is humor ook een groot goed. Met humor kom je ver. Zowel in de klas als in de opleiding. Als ik wel eens zie in mijn klas hoe een leerling “worstelt” met een opgave, herken ik dat van mijn studie. Hoe ga je daarmee om? Opgeven of toch maar doorzetten en via een andere kant de zaak bekijken? In zo’n situatie kan het nuttig zijn een opening te vinden door er luchtiger naar te kijken, even afstand nemen. Plaats de situatie in een metafoor en de opgave wordt helderder.
Student met een gezin
Het leukste van de opleiding vond ik het nieuwe van alles. Voor mij was het een tijd geleden dat ik had gestudeerd. Ik heb geprobeerd alle kennis in mij op te nemen die voorhanden was. De vakken van de Pabo zijn divers. Net zoals in het basisonderwijs. Ik heb mij echt een student gevoeld. Alleen wel een student met een gezin. De vele mogelijkheden binnen de opleiding hebben mij aangesproken: minors, studiereizen, stageplaatsen op diverse scholen.
Leren van stages
Mijn eerste stageplaats was bij meester Kees in groep 6 van een basisschool in Den Haag. Van hem heb ik veel geleerd of eigenlijk veel afgeleerd. Hij gaf les met rust en regelmaat. Geen stemverheffing, wel orde.
Bij de kleuterjuf heb ik geleerd dat je achter je eigen handelen moet staan. Ook heb ik ervaren hoe het is om met een leerkracht te werken waarbij de samenwerking niet soepel verloopt. Nu ik zelfstandig voor een groep sta, wordt de basis die is gelegd tijdens de opleiding, per week aangevuld. Ik kan bouwen op een goede ondergrond. De studieboeken zijn niet opgeborgen maar staan als naslagwerk in de studiekamer. Binnen handbereik, als hulp bij het voorbereiden van de lessen.
Voor de klas
Via het stagebureau van Inholland ben ik stage gaan lopen bij de Prinses Ireneschool. Tijdens de laatste weken van mijn LIO vroeg de toenmalige directrice of ik voor 2 dagen wilde komen werken. Tot nu toe werk ik er op de donderdag en vrijdag. Ik ben begonnen in groep 4, toen 5, nu 6 en volgend schooljaar ga ik lesgeven in groep 7.
In de 2,5 jaar die ik nu les geef, heb ik al zoveel geleerd van de kinderen! De wisselwerking tussen kinderen en leerkracht, de kennisoverdracht, de ontwikkeling van de kinderen, mijn eigen ontwikkeling, allemaal factoren die het onderwijs boeiend maken en houden.
Kennis in de praktijk brengen
Het lesvoorbereidingsformulier heeft mij geholpen de lessen voor te bereiden. Door goed naar een les te kijken, ben ik nu in staat de kern eruit te halen en laat ik bepaalde onderdelen vervallen als dat nodig blijkt. Ook gebruik ik dagelijks de kennis over meervoudige intelligentie. Niet ieder kind is hetzelfde, dus ook de manier van leren niet. Voor mijn afstudeerscriptie, energizers, heb ik dankbaar gebruik gemaakt van mijn kennis over het in praktijk brengen van meervoudige intelligenties. De resultaten zijn zeer positief.
Het enthousiasme waarmee de docent geschiedenis zijn kennis overbracht, heeft mij geleerd dat een pakkende lesopening goud waard is.
Toekomst
Het liefst zie ik mijzelf over 5 jaar nog steeds voor de klas. De bovenbouw heeft inmiddels wel mijn voorkeur. Toen ik aan de opleiding begon, wilde ik dolgraag bij de kleuters. Daar voelde ik mij thuis. Maar na mijn eerste stageplaats in groep 6, was ik om en moest ik mijn mening bijstellen. Het discussiëren, filosoferen en de kennisoverdracht spreken mij aan in de bovenbouw. Het onderwijs is een prachtig werkgebied, waar zowel de leerlingen als ik elke dag leren.