Gek op onvergetelijke belevenissen? Maak van je passie je beroep.
Klinkt goed? Bekijk hieronder het studieprogramma van Leisure & Events Management.
Bij Leisure & Events Management leer je belevenissen ontwerpen, produceren en vermarkten. Dat doe je niet uit een boekje, maar zo snel mogelijk in de praktijk onder begeleiding van docenten uit het vakgebied.
Binnen deze studie maken we het graag lekker concreet. Daarom doen we jou als student een paar kraakheldere toezeggingen. Wat neem jij straks na je afstuderen met je mee?
Als jij straks bent afgestudeerd, weet jij de weg in ons vakgebied, in jezelf, en in de wereld.
Zo weet jij straks de weg In ons vakgebied
Omdat de praktijk is ingeweven in alles wat we doen, is de echte wereld hier nooit ver weg. Geen eindeloze theorie tussen de muren van het leslokaal dus, maar leren door te doen.
Zo weet jij straks de weg In jezelf
Binnen dit vakgebied wordt er iedere dag veel van je oplossend vermogen, je creativiteit en je gevoel voor mensen gevraagd. Daarom sta jij áán - en kom je jezelf op verschillende manieren tegen. Daar profiteer je je hele loopbaan van.
Zo weet jij straks de weg in de wereld
Studeren aan Inholland is leren begrijpen welke impact jij als professional maakt, en welke bijdrage jij aan een open, sterke en duurzame samenleving kunt leveren.
Hospitality, Sport, Cultuur en Muziek zijn met deze studie verbonden als onze sector met Amsterdam - de meest levende stad van ons land, die onze proeftuin is. Zo krijg je alle kansen van de wereld, om te ontdekken wat jouw talent en passie is.
Het Amsterdams Geluid (muziek)
Internationaal staan de Nederlandse elektronische muziek en festivals hoog aangeschreven en is het ADE (Amsterdam Dance Event) een begrip. Is muziek je passie? Breng het live over bij verschillende doelgroepen. Bijvoorbeeld door mee te werken aan een festival. Werk een concept uit om een merk met muziek te promoten, of om een belangrijk maatschappelijk thema, zoals duurzaamheid of discriminatie, onder de aandacht te brengen.
Cultural Experiences (cultuur)
Van podia tot media. Van muziek tot spoken word. Van musea tot street art. Cultuur maakt onze wereld mooier. En brengt mensen bij elkaar. Binnen dit belevingsgebied leer je culturele belevenissen te ontwerpen. Er zijn drie speerpunten. Local culture om de sociale binding in een buurt te versterken. Smart culture om nieuwe technologie in te zetten voor een nieuwe beleving van de stad. Of Young culture om jongeren in aanraking te brengen met cultuur.
Sports Experiences (sport)
Vind je een gezond leven belangrijk? Help je mensen graag om fit te worden en te blijven? Trek ze met een prachtige, nieuwe belevenis over de streep. Zet een sportevenement op in de stad, ontwikkel een activatiecampagne voor een sportmerk of bedenk een programma om mensen te laten bewegen.
Food, Retail & Hospitality (gastvrijheidssector)
Wat maakt een evenement of locatie in de stad succesvol? Wat maakt sommige horeca zo de moeite waard? En wat is de basis van een onvergetelijke ervaring in hospitality? Gastvrijheid is het sleutelwoord. Als professional moet je hier raad mee weten. Leer over de laatste trends en proef de praktijk: ontwerp bijvoorbeeld een belevenis voor een streekbierfestival, onderzoek hippe hotelconcepten of help een toekomstbestendig winkelplein ontwerpen.
Na een spetterende introweek leer je eerst je klas en Amsterdam goed kennen. Daarna word je breed opgeleid: je vergroot je creativiteit, leert praktijkonderzoek doen, ontwikkelt je organisatorische vermogen, kent de laatste ontwikkelingen in de vrijetijdsmarkt en begrijpt wat mensen in hun vrije tijd willen. Dat leer je het in eerste jaar niet alleen met de nodige theorie, maar ook meteen in gezamenlijke projecten. Je doet onderzoek naar trends in Amsterdam, creëert een belevenis, organiseert een evenement voor een goed doel en je produceert een experience voor een van de belevingsgebieden. Verder besteed je een minimaal aantal uren aan werkveldoriëntatie: je verdiept je in leisure-organisaties waar je nieuwsgierig naar bent.
Daarnaast werk je aan een brede set skills om van een belevenis een succes te maken en geleidelijk aan een professional te worden die strategisch kan denken. Je neemt hiervoor deel aan communicatietrainingen en volgt colleges in marketing, management en financiën. Je volgt ook specifieke cursussen gericht op vrije tijd, zoals Introducing Leisure, Imagineering en Event Management.
Studiereis naar het buitenland
In de derde periode van dit eerste jaar, ga je met de hele groep een week op studiereis naar het buitenland. Je kunt kiezen uit verschillende bestemmingen. De afgelopen jaren gingen we bijvoorbeeld naar Sevilla, Berlijn, Lissabon en Vilnius (Litouwen). Leuk en superleerzaam: je maakt kennis met onze partneruniversiteiten, onderzoekt poppodia, verdiept je in een andere cultuur en je leert je medestudenten beter kennen.
