Luchtvaarttechnologie voltijd

Govert rondde zijn studie af met een baanbrekend afstudeeronderzoek. 

LT - Govert van der Gun.jpg

Afgestudeerde Govert van der Gun

Je kunt met een technische opleiding op onverwachte plekken belanden. Dat merkte Govert van der Gun. Hij rondde zijn opleiding Luchtvaarttechnologie bij Inholland Delft af met een baanbrekend afstudeeronderzoek voor het Erasmus Medisch Centrum. Hij vertelt hoe hij bijdroeg aan een betere analysemethode voor artsen bij aderverkalking.

Tijdens mijn afstudeeronderzoek werkte ik in een laboratorium van het Erasmus MC in Rotterdam en bij het Delftse bedrijf Fem to Engineering. Ik paste een rekenmethode die ik tijdens mijn opleiding Luchtvaarttechnologie gebruikte om de sterkte van materialen te berekenen, toe op bloedvaten die zijn aangetast door aderverkalking. Vooral ouderen hebben last van atherosclerose, waarbij vet en ontstoken cellen zich in de vaatwand ophopen. In een vergevorderd stadium kan het erg gevaarlijk zijn. Het bloedvat kan scheuren, waardoor je kans loopt op trombose of een infarct.

Een chirurg besluit nu nog of een verdikt bloedvat een gevaar oplevert op basis van hoe het eruitziet. Het is de bedoeling dat artsen straks de spanningen in een aangetast bloedvat berekenen met de eindige-elementenmethode, zodat ze kunnen voorspellen of hij zal gaan scheuren. Dit levert een veel betere analyse op dan wanneer artsen puur afgaan op de dikte van het bloedvat. Nu besluiten ze nog vaak om het aangetaste deel voor alle zekerheid te verwijderen, maar voor zwakkere patiënten kan zo’n – mogelijk onnodige – operatie erg ingrijpend zijn.

Mijn onderzoek was innovatief omdat ik rekening hield met de vezels in de wand van het bloedvat. Bestaande modellen gaan ervan uit dat de wand overal even sterk is, terwijl aangetoond is dat er vezels in zitten. Die moeten opgenomen worden in een computermodel. Mijn onderzoek draaide daarom om vragen als: Treden er andere spanningen op dan met het oude, ‘niet-vezelversterkte’ model? Zo ja, waar? En wat betekent dat?

Bij het modelleren gebruikte ik gescande aangetaste bloedvaten. Die scans vertaalde ik met CAD-software (computer-aided design) naar een 3D-model, waarop ik de eindige-elementenmethode toepaste. Deze rekenmethode wordt pas sinds ongeveer tien jaar met succes gebruikt in de medische wereld. Onderzoekers zien in dat het heel veel toepassingen heeft. Het Erasmus MC wil uiteindelijk een natuurgetrouw model van aangetaste bloedvaten ontwikkelen, waardoor artsen de beste resultaten krijgen bij een analyse.

Aan het begin van mijn opleiding Luchtvaarttechnologie verwachtte ik niet dat ik de medische kant op zou gaan. Wel had ik halverwege mijn studie al interesse in medische toepassingen. Ik deed mee aan het schakelprogramma van de master Biomedical Engineering die de TUDelft in samenwerking met Inholland aanbiedt. Die bereidt hbo-studenten alvast voor op de wo-master.

Ik vond mijn afstudeeropdracht erg leerzaam omdat techniek en de medische wereld erin samenkwamen. Ook is het onderzoek zo innovatief dat er nog veel aannames zijn in plaats van harde cijfers; een groot verschil met de luchtvaarttechniek. Dat vond ik een uitdaging. Door mijn afstuderen weet ik zeker dat ik in dit vakgebied wil werken. Er zijn veel medische toepassingen van techniek. Ik hoop daar nog veel over te leren.

Heb je vragen?

Wij helpen je graag verder!