Inmiddels heb je gezien hoe breed en veelzijdig het vakgebied is, in Amsterdam en daarbuiten. We verwachten in het tweede jaar daarom meer zelfstandigheid van je. Hier krijg je ook de ruimte voor. Ook in dit tweede studiejaar komen alle belevingsgebieden voorbij als context voor projecten, waarbinnen je steeds zelfstandiger te werk gaat. Je werkt voor echte opdrachtgevers aan opdrachten die steeds complexer zijn. Je verdiept jouw kennis en past die toe in de praktijk. Zo krijg je een stevige basis om in het derde en vierde studieajaar je eigen route te kunnen kiezen.
In dit tweede jaar leer je placemaking: je realiseert een belevenis om een plek in de stad extra aantrekkelijk te maken, en je gaat een zakelijk event neerzetten. Ook leer je denken en doen als een echte experience designer: iemand die een fantastische belevenis voor bezoekers ontwerpt. Dit doe je in de projecten en je krijgt les in experience design.
Ons afstudeertraject bestaat uit jaar 3 en jaar 4. In deze twee jaar laat je zien dat je klaar bent voor het werkveld en dat je de competenties op afstudeerniveau beheerst. Om je hierbij te helpen bieden we je twee jaar lang afwisselend, praktijkgericht en uitdagend onderwijs aan: van stage, multidisciplinair keuzeonderwijs en studeren in het buitenland tot specifieke uitstroomprofielen en design based afstudeeronderzoek.
Stage
In het derde jaar loop je twintig weken stage. Je gaat nog meer de praktijk in en er wordt meer zelfstandigheid van je verwacht. Laat zien wat je in huis hebt voor een organisatie die jou aanspreekt. Wil je aan de slag voor een grote of kleine organisatie? Doe je graag praktisch en uitvoerend werk of iets strategisch en beleidsbepalend? Ga je voor een festival of voor een theater, voor sport of hospitality? Het aanbod in Amsterdam is overweldigend. Een greep uit de mogelijkheden:
Buitenland en interdisciplinair samenwerken
Naast je stage volg je in jaar 3 een semester keuzeonderwijs of ga je, als je wilt, een half jaar naar een ander Europees land.
Dit keuzeonderwijs is best bijzonder, want interdisciplinair samen met studenten van andere opleidingen van Hogeschool Inholland en soms zelfs met studenten uit het buitenland. Net zoals in de werkpraktijk. Bovendien krijg je heel veel vrijheid en je werkt ontwerpgericht: hiermee kun je je als professional in het werkveld echt onderscheiden.
Welk keuzeonderwijs kun je doen? Je kiest uit interdisciplinaire tracks binnen onze hogeschool om uitdagende problemen aan te pakken rond duurzaamheid, events, leiderschap, placemaking, ondernemerschap, media of toerisme. Waar zet jij het liefst je tanden in?
Heb je altijd al gedroomd van studeren in het buitenland? ‘Embrace the challenge and study abroad!’ Trek je stoute schoenen aan en kies voor een van onze partner-universiteiten in Barcelona, Gent, Stuttgart, Kopenhagen, Kajaani (Finland) Leicester, Bournemouth (Groot-Brittannië) of Vilnius (Litouwen). Merk hoeveel jij leert van een half jaar studeren in het buitenland.
In je vierde jaar maak je je laatste sprong naar het werkveld. Dat doe je het eerste semester in een van de focusgebieden: muziek, cultuur, sport of food, retail en hospitality. Opnieuw stort je je met jouw kennis en kunde op een complex vraagstuk van een echte opdrachtgever uit de Amsterdamse regio. Onderzoekend en experimenterend ontwikkel je een innovatief concept voor een belevenis. Hoe kun jij dit op basis van jouw waarden en dromen scherp in de markt zetten?
De laatste 5 maanden lever je je masterpiece op: een ontwerpgericht afstudeeronderzoek voor een opdrachtgever die jij interessant vindt. Je pakt een vraagstuk uit de praktijk, ontwerpt en test tot je een product hebt dat echt werkt en waar je opdrachtgever blij mee is. Na dit onderzoek presenteer je je afstudeerportfolio. Haal je deze? Gefeliciteerd, jij krijgt de titel Bachelor of Arts!
“Aan het einde van de opleiding kent iedere student bijna iedere docent op een vrijwel persoonlijk level. Dit zorgt voor een ontzettend veilige studieomgeving en dat maakt de studie nog leuker dan dat hij al is.”
Robin van Geel, afgestudeerd in 2021
We hebben oprechte aandacht voor jou. Waar loop je tegenaan, waar heb je een zetje nodig? We begeleiden jou in jouw persoonlijke studiereis die start met de spannende stap naar het hbo. Reken op een zachte landing in onze learning community. We creëren een vriendschappelijke sfeer waarin we met en van elkaar leren en elkaar leren kennen. Naast een coach voor je persoonlijke ontwikkeling die je zelf mag kiezen, word je begeleid door buddies en staan docenten voor jou om dat stapje extra te zetten.
Onze opleiding is een learning community: studenten, partners uit het werkveld en docenten leren van elkaar. Als je je actief inzet binnen de opleiding leer je meer, breid je je netwerk uit en voel je je verbonden met studenten en docenten. Dat kan door buddy te worden, de introweek te organiseren, actief te zijn in de studievereniging of de open dagen te produceren.